پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حسن روحانی: ادبیات ترامپ در شان سازمان ملل نبود

حسن روحانی: ادبیات ترامپ در شان سازمان ملل نبود

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ضمن حمله به سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا آن را “ادبیات جاهلانه، زشت، کینه توزانه و مشحون از اطلاعات غلط و اتهامات بی‌پایه‌” توصیف کرد و آنها را در شان سازمان ملل ندانست.

حسن روحانی 20 سپتامبر 2017 در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. او با انتقاد از سخنان دونالد ترامپ درباره ایران گفت: «ادبیات جاهلانه، زشت، کینه توزانه و مشحون از اطلاعات غلط و اتهامات بی‌پایه‌ای که از زبان رئیس جمهور آمریکا علیه ملت ایران دیروز در این مجمع محترم شنیده شد، نه تنها در شأن سازمان ملل نبود بلکه در تقابل با خواسته امروز ملت‌ها از این اجلاس -یعنی اتحاد دولت‌ها برای مقابله با جنگ و تروریسم – قرار داشت.»

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، سه‌شنبه 19 سپتامبر در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تاکید کرد که «باید با ایران که چیزی جز خشونت و آشوب صادر نمی‌کند مقابله کنیم.»

روحانی در ادامه گفت: «در همین جا اعلام می کنم که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، از جمله توانمندی های موشکی، تنها جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و برای حفظ صلح و ثبات در منطقه، و جلوگیری از ماجراجویی بیخردان هدف گذاری شده است. مردم شهرهای مختلف ما در جنگ تحمیلی هشت ساله قربانی موشک های دوربرد رژیم صدام بودند و ما هرگز اجازه تکرار چنین جاه طلبی های فاجعه بار را نخواهیم داد.»

ایران متهم است که از توان نظامی خود برای دخالت در کشورهای منطقه و حمایت از شبه‌نظامیان فرقه‌گرا به ویژه در سوریه، لبنان، عراق و یمن استفاده می‌کند.

روحانی اما در سخان خود گفت که مشکلات خاورمیانه راه‌حل نظامی ندارد و افزود: «بی ثباتی و خشونت‌ورزی در منطقه ما با مداخله نظامی قدرت‌های فرامنطقه‌ای تشدید شد؛ همان قدرت‌هایی که اکنون با هدف مداخله بیشتر و فروش سلاح‌های مرگبارشان ایران را به ایجاد ناامنی متهم می‌کنند. من به صراحت اعلام می‌کنم که مداخله خارجی و تعیین تکلیف برای مردم منطقه نتیجه‌ای جز تداوم و گسترش بحران برجای نخواهد گذاشت…»