سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اربیل: پروازهای بین‌المللی به اقلیم کردستان از جمعه متوقف می‌شود

اربیل: پروازهای بین‌المللی به اقلیم کردستان از جمعه متوقف می‌شود

فرودگاه‌ بین‌المللی اربیل در اقلیم کردستان عراق روز پنجشنبه 18 سپتامبر 2017 اعلام کرد، تمام پروازهای خارجی به این فرودگاه از روز جمعه متوقف خواهد شد.

این تصمیم به دنبال اعلام پارلمان عراق به متوقف کردن پروازهای خارجی به فرودگاه‌های اربیل صورت گرفته است.

فائق صالح مدیر فرودگاه بین المللی اربیل به خبرگزاری فرانسه گفته است که از روز جمعه، تمامی پروازهای خارجی به اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق و نیز مسیر بالعکس متوقف خواهند شد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که سازمان هواپیمایی عراق هم به شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرده است که باید کلیه پروازها به منطقه کردستان را از روز جمعه لغو کنند.

این اقدام پس از هشدار «پرواز ممنوعه» در اقلیم کردستان، اجرایی شده است.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق شامگاه چهارشنبه گفت بود:«ما درباره تبعات بحران به اقلیم کردستان هشدار دادیم. ما اجازه اقدام مغایر با قانون اساسی را نمی دهیم. سیطره قانون را در همه مناطق اقلیم با قدرت قانون اساسی اعمال می کنیم».

در همین رابطه شرکت‌های هواپیمایی الشرق الاوسط وابسته به لبنان و شرکت خطوط هوایی مصر نیز از توقف پروازهایشان به سمت اقلیم کردستان عراق خبر دادند.

شرکت هواپیمایی لبنان همچنین اعلام کرد، این شرکت همچنین پروازی از سمت اربیل به لبنان نیز نخواهد داشت.

مدیر کل فرودگاه اربیل گفت: «شمار زیادی از افراد خارجی در اقلیم کردستان حضور دارند بنابراین تصمیم علیه مردم کرد نیست، ما تعداد زیادی پناهجو نیز داریم که از این فرودگاه استفاده می‌کنند این فرودگاه همواره به عنوان پلی میان سوریه و سازمان ملل متحد برای ارسال کمک انسانی مورد استفاده قرار می‌گرفت».

وی افزود: «ما نیروهای ائتلاف بین المللی علیه سازمان داعش را در اینجا میزبانی می‌کنیم، بنابراین فرودگاه برای همه چیز مورد استفاده قرار می‌گیرد».

پارلمان عراق روز چهارشنبه خواستار  مسدود کردن گذرگاه‌های مرزی شد که خارج از کنترل دولت عراق قرار دارد.

کردستان عراق، چهار گذرگاه مرزی با ایران، و ترکیه دارد. همچنین دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه نیز در این اقلیم فعال هستند.