جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مرگ حکومت خودکامه مذهبی در ایران

مرگ حکومت خودکامه مذهبی در ایران

تحلیل سیاسی-اجتماعی شبتاب

این روز ها مصادف با ایام محرم ، درگذشت امام سوم شیعیان – حسین بن علی (ع) –   صفحات مجازی را که ورق می زنیم ، نشانه های مشهودی از مرگ یک حکومت خودکامه مذهبی در کشور عزیزمان ایران به چشم می خورد.

 

اظهارات علم الهدی ، والی خودمختار خراسان رضوی

هنوز یک هفته ای از اظهارات والی خودمختار خراسان رضوی – علم الهدی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه : « ما باید مقاومت کنیم، مسئولان ما خودشون نبازند، دستپاچه نشند، دست به طرف آمریکا دراز نکنند». (شبتاب نیوز – ۱ مهرماه ۱۳۹۶ ) – نگذشته است که شاهد جنگ لفظی مداحان حکومتی، در هیأت های عزاداری هستیم.

جنگ مداحان و بیمایگی خردپایگان

از یکسو در نوحه متفاوت هیأت کوچه بیوک یزد مصطفی محسن زاده مداحی کاملا متفاوت سیاسی عرضه می شود. از سوی دیگر  ، گروهی مداح که گویی به تازگی از بساط منقل و وافور فارغ گشته اند ، در وصف تیم فوتبال اراجیف می بافند. (مداحی برای تیم پرسپولیس)

محتوای مداحی های ایام محرم – که در نزد شیعیان بسیار حائز اهمیت است – آنقدر مشمئزکننده است که حتی صدای طلبه بسیجی هایی امثال رائفی پور را هم در آورده است. (مداحی وارداتی و جدید)

عدل و قسط ! انشقاق در حوزه های علمیه و فضلا ، مدرسین ، علما و طلاب شاکی

اخیرا نامه ای از سوی جمعی از فضلا و مدرسین حوزه های علمیه قم خطاب به آیت الله علی خامنه ای رهبر کنونی جمهوری اسلامی نگاشته شده که موجبات نگرانی طلاب ، فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم – جایی که قرار بود زمانی مرکز جهانی تشیع در اسلام شناخته شود – را فراهم آورده است. در این نامه نگارندگان سعی دارند توجه رهبر حکومت را به  مشکلات معیشتی ، اجتماعی ، فساد در دستگاه قضایی و در رأس آن رئیس دستگاه قضایی منصوب شخص علی خامنه ای ،به زندان افکنده شدن روحانیون منتقد و دلسوز و مواردی از این دست را به وی متذکر شوند.

نگارندگان نامه مشخص است که با ناامیدی از اجرای قسط و عدالت ، آیه شریفه ای از قرآن کریم (آیه ۸ سوره مائده) را آغازگر خطابه نوشتاری خود ساخته اند که نشان ا زاوج ناامیدی به اجرای این دو اصل قرآنی در کشوری دارد که در تاریخ تمدن بشری طلایه دار برقراری عدالتخانه در سایه تعالیم اولیا الهی – همچون کوروش کبیر – بوده است. (شبتاب نیوز –  ۱ مهرماه ۱۳۹۶)

حوزه فرهنگ

در این حوزه که که وقتی بوقچی هایی امثال احمد علم الهدی ، باید مجوز برگزاری کنسرت را صادر کنند ، کل دستگاه و تشکیلات وزارت فرهنگ و ارشاد را باید دعوت به اعتکاف و خانه نشینی کرد.

این روزها که همزمان بود، با سالروز تولد خسرو آواز ایران استاد ارجمند محمدرضا شجریان ، صدا و سیمای میلی بدون اشاره ای به این فخر موسیقی و آواز ایران ، دریغ از قدردانی و سپاس از گامهایی که ایشان برای حفظ فرهنگ و اصالت موسیقی در سالیان عمر شریف شان داشته اند،  مردم را از نوای دلخوش ایشان محروم می سازد.

حال بگذریم که این روزها ویدئویی در شبکه های مجازی دست به دست می شود و در آن یک آخوند ملبس به جامه روحانیت ، به مفاخر فرهنگی مشرق زمین می تازد و چاپ و نشر دیوان شعرا و عرفایی همچون حافظ و مولانا و سعدی را خیانت به اموال مردم می داند.

