جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » احضار مجدد آقای کاظمینی بروجردی به دادگاه ویژه روحانیت

احضار مجدد آقای کاظمینی بروجردی به دادگاه ویژه روحانیت

به گزارش شبتاب نیوز، آقای کاظمینی بروجردی، زندانی عقیدتی سیاسی، صبح روز بیستم شهریور 1396 برای سومین بار در دوره هشت ماهه مرخصی درمانی، به دادگاه ویژه روحانیت احضار شدند.

در دادگاه اخیر به ایشان گوشزد گردید که هنوز دو پرونده سیاسی دیگر برای ایشان باز است و ایشان با وجود سپری کردن و اتمام دوره حبس ده ساله که عملا یازده سال به طول انجامید، هنوز آزاد نیستند و پس از این به عنوان زندانی باید در دادگاه حاضر شود.

لازم به ذکر است که ایشان پس از گذراندن یازده سال حبس ممتد بدون داشتن حق مرخصی درمانی و حتی وکیل مستقل، دوران محکومیت سختی را در زندان های ایران گذراند و از شدت بيماري ها و عوارض گوناگون ناشي از شكنجه و حبس طولاني، بارها با خطر مرگ مواجه شد. در پی وخامت شدید وضعیت جسمی،  در ژانویه سال جاری ایشان عليرغم پايان يافتن دوران محكوميت ناعادلانه،  با گذاردن قرار كفالت و سپردن وثيقه سيصد ميليون توماني و تعهدات سنگين به سه سازمان امنیتی و قضایی ، به جاي آزادي کامل به مرخصی درمانی نامحدود آمد.

در جلسه اخیر دادگاه، آقای بروجردی خواستار آن شد که با توجه به پایان دوره حبس ده ساله که به طور سلیقه ای به یازده سال تبدیل شده بود، حکومت باید بر اساس قانون، وثیقه و کفیل ها را آزاد کند و پرونده را مختومه اعلام نماید. اما به جای آزادی کامل، در روز دوشنبه به ایشان اعلام شد که هنوز دو  پرونده دیگر به تاریخ سال 1389 و سال 1391 در راستای تمدید دوران محکومیت وی باز است.

ایشان در سال 1389 به دلیل فعالیت های سیاسی و ارسال صدها نامه و بیانیه در نکوهش رژیم، به همراه بیست نفر از یارانش که به گفته قاضی دادگاه در خانه های تیمی فعالیت می کرده اند، توسط قاضی حسینی در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه و به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بودند. در واقع ایشان با ارسال بیانیه هایی به صورت پنهانی به بیرون از زندان، اساس حکومت مدعی دیانت را به چالش می کشید و با افشای نقض حقوق انسانی مردم ایران، مشروعیت نظام را زیر سوال می برد و از جوامع  بین المللی و مدافعان حقوق بشر درخواست حمایت می نمود.

پرونده دیگر مربوط به سال 91 بوده است که در اوج فعالیت های سیاسی، ایشان را به دادگاه بردند و قاضی نصرت آبادی ایشان را به طور مفصل و در چندین نوبت بازجویی کرد و در نهایت از ایشان کفیل و التزام به نفس گرفتند.

درحال حاضر ایشان دو پرونده سیاسی باز دارد که با استناد به ماده  134 قانون مجازات اسلامی سال 92 این دو پرونده هم باید با توجه به یازده سال حبسی که ایشان متحمل شده است، مختومه شود و مطرح کردن آنها در این زمان کاملا غیر قانونی است.

 

