شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مشاور خامنه‌ای خواستار بستن مرزهای زمینی عراق، ایران، ترکیه و سوریه با اقلیم کردستان شد

مشاور خامنه‌ای خواستار بستن مرزهای زمینی عراق، ایران، ترکیه و سوریه با اقلیم کردستان شد

یحیی رحیم صفوی مشاور عالی علی خامنه‌ای ، خواستار بسته شدن مرزهای زمینی چهار کشور عراق، ایران، ترکیه و سوریه بر روی اقلیم کردستان عراق شد.

به گزارش سایت جماران، صفوی ‌دوشنبه 25 طی سخنانی در یک مراسم در پاسخ به اینکه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق که همان روز برگزار شد، چه تبعاتی می‌تواند برای منطقه داشته باشد گفت: «این یک سیاست ایجاد تنش و بحران در منطقه به صورت بلند مدت است».

وی افزود: «پارلمان و دولت مرکزی عراق قطعا با این مساله برخورد خواهند داشت و دولت ترکیه نیز که 20 میلیون کرد دارد به این جواب خواهد داد».

وی در خصوص مواضع ایران نیز گفت: «راه‌های هوایی بسته شده و امیدواریم چهار کشور همسایه عراق مرزهای زمینی خود را به روی عراق ببندند».

صفوی با بیان اینکه ایران بیش از 50 سال از کردهای عراق حمایت کرد، افزود: «همه‌پرسی کردستان یک خیانت به ملت کُرد حتی کردهای عراق است که یک شخص می‌خواهد خود را به عنوان رهبر و یا رئیس جمهور کشوری که هنوز معلوم نیست معرفی کند».

سخنان صفوی در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از مناطق کردستان ایران، شاهد جشن و پایکوبی مردم برای ابراز شادمانی از همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق بود.

روز دوشنبه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از بستن مرزهای هوایی با اقلیم کردستان به درخواست دولت عراق خبر داده بود.

قاسمی درباره تبعات همه پرسی در اقلیم کردستان گفت: «این موضوع ابعاد وسیعی دارد. مواضع جمهوری اسلامی روشن است. باید صبر کرد تا پایان این رفراندوم غیر قانونی و نامشروع و مواضع خود را اعلام خواهیم کرد. باید دید چگونه این مسیر طی خواهد شد و قطعا بر اساس شکل جدید و شرایط مرزها حتما نیاز به بازنگری هست و باید تصمیمات را اتخاذ کرد».

با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌‌المللی، اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه 25 سپتامبر همه‌پرسی استقلال برگزار کرد. بنا بر اعلام دولت اقلیم کردستان، نتایج این همه‌پرسی الزام آور نیست اما دولت اقلیم پس از همه‌پرسی بر سر استقلال با دولت عراق مذاکره خواهد کرد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق بارها گفت که شراکت با بغداد به پایان رسیده است.