حوزه زنان

این روزها شاهد انتشار ویدئوهایی از سوی شهروندان در اقصی نقاط کشور از نارضایتی نسبت به حجاب اجباری بانوان کشور و عدم حضورشان در استادیوم های ورزشی هستیم که نشان از شکست سیاست چادر به زور چماق دارد. (رودر رویی یک بانوی چادری با دختری که به گذاشتن حجاب اجباری معترض است )

حتی در این میان ، کشورهای منطقه– نظیر عربستان سعودی – که انتقادات جدی به سیاستهای ضدزن در آنها وارد بود ، تغییرات ساختاری در حوزه زنان اعمال می کنند. (مجلس عربستان برای اولین بار به زنان اجازه صدور فتوا داد) و (حق رانندگی زنان عربستان و بازار گرم تبلیغات خودرو )

 

بیش از چهل درصد خانواده های ایرانی زیر خط فقر

روضه خوانی و رؤسای جمهوری

دست پروردگان این سیستم اعم از اینکه روحانی باشند یا نباشند هنر اصلی شان موعظه است.  (روضه خوانی روحانی در جلسه هیأت دولت در ۵ مهرماه ۹۶) دیدن این ویدئو ، را توصیه می کنیم. حسن روحانی تلاش زایدالوصفی دارد که منتقدین افراطی دولت در درون ساختار قدرت را دعوت به مصالحه و مسامحه کند ، گویی رئیس جمهوری به حال خود و هیأت دولتش می گرید. کو گوش شنوا !

 

مداحی محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران در محله سه راه آذری تهران (ویدئو)

 

مدافعان حرم اسد

وحید یامین پور مجری تلویزیون با گله مندی ، در تویتری با این مضمون (تشییع #شهید_حججی مراسمی ملی و فراجناحی بود؛ ولی برخی با شرکت نکردن و سکوت، با آن برخورد سیاسی کردند. برخورد سیاسی بایک شهید تاسف برانگیز است.) علایم عدم توفیق نظام در شهیدسازی و شهید پروری حتی از سوی دست اندرکاران حکومت نسبت به مدافعان حرم، را برملا و رسوا می کند.

چندی پیش بر روی یکی از شبکه های مجازی در حال گشت زنی بودم که به پروفایل بردار کوچک یکی از دوستان دوران دبستانم برخورد کردم که حتی با پایان سالهای تحصیلی در دوره های مقدماتی (ابتدایی) ، راهنمایی و دبیرستان همواره دوستی مان تداوم داشت ، حال هر از چندگاهی با ارسال پیامک از حال هم باخبر می شویم. اما نکته جالب برادر کوچک خانواده است که ایشان از قرار معلوم به عضویت در حماسه جویان مدافعان حرم در آمده و  از تعداد ۴۰ عکسی که بر روی صفحه خود به تنهایی یا همراه با برادران بسیجی چفیه به گردن از حضور در کربلا و عراق و سوریه منتشر کرده ، تعداد ٣۷ قطعه این تصاویر به مراسم آش خوری ، جوجه کباب و پلو کباب خوری با همپالکی هایش اختصاص دارد. وقتی به یاد چشمان بیگناه دوران خردسالی اش می افتم که برای تقویت ریاضی به او درس می دادم ، بغضی گلویم را می گیرد که چرا به چه قیمتی این سیستم خودکامه مذهبی حاضر است جوانان این مرز و بوم را از روی سادگی فریفته و راهی میدانهای جنگ تباهی و سیاهی سازد؟! و افسوس می خورم از سادگی نسلی که با این همه قربانی ملی ، هنوز هم با تعداد قلیلی جوانک ناامید از فردا ، در راه راستی آزمایی وعده های پوشالی سرداران سپاهی خود را فریفته اند. دیگر بماند از طرح های شکست خورده هیأتهای صالحین (بسیج) و راهیان نور و …

شکست دیپلماتیک

منطقه بشکل شگرفی دستخوش تغییرات در مرزهای جغرافیایی و موضوعات سیاسی – اجتماعی است. برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق و اتحاد کشورهای عرب علیه ایران و متحدانش نظیر قطر و تهدیدهای پیاپی رئیس جمهوری و مجلس نمایندگان و سناتورهای آمریکایی علیه توافق هسته ای و تحریمها ، قطع حمایت دیپلماتیک گروهای سیاسی وابسته به جمهوری اسلامی در کشورهایی نظیر فلسطین و لبنان و مصر همه و همه نشان از شکست محتوم سیاستهای جنگ طلبانه حکومت دیکتاتوری دینی به رهبری علی خامنه ای و نزدیکانش در منطقه دارد.

