سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ایران بارگیری فرآورده‌های نفتی به اقلیم کردستان عراق را ممنوع کرد

ایران بارگیری فرآورده‌های نفتی به اقلیم کردستان عراق را ممنوع کرد

ایران جمعه 29 سپتامبر، بارگیری فرآورده‌های نفتی به و از اقلیم کردستان عراق را تا اطلاع بعدی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با صدور بخشنامه‌ای از شرکت‌های حمل و نقل خواسته است، از حمل فرآورده‌های سوختی به اقلیم کردستان عراق خودداری کنند. دلیل این دستور تحولات اخیر منطقه ذکر شده است.

اقلیم کردستان عراق تا کنون به این دستور ایران برای توقف حمل و نقل فرآورده‌های نفتی واکنشی نشان نداده است.

این در حالی است که از روز جمعه، دولت عراق با برپایی منطقه پرواز ممنوع بر فراز اقلیم کردستان، رفت و آمد پروازهای خارجی را به فرودگاه‌های اقلیم منع کرد. دلیل این اقدام امتناع دولت اقلیم کردستان از تحویل کنترل فرودگاه‌ها به دولت مرکزی بود.

دولت اقلیم کردستان همچنین تا کنون با واگذاری گذرگاه‌های مرزی به دولت مرکزی موافقت نکرده است.

توافق بر سر مبادله نفتی میان ایران و کردستان

در خرداد 1394 توافقی نفتی میان ایران و کردستان عراق به امضا رسید.

اسماعیل حشم فیروز سرپرست امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در همان تاریخ در گفتگو با خبرگزاری مهر در تشریح مذاکرات انجام گرفته با مقامات نفتی اقلیم کردستان عراق به منظور مبادله نفت خام و فرآورده های نفتی گفت: پس از انجام مذاکرات مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق، تفاهم نامه‌ای به منظور مبادله نفت خام و فرآورده های نفتی امضا شده است.

وی گفته بود که بازار کردستان عراق پتانسیل واردات روزانه 6 میلیون لیتر گازوئیل و حدود 2.5 میلیون لیتر نفت سفید را دارد و تاکید کرد: از سوی دیگر استانداردها و کیفیت فرآورده های نفتی صادراتی ایران به کردستان عراق هم در سطح قابل قبولی قرار دارد و مشکلی احساس نمی‌شود.

حشم فیروز همچنین از امضای قرارداد صادرات روزانه 3 میلیون لیتر گازوئیل به عراق توسط ایران خبر داد.

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق

با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌‌المللی، اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه 25 سپتامبر همه‌پرسی استقلال برگزار کرد. بنا بر اعلام دولت اقلیم کردستان، نتایج این همه‌پرسی الزام‌آور نیست اما دولت اقلیم پس از همه‌پرسی بر سر استقلال با دولت عراق مذاکره خواهد کرد.

کمیساریای عالی انتخابات در اقلیم کردستان عراق، چهارشنبه 27 سپتامبر، نتایج اولیه همه‌پرسی استقلال را که روز دوشنبه 25 سپتامبر برگزار شده بود، اعلام کرد و بر پایه آن، 92 درصد از شرکت کنندگان، به استقلال از عراق رای «آری» دادند و حدود 7درصد هم با این اقدام «نه» گفتند.

این همه پرسی باعث تشدید تنش میان دولت عراق با اقلیم کردستان شده است. پارلمان عراق در جلسه خود، خوستار محاکمه مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان به خاطر برگزاری همه‌پرسی استقلال شد.

پارلمان عراق فرمان بستن گذرگاه‌های مرزی خارجی کردستان را صادر کرد و افزود: «از این پس کالاهایی که از چنین گذرگاه‌هایی وارد عراق شوند، کالاهای قاچاق به شمار خواهند آمد».