پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها: محمدجواد ظریف به همراه فدریکا موگرینی در فهرست نامزدهای جایزه صلح نوبل قرار گرفتند!

در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها: محمدجواد ظریف به همراه فدریکا موگرینی در فهرست نامزدهای جایزه صلح نوبل قرار گرفتند!

اخبار ویژه روزنامه ها!
نامزد صلح نوبل برای برجامی که دیگر وجود ندارد!

اخبارویژه

در حالی که مثلث آمریکا، اروپا و آژانس مشغول نقشه‌چینی برای تبدیل ایران به طرف بازنده برجام هستند، محمدجواد ظریف به همراه فدریکا موگرینی در فهرست نامزدهای جایزه صلح نوبل قرار گرفت!

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان
نامزد صلح نوبل برای برجامی که دیگر وجود ندارد

در حالی که مثلث آمریکا، اروپا و آژانس مشغول نقشه‌چینی برای تبدیل ایران به طرف بازنده برجام هستند، محمدجواد ظریف به همراه فدریکا موگرینی در فهرست نامزدهای جایزه صلح نوبل قرار گرفت!

هنریک اوردال از مدیران موسسه تحقیقات صلح در اسلو نروژ اعلام کرد که محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی به خاطر تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای (برجام) و حل یک اختلاف 12 ساله بین‌المللی، در فهرست نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل قرار گرفته‌اند.

اوردال مدعی شد: انتخاب من به معنای انتقاد از جان کری نیست اما افتخار حصول توافق، باید نصیب دو هماهنگ آن یعنی وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شود(!) این رفتار فریبکارانه نهاد اروپایی (صلح نوبل) در حالی است که اتحادیه اروپا هم‌اکنون به موازات رویکرد دولت آمریکا حرکت می‌کند و کمترین اعتراض عملی و بازدارنده نسبت به نقض سیستماتیک برجام از سوی دولت آمریکا نشان نداده است.

حتی سخنگوی موگرینی چندی پیش مدعی شد تمام طرف‌های  توافق به طور کامل به آن پایبند بوده‌اند. اروپایی‌ها در عین حال، نسبت به آزمایش‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

طی 20 ماه پس از اجرای برجام دولت‌های اروپا و ترامپ و کنگره آمریکا علی‌الدوام با اعمال یا تصویب تحریم‌های مختلف، به نقض مفاد مختلف توافق برجام پرداخته و عملا تحریم‌ها را به انحاء مختلف برگردانده یا حتی تشدید کرده‌اند به نحوی که عملا سرمایه‌گذاران و بانک‌های بزرگ اروپایی از همکاری با ایران ابراز نگرانی و امتناع می‌کنند.

از سوی دیگر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس ضمن تکمیل پازل شیطنت‌های دولت آمریکا اخیرا خواستار شفاف‌سازی دوباره در بند T (ماده 82 ضمیمه یک برجام) شده و آن را مبهم خواند. وی ادعا کرده ابهام این بند کار نظارت آژانس را دشوار و دچار چالش می‌کند. این ابهام‌افکنی، نوعی مستندسازی ادعای آمریکا درباره لزوم بازدید از مراکز نظامی ایران است.

جالب اینکه در وضعیت همدستی آمریکا و اروپا و آژانس برای محروم کردن ایران از حقوق خود در برجام و تحمیل تعهدات جدید، وزارت خارجه همچنان منفعلانه عمل می‌کند یا حداکثر مواضع سیاسی فاقد اثر  و کارکرد اتخاذ می‌کند،  آقای ظریف در مصاحبه با روزنامه‌های گاردین و فایننشال تایمز و ایندیپندنت گفته است: تنها راهی که ایران اجازه خواهد داد محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای خود ادامه یابد، آن است که دیگر طرف‌های برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) همگی به شرایط قید شده در برجام پایبند مانده و با تحریم‌های احتمالی آمریکا مقابله کنند.

وی افزود: در صورتی که اروپا، ژاپن، روسیه و چین تصمیم بگیرند که با آمریکا همراه شوند، در آن صورت فکر می‌کنم که پایان برجام فرا خواهد رسید.

