شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » افزایش قاچاق سلاح برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن توسط نظام حاکم بر ایران

افزایش قاچاق سلاح برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن توسط نظام حاکم بر ایران

به گزارش شبتاب نیوز، روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا نوشت رژیم ایران به قاچاق سلاح برای شبه‌نظامیان حوثی ادامه می‌دهد. در میان سلاحهای قاچاق شده موشکهای زمین به زمین و مینهای دریایی نیز دیده می‌شود. این رویکرد نظام حاکم برایران باعث شده است که قتل و کشتار و ویرانی در یمن همچنان ادامه یابد.

تلویزیون اسکای نیوز در ۷مهر ۹۶ گفت:
به موازات در تنگنا قرار گرفتن بیشتر شبه‌نظامیان حوثی در یمن رژیم ایران ارسال سلاح برای آنها را افزایش داده و برای آنها تسلیحات مرگبارتر ارسال می‌کند.

گزارشهای جدید نشان می‌دهد محموله‌های جدیدی از تسلیحات مرگبار نظام حاکم بر ایران برای شبه‌نظامیان حوثی ارسال شده است.

یک مسؤل نظامی آمریکایی رژیم تهران را متهم کرد به‌صورت روزافزون زرادخانه حوثی‌ها را تقویت می‌کند و به آنها موشکهای بالستیکی پیشرفته می‌دهد. علاوه بر این موشکهای ضد کشتی نیز در اختیار آنها قرار داده است.

در کنار این موشک ها، حکومت ایران مینهای دریایی و زورقهای بمبگذاری شده را نیز به شبه‌نظامیان حوثی داده است تا بتوانند امنیت ترددات دریایی را مختل کنند.

یک مقام آمریکایی تأکید کرد تسلیحاتی که شبه‌نظامیان حوثی از آن استفاده کرده‌اند قبل از اشغال صنعا در این کشور وجود نداشته است.

منابع نظامی یمنی می‌گویند رژیم ایران شبه‌نظامیان حوثی را آموزش می‌دهد و مستشاران نظامی خود را نیز به یمن اعزام کرده‌اند تا به شبه‌نظامیان بکار گیری و مونتاژ موشکهای بالستیکی را آموزش دهند.

شبه‌نظامیان برای استفاده از کمکهای نظام حاکم بر ایران قایق های کوچکی را بکار می‌گیرند تا تسلیحات قاچاق شده رژیم ایران را به مناطق تحت کنترل خود منتقل کنند.

با کنترل بندر مخا و سواحل باب‌المندب توسط نیروهای دولت قانونی یمن قاچاق سلاح برای شبه‌نظامیان حوثی کمتر شده است.

ولی سواحل بندر حدیده که در کنترل شبه‌نظامیان حوثی است محلی برای قاچاق سلاح است. به همین دلیل رژیم تهرن تلاش می‌کند این سواحل همچنان در دست حوثی‌ها باقی بماند تا از طرفی بتواند به قاچاق سلاح ادامه دهد و از طرف دیگر بر روی کشتیرانی در آبهای دریای سرخ تاثیر بگذارد.