شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » «فشار بر فعالان حقوق بشر» در ایران و ۲۸ کشور دیگر به دلیل همکاری با سازمان ملل

«فشار بر فعالان حقوق بشر» در ایران و ۲۸ کشور دیگر به دلیل همکاری با سازمان ملل

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی که روز چهارشنبه، ۲۹ شهریورماه، منتشر شد از ایران و ۲۸ کشور دیگر به دلیل اعمال فشار بر شهروندان خود به دلیل همکاری با سازمان ملل در زمینه حقوق بشر انتقاد کرد.

این گزارش روز چهارشنبه در حالی منتشر شد که مجمع عمومی سالانه سازمان ملل در نیویورک در جریان است و اغلب سران کشورهای عضو از جمله حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در این نشست حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۲۹ کشور که رقم بی‌سابقه‌ای است از جمله ایران، عربستان سعودی و چین شهروندان خود را به دلیل همکاری با سازمان ملل تحت فشار گذاشته و به نحوی مجازات کرده‌اند.

به گفته اندرو گیلمور، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر، از میان آن دسته از شهروندانی که با دفتر حقوق بشر این سازمان همکاری یا ارتباط داشته‌اند، هستند کسانی که «ربوده، بازداشت یا حتی ناپدید شده‌اند».

گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل حاکی از آن است که برخی از قربانیان فشار حکومت‌ها، کسب و کار خود را از دست داده‌اند، برخی شاهد یورش نیروهای امنیتی به خانه یا محل کارشان بوده‌اند و بعضی ممنوع‌الخروج شده‌اند.

این‌ها اتفاقاتی است که به طور معمول و به‌ویژه در سال‌های گذشته برای فعالان حقوق بشر در ایران افتاده و در نهایت اغلب آنها با اتهاماتی چون اتهامات امنیتی یا تشویش اذهان عمومی سر از زندان در آورده‌اند.

ایران همواره به دلیل «نقض حقوق بشر» مورد سرزنش سازمان ملل و گروه‌های مدافع حقوق بشر بوده است، از جمله زید رعدالحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، نیز در سی‌وششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل بار دیگر از «نقض حقوق بشر» در ایران انتقاد کرد.

به گفته معاون دبیرکل سازمان ملل، از میان کشورهایی که در گزارش اخیر فهرست شده‌اند، ۹ حکومت در حال حاضر عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل هستند: بوروندی، مصر، روآندا، کوبا، ونزوئلا، چین، هند، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

در هشتمین گزارش سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل که روز چهارشنبه منتشر شد، اندرو گیلمور از مشکلاتی که برای شهروندان این کشورها به دلیل کار در زمینه حقوق بشر پیش می‌آید ابراز «انزجار» کرد.

آقای گیلمور در مقام معاون دبیرکل سازمان ملل در ادامه، این مشکلات و اتفاقات برای شهروندان را «کاملا مخالف منشور و روح سازمان ملل و به‌ویژه این شورا» توصیف کرد.

بیست کشور دیگر که در گزارش سالانه شورای حقوق بشر نام‌شان به‌ زشتی یاد شده است، عبارتند از الجزایر، بحرین، اریتره، هندوراس، ایران، اسرائیل، موریتانی، مکزیک، مراکش، میانمار، عمان، پاکستان، سودان جنوبی، سری‌لانکا، سودان، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان.

آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش داده است، در گزارش‌های پیشین شورای حقوق بشر سازمان ملل به طور متوسط ۱۵ کشور تقبیح شده‌اند و این رقم هرگز از بیست کشور بیشتر نشده بود.

نام چین و عربستان سعودی در شش گزارش از هشت گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل تکرار شده است.