سخنان اخیر ظریف، نوعی تغافل و انکار و تحریف صورت مسئله است؛ چه اینکه 20 ماه است آمریکا پیاپی برجام را نقض می‌کند و به اتهام‌پراکنی از موضع طلبکاری علیه ایران می‌پردازد اما دیگر طرف‌های برجام ساکتند و به اعتبار سکوت و انفعال تیم آقای ظریف در وزارت خارجه ایران کمترین اعتراض عملی به بازگشت تحریم‌ها و لگدمال شدن برجام نمی‌کنند.

در چنین وضعیتی، بازی نامزدی ظریف در کنار موگرینی برای جایزه صلح نوبل، شبیه‌سازی نامزدی یاسر عرفات در کنار اسحاق رابین  و شیمون‌پرز برای دریافت صلح نوبل به خاطر مقدمه‌چینی مذاکرات اسلو در میانه دهه 1990 میلادی است که منجر به مشروعیت اشغال فلسطین و رسمیت یافتن رژیم صهیونیستی شد.

گفتنی است اخیرا وزیر کشور آمریکا خواستار اتخاذ برخی تدابیر برای کاهش درآمدهای نفتی ایران شده است.

کارشناس آمریکایی: سنی‌های عراق از حضور ایران راضی هستند
کارشناسان ارشد آمریکایی نسبت به گسترش نفوذ ایران در غرب آسیا ابراز نگرانی کردند.

مقابله با گسترش نفوذ تهران در خاورمیانه، موضوع بحث و بررسی یک نشست کارشناسی بود که روز جمعه در اندیشکده‌ هادسن در شهر واشنگتن پایتخت ایالات متحده برگزار شد.

به گزارش صدای آمریکا در این نشست، مایکل پریجنت کارشناس ارشد اندیشکده‌ هادسن که پیش‌تر به عنوان مامور سازمان سیا انجام وظیفه کرده بود؛ با توضیحاتی در مقابل نقشه عراق گفت، ایران توانسته از سه مسیر خود را به سوریه برساند. دو مسیر از بغداد، و سومی از طریق موصل به تازگی آزاد شده از اشغال داعش، در شمال عراق است.

به گفته این مامور پیشین امنیتی آمریکا، نیروی پلیس تحت امر وزارت کشور عراق و نیروی ارتش آن کشور، در کنار شبه نظامیان شیعه حشدالشعبی، در نقل و انتقال نیروهای سپاه پاسداران برای رساندن تجهیزات و پرسنل به سوریه نقشی حیاتی دارند.

پریجنت گفت: من به تازگی از سفر چند هفته‌ای از عراق برگشتم. با تعدادی از روسای قبایل عرب سنی صحبت کردم، به ویژه در اطراف شهر موصل، امیدوار بودم که آنها برای انجام اقدامات تلافی‌جویانه علیه ایران آماده باشند. اما آنها به نوعی از وضع موجود یعنی حضور ایران به عنوان قویترین نیرو در عراق راضی هستند.

صدای آمریکا در گزارش خود افزود: به گفته برخی از مقامات کشورهای عرب عمدتا سنی، ایران در کشورهای یمن، لبنان، سوریه و عراق یک کنترل‌کننده کامل است.
ایلان برمن کارشناس ارشد امور استراتژیک در اندیشکده شورای روابط خارجی نیز که در این نشست شرکت داشت، معتقد بود ایران در حال تقویت «امپراتوری شورش» است.

به گفته این کارشناس که تاکنون چندین کتاب در مورد بسط نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه نوشته، جهان هم‌اکنون شاهد به واقعیت پیوستن ادعای برخی مقامات تهران در مورد نفوذشان در چهار کشور عرب، یمن، سوریه، لبنان و عراق است.

برمن گفت «فعلا ما شاهد افزایش به مراتب بیشتر نفوذ ایران در منطقه هستیم. تهران برای پایداری و ادامه امپراتوری شورش خود، نیاز به خطوطی ارتباطی و امدادی دارد که هم‌اکنون به آنها دست یافته است. تهران برای اینکه بتواند جای پای خود را در شامات تقویت کند، علاوه بر مسیر زمینی که همکارم بدان اشاره کرد، مسیرهای هوایی نیز ایجاد کرده که با بهره‌گیری از شرکت‌های هواپیمایی خود مانند ماهان، نیرو و تجهیزات اعزام می‌کند.»