دخالت و ایجاد اختلال در مراحل درمان

به دنبال انجام آزمایش های تشخیص پزشکی توسط پزشكان متخصص، آشکار گردید که ایشان به انواع بیماری های مختلف دچار شده و به ویژه مهره هاي کمر، زانوها وچشم ها به شدت آسیب دیده است. لرزش دست هاي ايشان به حدي زياد است كه حتی غذا خوردن براي وی سخت شده و براي نوشيدن آب نیز با مشكل مواجه مي شوند. با این حال و علیرغم نیاز به عمل جراحی فوری و لزوم بستری شدن ایشان جهت طی مراحل درمانی لازم، این مهم تاکنون محقق نگردید. چرا که به دليل نابود شدن كليه مدارك شناسايي در زمان بازداشت، نداشتن بيمه درماني، عدم پذيرش مسئوليت درمان ايشان از سوي مسئولين حکومت، و از سوي ديگر حضور مستمر و مزاحمت های عوامل و مامورين اطلاعاتي حکومت در بیمارستان، روند درماني ايشان بارها دچار اخلال شد. به طوری که حتی نتایج آزمایش ها و گزارش های پزشکی ایشان ثبت نشده و پرونده پزشکی ایشان تکمیل نگردیده است. همچنين علیرغم اورژانسی بودن وضعیت جسمانی، ایشان قادر به پرداخت هزینه مالی درمان نبود و به دلیل ممانعت ماموران حکومت از هر گونه ملاقات وی با طرفداران و مردم، امکان دریافت کمک های مردمی میسر نشد.

 

برخوردهای امنیتی با آقای بروجردی و هواداران

عليرغم تلاش اطلاعات ويژه براي نگه داشتن ايشان در حصر امنیتی و اطلاعاتي، اما در پی چندین مورد تجمع مردم در پارکینگ بیمارستان که سعی داشتند ایشان را پس از یازده سال ملاقات کنند، حکومت به شدت نگران گردید و عوامل امنیتی به این تجمعات حمله ور شدند. در واقع حکومت بيم دارد كه تماس ایشان با مردم، منجر به افشای شدت ظلم و ستم و شكنجه هايي  گردد که موجب وخامت جسمی ایشان شده است. از طرف دیگر حکومت بیم دارد که با گرد آمدن جمعیت کثیر مخالفين حكومت ديني همانند دوران پیش از دستگيري ایشان، با یک بحران امنیتی جدی مواجه شود. به طوری که به گزارش شاهدان عيني  چند روز قبل در تاریخ 15 شهریور، هنگامي كه ايشان جهت خريد كتاب در حوالی شهرری  از خودرو خارج شده بود، توسط عوامل گارد امنيتي محاصره گردید و با تهديد اسلحه به داخل خودرو بازگردانده شد. سپس مامورین امنیتی موتورسوار که به تجهیزات ضد شورش و انواع سلاح های گرم مسلح بودند، خودرو ایشان را تا نزدیک منزل تعقیب کردند.

همچنین با توجه به عدم پذیرش مسئولیت درمان ایشان از طرف حکومت و مسئولین قضایی و همچنین عدم توانایی مالی ایشان، اعلاميه اي از سوي نمايندگان منتشر شد و درخواست گردید كه مردم و پزشكان محترم به طور داوطلبانه به ياري ايشان شتافته و جهت درمان ايشان مساعدت نمایند. در پي آن عده ای از افراد انسان دوست ضمن تماس اعلام آمادگي كردند. از جمله عده ای از دوستان و طرفداران آقای بروجردی در استان زنجان که امکانات پزشکی و درمانی مناسب تهیه کرده بودند، وی را به زنجان دعوت کردند تا در آنجا بستری و مورد درمان قرار گیرند. اما ورود ایشان به شهر زنجان، با واکنش شدید نیروهای امنیتی مواجه گردید. به طوری که ده نفر از کسانی که او را دعوت کرده بودند، توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده و به اطلاعات استان انتقال یافتند. آنها این افراد را پس از بازجویی و تهدید به طور موقت آزاد کردند و از بازداشت شدگان تعهد گرفتند که دیگر با ايشان تماس نگيرند و به آقاي بروجردي هم هشدار دادند كه حق ورود به استان زنجان را  نخواهند داشت. چنین شرایطی گویای آن است که در این مدت تنها “تابلوی زندان بر سردر خانه ایشان نصب شده است”.

در مورد دیگری از فشار و آزار، ایشان چند ماهی است که از سوی شخصی با عنوان سردار کرمی، (عکس پیوست)، رییس گروه فشار کرج، مورد تهدید قرار گرفته اند. او همه جا ایشان را تحت نظر دارد تا در فرصتی، این زندانی عقیدتی – سیاسی را به قتل برساند. وی تاکنون چندین بار با شماره موبایل 00989199511214 به منزل آقای بروجردی تماس گرفته و به بهانه این که بانوان طرفدار وی بد حجاب هستند و دروس دینی ایشان موجب زیر سؤال بردن احکام خشونت بار و قساوت مدار اسلام گردیده است، او را تهدید کرد و آخرین بار هم چند روز پیش طی یک تماس طولانی مدت، ابراز کرد که “در هنگام بازجویی از ایشان با چشم بند و نیز در زمان شکنجه در بند 209، حضور داشته و شاهد اذیت و آزار آقای بروجردی بوده است”. در پایان این مکالمه هم کرمی ایشان را تهدید به قتل کرد.

