جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بارزانی: اکثر مردم کردستان به استقلال رای «آری» دادند.. دولت عراق احترام بگذارد

بارزانی: اکثر مردم کردستان به استقلال رای «آری» دادند.. دولت عراق احترام بگذارد

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق سه‌شنبه 26 سپتامبر در نطقی تلویزیونی گفت که اکثر ساکنان اقلیم کردستان، در همه‌پرسی روز دوشنبه، به استقلال از عراق رای «آری» دادند.

بارزانی از دولت عراق خواست به «تصمیم مردم کردستان و اراده‌شان» احترام بگذارد و به تهدید و اظهارات خشمگین، پناه نبرد.

به نظر می‌رسد بارزانی به سخنان حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق اشاره دارد که به اقلیم کردستان سه روز مهلت داد فرودگاه‌ها و تمام گذرگاه‌های مرزی را تسلیم دولت عراق کند. العبادی گفت در صورت عدم اجرای این خواسته، اقلیم در محاصره هوایی قرار خواهد گرفت.

بارزانی همه‌پرسی استقلال را یک «حق» بر پایه قانون اساسی عراق دانست که در سال 2005 تصویب شد.

او با بیان این‌که همگان باید به خواسته مردم کردستان احتران بگذارند، تاکید کرد: «مرحله جدیدی آغاز کردیم که تشکیل دهنده پیروزی برای مردم کردستان است».

او تاکید کرد که مردم کردستان «نقش مهمی در برپایی عراق نوین ایفا کردند». او افزود: «این دولت‌های بغداد هستند که به ائتلاف شیعی-کردی پایان دادند».

رئیس اقلیم کردستان عراق، تجربه گذشته را «شکست خورده» توصیف کرد و گفت: «باید به جای تحریم‌ها، گفت‌‎وگوهای جدیدی آغاز کنیم».

او با تاکید بر رابطه برادری میان عرب‌ها و کُردها گفت: «ما خواهان مشکلات با کشورهای همسایه نیستیم».

بارزانی بار دیگر بر پایبندی به مبارزه با تروریسم و گروه داعش تاکید کرد. او همچنین از کُردهای عراق خواست متحند باشند، اختلاف‌ها را کنار گذشته و از اختلافات حزبی عبور کنند.

با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌‌المللی، اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه 25 سپتامبر همه‌پرسی استقلال برگزار کرد. بنا بر اعلام دولت اقلیم کردستان، نتایج این همه‌پرسی الزام آور نیست اما دولت اقلیم پس از همه‌پرسی بر سر استقلال با دولت عراق مذاکره خواهد کرد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق بارها گفت که شراکت با بغداد به پایان رسیده است.