گزارش گلوبال ریسرچ از نقش آمریکا و اسرائیل در طرح تجزیه عراق
پس از برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و وجود تنها حمایت خارجی از سوی اسرائیل از این اقدام، گمانه‌زنی‌ها در این‌باره که آیا قدرت‌های خارجی در حال اجرای برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده برای تجزیه منطقه خاورمیانه و ایجاد دولت‌های کوچک‌تر با هدف تضعیف کشورها و جلوگیری از قدرتمندتر شدن آنان هستند را افزایش داده است.

از جمله تحلیلی از پایگاه تحلیلی کانادایی «گلوبال ریسرچ» با انتشار گزارشی تحلیلی از نقشه جدید آمریکایی- اسرائیلی برای تجزیه کشورهای خاورمیانه و تشکیل خاورمیانه‌ای جدید خبر داده بود.

به گزارش آفتاب، گلوبال ریسرچ تصریح می‌کند که اصطلاح خاورمیانه جدید برای اولین‌بار توسط کاندولیزا رایس در ماه ژوئن سال ۲۰۰۵ میلادی مطرح شده بود. طبق این طرح پروژه «خاورمیانه جدید» ایجاد دامنه‌ای از بی‌ثباتی، هرج‌ومرج و خشونتی امتدادیافته از لبنان، فلسطین و سوریه تا عراق، خلیج‌فارس، ایران و مرزهای تحت تصرف پادگانی افغانستان توسط ناتو را در برمی‌گرفت.

«اشغال آنگلو – آمریکایی کشور عراق و بطور خاص کردستان عراق، به‌نظر می‌رسد که مقدمه‌ای برای بالکانیزه‌ نمودن (تجزیه و تقسیم) و فنلاندیزه‌کردن (پس از تجزیه برقراری پیمان صلح) خاورمیانه باشد».

در این مقاله ‌اشاره می‌شود که هدف آمریکا و اسرائیل ایجاد سه کشور از دل عراق کنونی است.

همچنین به نقشه‌ای ‌اشاره شده که در آن خاورمیانه به صورت تجزیه‌شده نشان داده شده و نخستین‌بار توسط «رالف پیترز»، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا تهیه شده و در نشریه نیروهای مسلح آمریکا در ژوئن سال 2006 به چاپ رسیده است.

او معتقد است که «طراحی دوباره مرزهای خاورمیانه» و «تجزیه خاورمیانه به کشورهای کوچکتر» و «تغییر مرزها»، همانگونه که در نقشه آورده شده است، راه‌حل اساسی مشکلات خاورمیانه معاصر خواهند بود.

این سرهنگ آمریکائی، مرزبندی مجدد خاورمیانه از سوی آمریکا را به نفع اقلیت‌های قومیتی و مذهبی می‌داند و معتقد است که تنها راه‌حل خاورمیانه پاره‌پاره شدن این منطقه است.

نقشه حاضر در مورد «خاورمیانه جدید» بخش کلیدی کتاب این سرهنگ بازنشسته است که تحت عنوان «ترک میدان نبرد، هرگز» در 10 جولای 2006 منتشر شد. نقشه طراحی مجدد خاورمیانه، مجددا تحت عنوان «مرزهای خونین: چگونه خاورمیانه‌ای بهتر ممکن خواهد بود؟» در نشریه نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا با یادداشتی تفصیلی از رالف پیترز به چاپ رسیده است.

آخرین سمت سرهنگ پیترز معاونت کارکنان بخش اطلاعاتی در دپارتمان دفاعی ایالات متحده بوده است. او همچنین از پژوهشگران پنتاگون بوده و از وی مقالات متعددی در حوزه استراتژی در نشریات معتبر نظامی و سیاست خارجی آمریکا منتشر شده است.

به نوشته گلوبال ریسرچ، طراحان پروژه «خاورمیانه‌جدید» مدعی‌اند که تجزیه خاورمیانه گرچه ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد اما این آسیب‌ها درد «ضروری» و «اجتناب‌ناپذیر» هستند.

اسرائیل شاهاک از پژوهشگران منتقد اسرائیل می‌گوید تجزیه منطقه در راستای منافع اسرائیل است چرا که اسرائیل بزرگ تنها در صورت تجزیه و تضعیف کشورهای عربی منطقه امکان‌پذیر خواهد شد.