حوزه اقتصاد

موج خروشان اعتراض طبقات و اقشار مختلف جامعه بر کسی پوشیده نیست. کافی است که فقط هر روز ۱۵ دقیقه از وقت گرانبهایتان را به مشاهده اخبار سراسری کشور اختصاص دهید تا مشاهده نمائید که در نقطه ای از ایران نیست که تجمعات کارمندی ، کارگری ، مردم مستأصل و… شکل نگرفته باشد ، کافی است سری به خیابانهای اصلی ، مقابل فرمانداری ها ، استانداری ها و مجلس شورای اسلامی و بیدادگاههای انقلاب بزنید. نارضایی نه موج بلکه فوج می زند. مرگ کولبران به سلاح سرد و گرم چکمه پوشان حکومتی و خودسوزی کارگران و درماندگان را هم به این موارد بیافزایید.

بیدادگاه قضایی

هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک! مصداق بارز دستگاه قضایی با ریاست ورشکسته صادق آملی لاریِ – جانی است. جوانکی که با کمترین درک از احکام فقهی-قضایی بر مسند جایی که روزی قرار بود عدالتخانه این مرز و بوم باشد اما امروز به ویرانه جباران روزگار با صدور احکام سنگین قضایی – جزایی – کیفری مبدل شده است.

بوف کور این ویرانه ، صادق آملی لاریِ-جاری است که هر از چند گاهی صدای زوزه هایش از ویرانه های بیدادگاه ها و محکمه های قضایی کشور و یا در لابلای مصاحبه هایش با رسانه ها بگوش میرسد.

فساد ، اختلاس ، ارتشاء قضات در این دستگاه عریض و طویل قضایی بیداد می کند. (دادستان کل ایران درباره فساد در قوه قضائیه: پول و مسائل جنسی قاضی را تهدید می‌کند)

 

 

دادستان ایالت خودمختار خراسان رضوی بتازگی گفته است : «اختیارات دادستان از اختیارات خداوند به اندازه یک بند انگشت کمتر است. »

صادق لاریِ-جانی رئیس انتصابی  قضا با حکم رهبری که از محل وثیقه های مردمی برای خود 63 حساب بانکی تدارک دیده ، با تکیه بر این مسند و با دست داشتن در کاسه ضابطین قضایی در قرارگاه ثارالله سپاه علیه آزادیخواهان و علما منتقد پرونده سازی کرده و گره از عقده های دوران طلبگی اش می گشاید. (نگاهی به پرونده سازی ها علیه آیت الله العظما محمدرضا نکونام، دکتر محمدعلی طاهری ، آقای کاظمینی بروجردی، سهیل عربی و دیگر دربندان از سیاهچالهای قرون وسطایی نظام دیکتاتوری مذهبی بیندازید.)

زوج هنری ، امیرتتلو و سیدابراهیم رئیسی و شیرینکاری هایش در «بیدادگاه ویژه روحانیت منتقد» را خود دریابید.

سهیل عربی را دریابید !

در کشوری که ترازوی عدالت برچیده می شود ، نشانی از میزان (دو کفه) برای برقراری عدل و قسط باقی نمی ماند و جای میزان (ترازوی عدالت) را تعادل چوبه (دار) و طناب بر گردن پیکر بیجان آزادخواهان خواهد گرفت.

این روزها اخبار نگران کننده دیگری درباره سهیل عربی ، یکی دیگر از زندانیان سیاسی – عقیدتی کشورمان بگوش می رسد که تنها بخاطر انتقاد و داشتن اعتقاد و اندیشه ای متفاوت دربند افکنده شده و درحالیکه در اعتصاب غذا به سر می برد سعی دارد فریاد مظلومیتش را به گوش مردم برساند. وی بدلیل نوشته های انتقادی اش در فیس بوک ۴ سال است که در زندان بسر می برد و از یک ماه پیش دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده است. وی با انتشار یک فایل صوتی گفته که در یک قدمی مرگ قرار دارد.

آقای عربی به اتهام توهین به پیامبر اسلام و علی خامنه ای از سوی بیدادگاه های قضایی به زندان و اعدام محکوم شده است.