جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حملات سایبری تجسسی ایران علیه نهادهای سعودی

حملات سایبری تجسسی ایران علیه نهادهای سعودی

شرکت امنیتی «فایر.آی» آمریکا طی گزارشی از حملات سایبری تجسسی ایران به مؤسسات سعودی خبر داده است.

این شرکت آمریکایی اعلام کرد، شواهد و اسنادی در دست دارد که ثابت می‌کند، ایران از گروه‌هایی حمایت می‌کند که دست به حملات سایبری به منظور نفوذ و جاسوسی در موسسات پادشاهی سعودی می‌زنند.

شرکت «Fire.I» که در صدر شرکت‌های پیشرفته الکترونیکی قرار دارد، طی گزارشی اطلاع داده که ایران در زمینه جاسوسی الکترونیکی به توانایی‌های مهمی و چشمگیری دست یافته است.

این اولین بار نیست که شرکت «فایر.آی» از حملات تجسسی ایران به موسسات کشورهای عربی و غربی خبر می‌دهد. در سال 2016 این شرکت امنیتی از فعالیت هکرهای وابسته به یک باند جاسوسی الکترونیکی که در تهران مستقر است و از آنجا حملات سایبری خود را علیه سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و عمان هدایت می‌کند، خبر داد.

طبق گزارش «فایر.آی» حملات سایبری ایران بیشتر تاسیسات تولید نفت، سیستم‌های کنترل صنعت انرژی، وزارتخانه‌های امور خارجه و دفاع، بانک‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای اوراق بهادار دولتی را هدف قرار می‌دهد.

این شرکت در گزارش اخیر خود نوشته، گروه سایبری «ای.بی.تی 33» وابسته به ایران تلاش کرد، در زمینه‌های نظامی مانند اطلاعات در باره نیروی هوایی سعودی و همچنین پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی برخی شرکت‌های سعودی، کره جنوبی و آمریکا، اطلاعاتی به دست آورد.

«فایر.آی» پس از کسب اطلاعات کامل از سیستم‌ هکرهای نفوذی مهاجم، تاکید کرد، نفوذگران مورد حمایت ایران هستند و از روش‌های پیشرفته‌ای برای شکار و سرقت اطلاعات طبقه‌بندی شده استفاده می‌کنند.

در این گزارش آمده است که حملات باندهای سایبری ایران در ماه مه گذشته بیشتر بر نهادهای سعودی و کره جنوبی متمرکز بود.