واگذاری نقش بغدادی به بارزانی و تحریفگری دوباره روزنامه غربگرا
یک روزنامه زنجیره‌ای ضمن استقبال از تجزیه کردستان عراق که نقشه‌ای صهیونیستی و آمریکایی- انگلیسی است مدعی شد کشتار کردهای حلبچه برای این بود که نیروهای ایرانی در آنجا بودند.

روزنامه شرق نوشت: بمباران شیمیایی حلبچه اتفاق افتاد برای آنکه نیروهای ایرانی در آن موقع در شهر حلبچه بودند. آنها برای همکاری و هم‌فکری و هم دلی با ایرانی‌ها تاوان سنگینی دادند. سؤال این است با این پشتوانه تاریخی ایرانی‌ها چگونه می‌توانند به آنها کمک کنند؟

اگر کشوری در آنجا باشد، واسطه‌ای نیرومند خواهد بود میان ایران و آن افراطی‌گری و وحشیگری داعش و دیگران و در درازمدت نیز در تأمین امنیت منطقه و روابط حسنه با ایران مثمرثمر خواهد بود.

این روزنامه زنجیره‌ای می‌افزاید: همه قدرت‌های منطقه بالاخره باید بپذیرند واقعیت انکارناپذیری وجود دارد و کردها مردمانی هستند رنجدیده و مبارز با تفکر و اقتصاد و فرهنگی متفاوت؛ مردمی صلح‌طلب که به هیچ کشوری حمله و دست‌درازی نمی‌کنند و فقط می‌خواهند آب و خاک و لباس و فرهنگ و زبان‌شان را حفظ کنند.

ما به عنوان ایرانیان باید بتوانیم پشتیبان قلبی و فکری و روحی آنها باشیم.

شرق با ادعای اینکه ماجرای کردستان عراق، یک ماجرای طبیعی برای تعیین حق سرنوشت خود است، ادامه می‌دهد:کردها برای همیشه بر واژه عراق در اوراق هویتی‌شان خط قرمز کشیدند تا بار دیگر شاهد بمباران شیمیایی، انفال 182 هزار نفر، زنده به گور کردن هشت هزار بارزانی و پنج هزار نفر از کردهای شیعه فیلی و قتل عام شنگال نباشند و از روزگار تراژیک گذشته خداحافظی کردند تا وارد دنیای دموکراسی و همزیستی با همسایگان شوند.

یادداشت تحریف‌آمیز شرق در حالی است که صدام به عنوان عامل سرکوب کردهای عراق، مورد حمایت آمریکا و انگلیس قرار داشت و تسلیحات شیمیایی را نیز از همین کشورهای غربی دریافت کرد. در جنایت یکی دو سال اخیر داعش علیه کردها در شمال سوریه و عراق نیز، باید رد پای حامیان صهیونیستی و آمریکایی داعش را ردیابی کرد چنان که ترامپ به صراحت گفت داعش را اوباما و کلینتون تأسیس کردند.

اما واقعیت انکارناپذیری که شرق از آن سخن می‌گوید نقشه تجزیه کشورهای اسلامی منطقه در پوشش «خاورمیانه جدید» است که 17 سال پیش از سوی مثلث صهیونیسم مسیحی مطرح شد و در این نقشه امثال مسعود بارزانی در نقش سربازان نیابتی صهیونیسم مسیحی عمل می‌کنند، چنان که ابوبکر بغدادی بازیگر دیگر آنها بود. در این میان هم‌آوایی نویسنده شرق با امثال بارزانی نشان می‌دهد که صهیونیسم مسیحی در ایران نیز از برخی عناصر سربازگیری کرده است.

یادآور می‌شود روزنامه غربگرا شرق، در ماجرای مذاکرات ایران و غرب نیز به تحریف واقعیات و بزک آمریکا مشغول بود چنان که مدیر مسئول این روزنامه بعدها مجبور شد بگوید برای عملی شدن توافق، مجبور به اغراق‌هایی در روزنامه خود شده‌اند!