 

حصر سیاسی – اعتقادی

لازم به ذكر است در مدت هشت ماه گذشته كه ايشان تحت عنوان مرخصي درماني ولی در شرايطي حصر خانگي، خارج از زندان به سر مي برد، هیچ گاه از آزار و اذيت هاي عوامل اطلاعاتي در امان نبوده است و علیرغم بیماری شدید ایشان و نیاز به آرامش روحي و عدم فشار بر ایشان و خانواده اش، شرایط حصر دیدارهای مردمی با شگردان و پیروان و ممنوعیت تدریس که اشتغال چهل ساله ایشان است و به طور کلی اظهارنظرهای اخلاقی و اجتماعی و اعتباری، روز به روز شدیدتر می گردد، که در گزارش اخیر عفو بین الملل مورخ 17 اگوست 2017 جزئیات کامل آن  گزارش شده است .براي مثال بازجويان ويژه روحانيت از جمله مهرنوش و يوسفي بارها به منزل ايشان آمده و خانواده را تهديد كرده بودند، تلفن و اينترنت منزلشان به طور پیوسته قطع مي گردید، افراد ناشناس بارها با منزل ايشان تماس گرفته و او و خانواده اش را به قتل تهديد مي كردند. از این گذشته چندين بار مسئولین دادگاه ویژه روحانیت ایشان را احضار کرده و او را مورد بازجویی و تهدید قرار داده اند.

 

درخواست از همه عدالت طلبان و کوشندگان حقوق بشر

در آستانه سالگرد دستگیری ایشان و سپری شدن یازده سال از عمر ایشان در حبس و شکنجه و بی عدالتی، درخواست ما از شما این است که به نام عدالت و انسان دوستی یک بار به این پرونده با دقت بنگرید،  پرونده ای که تاکنون بی سابقه بوده است، ایشان مجموعا بیش از یک سال درانفرادی به سر برده اند (400 روز) و در تمام مدت این یازده سال از دسترسی به وکیل مستقل، امکان دسترسی به درمان و مرخصی  محروم بودند. روند قضایی پرونده هم بسیار ناعادلانه و خارج از چهارچوب قوانین کشوری و بین المللی بود، محاکمات ایشان در سال های 2006 و2007 پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران صورت گرفته است. ایشان که معتقد به جدایی دیانت از سیاست بودند و آن را ترویج می کردند، به همین دلیل دستگیر و محاکمه شدند. محاکمه مُضحکی که بدون هیچ دلیل، بیست و سه فقره کیفرخواست برای وی صادر شد و در نهایت ایشان به اتهام محارب با حکم اعدام مواجه گردید. هرچند بعدها در اثر فشارهای مدافعان حقوق بشر، این حکم در دادگاه تجدید نظر تبدیل به حبس و تبعید شد. اکنون بعد از پایان دوره محکومیت که به نابودی جسمی ایشان منجر شده است، بی شرمانه به وی می گویند که دو پرونده سیاسی باز دارد و حق ندارد هیچ حرکتی بکند!

به دلیل پرونده سازی های بیدادگاه ویژه روحانیت به ویژه باز کردن دو پرونده سیاسی جدید، ایشان عملا قادر به ادامه فعالیت های سیاسی و انتشار بیانیه ها و اعلام مواضع سیاسی اش نیست و نمی تواند مانند سابق فعالیت نماید. گرچه ایشان از نظر فکری از زندان استقبال می کند و ترسی ندارد، اما از نظر جسمی و وضعیت وخیم سلامتی، عملا قادر به بازگشت به زندان نیست. وی حتی در بدترین شرایط جسمی نیز از داخل زندان به مبارزه خود با رژیم ادامه می داد و علیرغم عدم حمایت نیروهای مبارز خارج از کشور، ایشان با اعلام مواضع سیاسی خود و صدور بیانیه های محکم و نکوهش شدید حاکمان استبداد مذهبی، هیچگاه ناامید نگردید.  ولی اکنون ادامه این مسیر با این شرایط عملا ممکن نیست.

