پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » فرمانده کل سپاه: محاسبات غلط آمریکا را تصحیح می‌کنیم

فرمانده کل سپاه: محاسبات غلط آمریکا را تصحیح می‌کنیم

سردار پاسدار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به نطق دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل در انتقاد از جمهوری اسلامی و برجام به تهدید گفته است وقت آن رسیده که سپاه محاسبات نادرست آمریکا را تصحیح کند. به گفته جعفری سپاه پاسخ دردناکی به آمریکا می‌دهد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه ۲۸ شهریور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری‌اش سخنرانی کرد. ترامپ از جمهوری اسلامی ایران به عنوان «یک رژیم قاتل» نام برد که در اثر فعالیت‌هایش خاورمیانه بی‌ثبات شده است. او گفت توافق هسته‌ای با ایران، بدترین توافق یک‌طرفه‌ای‌ست که آمریکا تاکنون امضا کرده است.به گفته ترامپ برجام یک «توافق بد» است و آمریکا هرگز در قراردادی یک طرفه که سودی برایش نداشته باشد باقی نمی‌ماند.

فرمانده کل سپاه در واکنش به نطق ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل گفته است:

«با شکست‌های پی‌ در پی و خردکننده‌‌ای که آمریکایی‌ها به ویژه در منطقه [خاورمیانه] از ایران دریافت کرده‌اند طبیعی است که سیستم عصبی و انسجام فکری آنها به هم ریخته باشد.»

قرار است که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۰ سپتامبر ( ۲۹ شهریور ) در سازمان ملل سخنرانی کند. فرمانده کل سپاه اظهار امیدواری کرده که روحانی سخنان رئیس جمهور آمریکا را بی‌پاسخ نگذارد:

«سخنان رئیس جمهور آمریکا نباید بی‌جواب بماند. امیدواریم رئیس جمهور محترم در نطق خود پاسخ قاطع، انقلابی و روشنگر آنچنان که در شأن ملت ایران است به وی بدهد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی شامگاه گذشته در گفت وگو با شبکه ان بی سی گفته است که نطق رئیس جمهور آمریکا زمینه‌های دیدار و گفت‌وگو را از بین برده است: «رفتار ترامپ، همه زمینه‌های مثبت را از بین می‌برد. وقتی از تغییر رژیم می‌گوید و تعهدات مهم دولت آمریکا را زیر پا می‌گذارد، دیدار و مذاکره معنا ندارد.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز ‏سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در انتقاد از جمهوری اسلامی را «شعاری»، «سخیف» و «بی‌محتوا» خوانده و پیش‌بینی کرده بود که آمریکا منزوی می‌شود.

فرمانده سپاه یک گام فراتر رفته و به تهدید گفته است:

«موضعگیری قاطع در مقابل ترامپ تازه آغاز راه است و آنچه اهمیت راهبردی دارد این است که آمریکا پاسخ‌های دردناک‌تر را در عمل و در رفتار و تصمیماتی که ایران ظرف ماه‌های آینده خواهد گرفت.»

رئیس جمهور آمریکا در نخستین سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل از جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت یاغی که سرمایه‌های ملی ایران را در سوریه و یمن هزینه می‌کند یاد کرده بود.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم صبح چهارشنبه ۲۹ شهریور  رئیس جمهور آمریکا را متهم کرده بود که از درک توافقات بین‌المللی ناتوان است. سردار پاسدار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح هم خاطرنشان کرده بود که ایران توان موشکی‌اش را حفظ خواهد کرد.

مقامات آمریکایی ۱۷ ژوئیه اعلام کرده بودند که به نظر آن‌ها توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت ایران از تروریسم و پیکارجویی، همدستی با دولت بشار اسد، دشمنی با اسرائیل و حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس از عوامل تضعیف برجام توسط ایران است.