جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهلت سه روزه بغداد به اربیل برای تحویل کنترل فرودگاه‌های اقلیم کردستان

مهلت سه روزه بغداد به اربیل برای تحویل کنترل فرودگاه‌های اقلیم کردستان

دولت عراق به اقلیم کردستان عراق سه روز مهلت داد تا کنترل فرودگاه های این منطقه را به بغداد تحویل بدهد.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق، هشدار داده که اگر اقلیم کردستان تا ساعت ۳ بعد از ظهر (به وقت محلی) روز جمعه ۷ مهر کنترل فرودگاه هایش را واگذار نکند، با تحریم پروازی بین‌المللی مواجه خواهد شد.

این هشدار، در واکنش به برگزاری رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان اعلام شده که روز گذشته، با وجود مخالفت شدید بغداد برگزار شد. نتایج نهایی شمارش آرای رفراندوم هنوز اعلام نشده، ولی نتایج اولیه از پیشتازی حامیان استقلال حکایت دارند.

اولتیماتوم دولت عراق، شامل پروازهای داخلی نمی شود و در صورت اجرا، پروازهای بین المللی به مقصد یا از مبدا کردستان عراق باید ابتدا از فرودگاه بغداد یا سایر فرودگاه های عراق بگذرند.

به گفته عبادی، پروازهای “اضطراری” و بشردوستانه، در صورتی که به تصویب دولت عراق برسند، از این ممنوعیت پروازی معاف خواهند بود.

بغداد هفته پیش از کشورهای جهان خواسته بود که انجام پروازهای بین المللی به مقصد یا از مبدا فرودگاه های اربیل و سلیمانیه را در کردستان عراق متوقف کنند.

بغداد همچنین از کشورهای همسایه خواسته تا در صورتی که دولت اقلیم کنترل ایستگاه های مرزی خود را به دولت مرکزی تحویل ندهد، مرزهای خود با کردستان عراق را ببندند.