خراسان

مصوبه سران قوا درباره کیفیت منابع تامین آب تهران
بر اساس ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه و مدیران دولتی، با اشاره به مصوبات شورای عالی امنیت ملی درباره “حفظ کیفیت رودخانه های تامین کننده آب شرب” شهرها به ویژه تهران و اهمیت جلوگیری از آلودگی آن، از مخاطبان خواسته شده وظایف هر یک از دستگاه های مربوط در این زمینه را پیگیری و عملیاتی کنند. در این ابلاغیه همچنین تاکید شده که اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی، سبب موفقیت در پیشگیری از آلودگی منابع آب رودخانه ها خواهد بود.

مجوز روحانی برای واگذاری یک خوابگاه پس از 32 سال
بر اساس پیشنهاد تعدادی از اعضای کابینه که به استناد ماده 69 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، طی روزهای اخیر به تایید حجت الاسلام روحانی رسیده، مقرر شده، حق بهره برداری از دو خوابگاه واقع در خیابان شهید مطهری و قائم مقام فراهانی تهران از وزارت بهداشت گرفته و به دانشگاه شهید بهشتی واگذار شود و سند آن نیز به نام این دانشگاه خواهد بود؛ در عین حال سند مجتمع خوابگاهی امام علی که مطابق قرارداد سال 1364 به دانشگاه شهید بهشتی واگذار شده، به وزارت بهداشت منتقل خواهد شد.

ایران

ظریف و موگرینی مشترکا نامزد جایزه صلح نوبل شدند

بر اساس گزارش پایگاه خبری مؤسسه تحقیقات صلح اسلو در فهرست نامزدهای ۲۰۱۷ جایزه صلح نوبل که توسط «هنریک اوردال» رئیس این مؤسسه منتشر شد، نام محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌عنوان نامزد مشترک دریافت جایزه دیده می‌شود.

به گزارش ایلنا در گزارش مؤسسه تحقیقات صلح اسلو گفته شده که توافق هسته‌ای تحت نام «برجام» یک توافق برجسته برای حل و فصل اختلاف‌های دوازده ساله بر سر یک معضل بین‌المللی است.

این نخستین بار بود که بر اساس برجام، یک کشور که موضوع ماده هفت منشور سازمان ملل بود، توانست با دیپلماسی از بند هفت خارج شود. توافقی که سال ۲۰۱۵ به دست آمد، طی مذاکراتی فشرده در یک دوره 12 ساله بین ایران و 1+5 بود.

برجام انگیزه‌ای ایجاد کرد که نخستین تعامل پایدار میان دو کشوری که از سال ۱۹۷۹ با هم هیچ رابطه دیپلماتیکی نداشتند، ایجاد شود. به گزارش این مؤسسه: «حل و فصل صلح‌آمیز و موفقیت‌آمیز معضل هسته‌ای ایران که دولت ترامپ از ابتدای سال بارها پایبندی ایران به آن را تأیید کرده به اندازه‌ای ارزشمند است که طراحان آن مستحق دریافت جایزه صلح نوبل هستند.»

حکم دادگاه امریکا برای پرداخت غرامت به امیر حکمتی

دادگاهی در امریکا دولت ایران را به پرداخت غرامت ۶۳ میلیون دلاری به امیر حکمتی محکوم کرد که مدعی است در دوران بازداشتش در ایران مورد آزار قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، الم هوول یک قاضی منطقه‌ای در واشنگتن روز جمعه دولت ایران را به پرداخت غرامت به امیر حکمتی تفنگدار پیشین نیروی دریایی امریکا محکوم کرد. وی ادعا می‌کند که بازداشت‌کنندگان ایرانی در طول چهار سال و نیم حبس، وی را مورد آزار قرار داده‌اند.

امیر حکمتی به همراه جیسون رضاییان روزنامه‌نگار واشنگتن پست، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروی رودسری در ژانویه ۲۰۱۶ در ازای رفع اتهام و آزادی چند تن از شهروندان ایرانی زندانی در امریکا آزاد و به خانه بازگردانده شدند.

طرح وزیر کشور امریکا برای جنگ نفتی با ایران

وزیر کشور امریکا در نشستی گفت طرحی برای کاهش سود نفتی ایران و مهار برنامه موشکی این کشور دارد.به گزارش فارس، «رایان زینک»، روز جمعه ایران را یک «تهدید جدی» خواند و گفت طرح انرژی دولت امریکا به ریاست «دونالد ترامپ» با کاهش سودهای نفتی تهران به مهار برنامه موشکی این کشور کمک خواهد کرد. وی مدعی شد امریکا با «نفوذ اقتصادی» می‌تواند «تمامی قطره‌های نفت خامی که ایران تولید می‌کند را جایگزین کند.»

