پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ترکیه اقلیم کردستان عراق را به «واکنش امنیتی» تهدید کرد

ترکیه اقلیم کردستان عراق را به «واکنش امنیتی» تهدید کرد

بن‌علی یلدریم، نخست وزیر ترکیه روز شنبه 23 سپتامبر 2017 در جمع خبرنگاران در شهر کرشهیر، گفت، واکنش ترکیه در مقابل همه پرسی اقلیم کردستان عراق شامل جنبه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی خواهد شد.

در همین حال ارتش ترکیه رزمایش بزرگی را در مناطق مرزی این کشور با اقلیم کردستان عراق آغاز کرده است.

بن‌علی یلدرم  در پاسخ به این سوال که آیا ارتش ترکیه برای اقدام امنیتی ممکن است وارد مرزهای اقلیم کردستان عراق شود؟ گفت:«  طبیعی است اما چگونه و چه وقت این عمل انجام گیرد، زمان، شرایط و تحولات آینده آن را مشخص خواهد کرد».

ترکیه که با مشکل جدایی طلبان کردهای خود مواجه است، به شدت برگزاری همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق مخالف است.

ارتش ترکیه در اولین واکنش به این همه‌‍پرسی رزمایش بزرگی را در منطقه مرزی با اقلیم کردستان عراق آغاز کرده است این رزمابش قرار است تا روز 3 شنبه ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر پارلمان ترکیه برای بررسی موضوع همه‌پرسی کردستان عراق جلسه‌ای اضطراری تشکیل داده است.

نخست وزیر ترکیه در این مصاحبه گفته است برنامه همه چرسی اقلیم کردستان ترکیه یک «ماجراجویی» است.

به گزارش آناتولی بن‌علی یلدرم گفت:« ترکیه به عنوان یک کشور همسایه از ابتدا هشدارهای لازم را دوستانه داده است، اما فایده ای نداشته و اصرار برای انجام این اقدام اشتباه ادامه دارد. اصرار بر روی تصمیمی که همه کشورهای دنیا و همسایه ها با آن مخالف اند، پایان خوشی نخواهد داشت».

وی افزود:« اینکه کسی قصد ماجراجویی به ذهنش خطور و علی‌رغم هشدار تمام کشورهای دنیا گوش خود را بسته و بر ادامه این مسیر اشتباه اصرار کند، مسلما عواقبی خواهد داشت. تاوان این اشتباه را صاحبان این تصمیم خواهند داد. آنان حق ندارند افراد بی‌گناه را وادار به پرداخت هزینه های آن کنند».