جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » چهارده سال زندان برای یک معلم و فعال صنفی

چهارده سال زندان برای یک معلم و فعال صنفی

محمود بهشتی لنگرودی، معلم و فعال صنفی که هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد، در پرونده‌ای تازه به ۵ سال دیگر حبس محکوم شده است. با احتساب ۹ سال حکم پیشین، این عضو کانون صنفی معلمان باید ۱۴ سال در زندان به‌سر ببرد.

ابوذر بهشتی، فرزند محمود بهشتی لنگرودی، فعال کانون صنفی معلمان به “کمپین حقوق بشر در ایران” گفته است که حکم جدید پنج سال حبس پدرش به اتهام “تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام” از پرونده سوم تایید شده است. این حکم روز دوشنبه سوم مهر (۲۵ سپتامبر) به وکیل محمود بهشتی ابلاغ شده است

فرزند محمود بهشتی که در حال حاضر در کانادا زندگی می‌کند، درباره علت بازداشت و اتهام‌های پدرش گفته است: «پدر من هر بار به دلیل فعالیت‌های صنفی بازداشت شده و مستنداتی که برای اتهامات او در سه پرونده مطرح کرده‌اند، شرکت در تجمعات غیرقانونی مثلا در مقابل مجلس و عضویت در تشکل غیرقانونی است.»

منظور دادگاه از “تشکل غیرقانونی”، کانون صنفی معلمان است که محمود بهشتی لنگرودی سال‌ها سخنگوی آن بود.

فرزند محمود بهشتی می‌گوید که دو اتهام مطرح علیه پدرش مشکل دارد، زیرا طبق اصل ۲۷ قانون اساسی شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیز قانونی است و کانون صنفی معلمان هم از سال ۷۸ با مجوز رسمی تاسیس شده و هیچ‌گاه تشکل غیرقانونی نبوده است.

محمود بهشتی در سال‌های گذشته چندین بار احضار و بازداشت شده است. آخرین بار در  سال ۱۳۹۴ قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، او را به ۹ سال زندان محکوم کرد: پنج سال زندان به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، یک سال زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام.

با احتساب چهار سال حبس تعلیقی پیشین، او در مجموع به ۹ سال زندان محکوم شد.

در شهریور ۱۳۹۴ محمود بهشتی بازداشت و به زندان منتقل شد. او پس از ورود به زندان در اعتراض به حکم خود مدتی اعتصاب غذا کرد. او بار دیگر از ابتدای اردیبهشت ۹۵ با انتشار نامه‌ای در اعتراض به حکم ۹ سال حبس خود، به اعتصاب غذای خشک دست زد.

محمود بهشتی در نامه اعتراضی خود نوشت: «من ۲۵ سال از عمرم را صرف تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم کرده‌ام، بدیهی است که مسئولیت هر اتفاق ناخوشایندی که طی دوران اعتصاب غذا متوجه من شود به عهده کسانی است که ظلم مذکور را در حق من مرتکب شده و یا در برابر این داخواهی بی تفاوتی اختیار کرده‌اند.»

این فعال صنفی پس از ۲۵ روز اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد سپس با حکم آزادی به خانه‌اش بازگشت. این آزادی اما یک سالی بیش طول نکشید و او در شهریور ۱۳۹۶ بار دیگر بازداشت و روانه زندان شد.