البته آقای کاظمینی بروجردی به عنوان یک مدرس و محقق که سال ها در زمینه معنوی و دینی تحصیل و تحقیق نموده و چهل سال در این زمینه سابقه و فعالیت داشته است، صاحب قلم و رای و نظر می باشد. ایشان در گذشته چندین جلد کتاب تالیف کرده و جلسات بیشمار تدریس داشته است و اکنون هم همچنان بر حق خود برای انجام فعالیت های معنوی و علمی اصرار دارد. هر چند حکومت ایشان را از اجرای کلاس های تدریس منع کرده است، ولی ایشان در جلسه آخر دادگاهی که  در سپتامبر 2017 حضور یافت، اعلام نمود که این حق را برای خود قائل است و بویژه اینکه طبق قانون هیچ منعی برای ایشان وجود ندارد. در نهایت دادگاه ویژه روحانیت از راه دیگری وارد شده و ایشان را تهدید کرده است که در صورت برگزاری کلاس ها، با  حمله گروه فشار یا انفجار جلسه تدریس توسط داعش مواجه خواهید شد!

با توجه به سابقه تبهکاری حکومت در این گونه اعمال تروریستی و خرابکاری مانند اسید پاشی، انفجارهای عمدی، حمله به تجمعات  معترضین با نام “نیروهای خودسر” یا “گروه فشار” و اخیرا هم با نام “داعش” ، آقای بروجردی که مایل به به خطر انداختن جان مردم نیستند، در عمل از حق تدریس و بیان نظرات علمی خود نیز محروم می گردند. در ضمن ایشان برای انتشار کتاب هم مجوز ندارند و بسیاری از نوشته های اخیر ایشان در مورد خداشناسی بدون مرزو توحید خالی از تبعیض و ستمگری که فعلاً در کشورهای مدعی دیانت نهادینه شده است، در بایکوت باقی مانده و هرگز چاپ نشده است.  

از سوی دیگر علیرغم این که نمایندگان ایشان در خارج از کشور بارها وخامت وضعیت این زندانی عقیدتی را در طی چند ماه گذشته با ذکر موارد مستند حقوقی نقض شده در فرآیند مرخصی درمانی، به نهادها و سازمان های بین الملی حقوق بشر گزارش داده اند، لیکن به علت بایکوت خبری رسانه ای، خبرگزاري ها همچنان در سکوت خبری به سر مي برند.

با استناد به حق انسان ها بر آزادی فکر و عقیده، آزادی بیان، آزادی برپایی تجمعات مسالمت آمیز و سایر حقوق انسانی که از افرادی چون آقای بروجردی سلب شده است، از سازمان ملل و سایر سازمان های مدافع حقوق بشر و همچنین کنشگران حقوق مدنی و مدافع حقوق انسانی می خواهیم تا با تمام قوا از ایشان حمایت کنند و در مقابل قانون شکنی ها و ظلم و ستم حاکمان ایران سکوت نکنند. زندانی کردن یک انسان به دلیل اعتقادات و افکارش به ویژه در این رتبه و درجه علمی و محبوبیت، از ابتدا غیرقانونی بوده و اکنون ایجاد دو پرونده دیگر از طرف دستگاه سرکوب آن هم پس از سپری شدن حکم ناعادلانه اولیه و با استناد به قانون اساسی رژیم اسلامی کاملا غیرقانونی است. از این گذشته حصر یک انسان در منزل و ممانعت از فعالیت شغلی و علمی اش با هیچ قانون و معیاری، پذیرفتنی نیست. ما درخواست می کنیم که فعالان سیاسی، حقوق بشری و رسانه ای پژواک فریادهای حق طلبانه آقای بروجردی شوند و اجازه ندهند که این زندانی سیاسی در اثر این تهدیدها به دلیل حفظ جان مردم خانه نشین و سرکوب شود یا زیر فشارهای وارده جان دهد.

نمایندگان معلم توحیدی، آقای کاظمینی بروجردی

سپتامبر 2017