جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پلیس ترکیه قاتل احتمالی دو زن سوری را بازداشت کرد

پلیس ترکیه قاتل احتمالی دو زن سوری را بازداشت کرد

بیش از یک هفته پس از پیدا شدن جسد دو زن فعال اپوزیسیون سوریه در استانبول، پلیس ترکیه قاتل احتمالی آنها را بازداشت کرد. بستگان این دو قربانی عاملان حکومت بشار اسد را مسئول قتل آنها اعلام کرده‌اند.

حدود یک هفته پیش (۲۲ سپتامبر/ ۳۱ شهریور) پلیس ترکیه جسد عروبه برکات، یک زن ۶۰ ساله سوریه‌ای و دختر ۲۲ ساله‌اش حلا را در آپارتمانی در استانبول پیدا کرد. پزشکی قانونی زمان مرگ این مادر و دختر را دو یا سه روز پیشتر اعلام کرد.

خبرگزاری آلمان هشتم مهرماه گزارش داد که پلیس ترکیه مردی را بازداشت کرده که احتمالا قاتل دو زن سوری است. این مرد از بستگان دور مقتولان است و در شهر بورسا، ۱۶۰ کیلومتری جنوب استانبول دستگیر شده است.

بنابر گزارش‌ها عروبه برکات از فعالان اپوزیسیون رژیم بشار اسد بوده و به گردآوری اسناد شکنجه و آزار زندانیان سیاسی در زندان‌های سوریه می‌پرداخته است. دختر او نیز روزنامه‌نگار بوده و ضمن همکاری با رسانه‌های مخالفان رژیم اسد در فضای مجازی هم فعال بوده است.

خواهر عروبه برکات اندکی پس از کشف جسد او و دخترش در یک پیام فیسبوکی ماموران حکومتی سوریه را مسئول قتل این دو زن معرفی کرد.

احتمال آشنایی قاتل با قربانیان

مطابق گزارش پلیس استانبول این دو زن سوری با ضربه‌های چاقو کشته شده‌اند و آثاری مبنی بر ورود خشونت‌آمیز قاتل به آپارتمان محل سکونت آنها مشاهده نشده است. این مسئله می‌تواند بیانگر آشنایی قاتل با قربانیان باشد.

اتهامی تازه علیه رژیم سوریه: قتل یک مادر و دختر در استانبول

به نوشته روزنامه “حریت” ترکیه، آشنایان این دو زن پس از بی‌پاسخ ماندن تلفن‌های مکررشان به آپارتمان آنها موضوع را به اطلاع پلیس رسانده‌اند.

خبرگزاری آلمان به نقل از رسانه‌های محلی گزارش داد که به رغم بازداشت قاتل احتمالی دو زن سوری، پشت‌پرده این جنایت و شخصی یا سیاسی بودن انگیزه فرد بازداشت شده همچنان در ابهام قرار دارد.

در ترکیه حدود سه میلیون پناهجوی سوری اقامت دارند که بسیاری از آنها آوارگان جنگ داخلی سوریه و عده‌ای از فعالان سیاسی مخالف رژیم بشار اسد هستند.

سوریه هنوز نخستین قتل‌گاه خبرنگاران جهان است

در سال‌های گذشته گزارش‌هایی درباره آزار و اذیت فعالان سوری مخالف رژیم بشار اسد در ترکیه منتشر شده اما سوءقصدی که دو سال پیش به قتل دو روزنامه‌نگار در جنوب ترکیه منجر شد ظاهرا عاملان دیگری داشته است. این دو روزنامه‌نگار درباره جنایت‌های گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) در رقه سوریه افشاگری می‌کردند.