واشنگتن اگزماینر نوشته امریکا به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی و نفت خام در جهان تبدیل شده و وابستگی کمتری به نفت خاورمیانه دارد.به ادعای رسانه امریکایی، این موضوع به امریکا توانایی صادر کردن نفت بیشتر و کاهش نفت کشورهایی مانند ایران در بازار را می‌دهد.

آزادی مهدی خزعلی از زندان

وکیل مدافع مهدی خزعلی از آزادی موکل خود خبر داد. مصطفی ترک همدانی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: عصر روز پنجشنبه 6 مهر ماه – مهدی خزعلی به دستور مقام قضایی از زندان آزاد شد.

آرمان

مراسم بزرگداشت آیت‌ا… غروی در قم

مراسم بزرگداشت و گرامیداشت آیت‌ا… سید محمدرضا غروی با حضور حضرات آیات عظام نوری همدانی، جوادی آملی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی و آیات حسینی بوشهری، اراکی، مقتدایی، آملی لاریجانی و شب‌زنده‌دار در حسینیه شهدا قم برگزار شد.

همچنین در این مراسم علی لاریجانی رئیس مجلس،آیت‌ا…سیدحسن خمینی و حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری حضور داشتند.

با ایجاد دولت‌های ساختگی مخالفیم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ما برای تمامیت ارضی عراق و سوریه اهمیت فراوانی قائلیم و با ایجاد دولت‌های ساختگی در منطقه مخالفیم. اسحاق جهانگیری در تماس تلفنی بن علی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه گفت‌وگوهای سه جانبه ایران، ترکیه و عراق را در سطح دستگاهای اطلاعاتی و وزرای امور خارجه مفید ارزیابی کرد و وحدت رویه در مدیریت شرایط کنونی را ضروری دانست و افزود: رایزنی‌های ما در بغداد تداوم دارد و تلاش می‌نماییم تحولات بعد از همه پرسی مدیریت گردد.مبنای ما مصوبات مجلس عراق و تصمیمات دولت العبادی بوده و قانون اساسی عراق باید محور باشد.ما باید بغداد را در مدیریت اوضاع قویا حمایت نماییم.

برخی نمایندگان خود را با هواشناسی تنظیم می‌کنند

نماینده تهران گفت: با وجود افرادی که خود را با هواشناسی تنظیم می کنند نمی‌توان مجلسی قوی داشت. الیاس حضرتی درباره آینده ائتلاف جناح چپ با دیگر جناح‌ها خصوصا اعتدالیون، افزود: امروز نمی توان در مورد ائتلاف صحبت کرد اما مهمترین بحث در انتخابات مجلس فارغ از اینکه اصولگراها اکثریت را داشته باشند یا اصلاح طلبان یا وسطی ها، این است که مملکت کلا به این فکر باشد که چه باید بکند تا کارکشته ترین افراد هر جناح وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: باید ببینیم چگونه می‌شود فیلتر شوراهای نگهبان و سازمان های نظارتی به گونه‌ای باشد که جناح ها ترغیب شوند بهترین افراد خود را معرفی کنند تا مجلس به معنای واقعی در راس امور قرار بگیرد.

انتقاد بهزاد نبوی از برخی اصلاح‌طلبان

بهزاد نبوی گفت: چرا برخی از اصلاح‌طلبان از دولت روحانی به دلیل انتخاب نکردن برخی از اصلاح‌طلبان در جایگاه مدیریتی گلایه دارند. مگر ما با شرط و شروط از روحانی حمایت کردیم؟ آیا انگیزه ما رسیدن به جایگاه مدیریتی بود؟ تحلیل ما این بود که آمدن روحانی برای انقلاب و کشور و مردم بهتر است و بر همین اساس هم به ایشان رأی دادیم و هنوز هم همان تحلیل را داریم.

اظهارنظر درباره انتخابات ۱۴۰۰ زود است

یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: اظهارنظر کردن در مورد انتخابات ۱۴۰۰ بسیار زود اما آنچه مشخص این است که اصلاح‌طلبان به‌ساز و کاری رسیده‌اند که آن را ادامه خواهند داد. آذر منصوری در پاسخ به اینکه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ چه برنامه‌ای خواهند داشت و آیا از اکنون به فکر کاندیدایی برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند یا خیر، پاسخ داد: این که در حال حاضر بخواهیم در این خصوص صحبت کنیم، زودهنگام است.

اصلاح‌طلبان در طول انتخاب‌های گذشته به سازوکاری دست پیدا کرده‌اند که این به اجماع و ائتلاف حداکثری انجامید. این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تاکید کرد: اصلاح‌طلبان هر برنامه‌ای که بخواهند برای انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشند، باید از طریق همین‌ساز و کار و سامانه‌ای که شکل گرفته البته با برطرف کردن نقدهایی که وجود دارد، برنامه‌ریزی کنند.

واکنش به احتمال خروج آمریکا از برجام

معاون فروش شرکت ATR در منطقه خاورمیانه، آفریقا و هندوستان درباره تصمیمات آتی این شرکت در صورت احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: این اطمینان را می‌دهیم تا حد ممکن هواپیماها را تحویل دهیم.

معاون فروش شرکت ATR در خاورمیانه در نشست خبری ورود دو فروند هواپیمای ATR با بیان اینکه خانواده هواپیماهای ATR برای پرواز در سراسر دنیا طراحی شده است، افزود: امیدوارم شاهد عملیات پروازی هواپیمای ATR در ایران باشیم.وی با بیان اینکه تاکنون از زمان انعقاد قرارداد فروش 20 فروند هواپیمای ATR به ایران ایر،‌ شش فروند تحویل داده شده است، گفت: هواپیماهای بعدی هم در راه هستند.

مرزهای ایران امن است

فرمانده نیروی زمینی سپاه درباره احتمال حضور داعش در استان دیاله گفت: داعش در این استان حضور ندارد. سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور درباره مطالب منتشر شده در فضای مجازی پیرامون حضور داعش در استان دیاله عراق، اظهار کرد: داعش در این استان حضور ندارد. فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به امنیت مرزهای غربی کشور گفت: مرزهای ما امن است.

همکاری ترکیه با ایران و عراق

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: به همکاری با عراق و ایران برای حل مشکل منطقه شمال عراق ادامه خواهیم داد و اجازه نخواهیم داد طرحی که ترسیم شده است، عملی شود. رجب طیب اردوغان افزود: نقشه ترسیم شده برای کردستان عراق را نمی‌پذیرد و از نصب پرچم اسرائیل در این منطقه ناخرسند است. وی اظهارکرد: به تماس و همکاری با کشورهای همسایه، عراق و ایران برای حل مشکل منطقه شمال عراق ادامه خواهیم داد و اجازه نخواهیم داد طرحی که ترسیم شده است، عملی شود.

تشریح چرایی سفر ظریف به عمان و قطر

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محمد جواد ظریف روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در چارچوب مشورتهای مستمر دوجانبه و منطقه‌ای، به کشورهای عمان و قطر سفر خواهد کرد. بهرام قاسمی تصریح کرد: وزیر امور خارجه در این سفر علاوه بر ملآقات با وزرای خارجه، با برخی دیگر از مقامات عالی رتبه این دو کشور نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. وی افزود: علاوه بر موضوعات دوجانبه فیمابین، آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات عالی‌رتبه این کشورها مورد تبادل نظر و رایزنی قرار خواهد گرفت.

دلیلی برای بازرسی مراکز نظامی وجود ندارد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: دلیلی برای اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست بازرسی از مراکز نظامی ایران را مطرح کند، وجود ندارد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد هیچ دلیلی وجود ندارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست بازرسی از اماکن نظامی ایران را مطرح کند.

خبرگزاری اسپوتنیک فارسی به نقل از وزارت خارجه روسیه نوشت:«لازم است دوستان آمریکایی دوباره از اول مفاد برجام را بخوانند تا به تعهدات ذکر شده در برجام آشنا شوند و هچنین لازم است وظایف آژانس را هم بهتر بدانند.» هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل با اشاره به موضع دولت روسیه در مورد بند T ضمیمه نخست برجام، به نقل از هیلی نوشته است:«اگر برجام قرار است معنایی داشته باشد، همه باید درکی مشترک از تمام بندهای آن داشته باشند.»