شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آمریکا: ایران به مسلح سازی حوثی‌ها در یمن ادامه می‌دهد

آمریکا: ایران به مسلح سازی حوثی‌ها در یمن ادامه می‌دهد

دریاسالار کیون دونگان فرمانده ناوگان پنجم آمریکا در آب‌های خلیج گفت که ایران با ادامه مسلح سازی حوثی‌ها در یمن، همچنان به نقض قطعنامه‌ها و مقررات بین‌المللی ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دریاسالار کیون دونگان سه‌شنبه 19 سپتامبر در آخرین سخنرانی‌اش پیش از پایان دوره فرماندهی گفت که ناوگان پنجم آمریکا، مستقر در آب‌های شبه‌جزیره عرب، تلاش کرد راه‌هایی که میدان را برای ادامه حملات دریایی شبه‌نظامیام حوثی پس از کودتا باز می‌کرد را ببنند.

اما به قاچاق جنگ‌افزارهای پیشرفته توسط ایران به یمن اشاره کرد که به حوثی‌ها امکان پرتاب موسک‌های بالستیک را می‌دهد.

دریاسالار آمریکایی با اشاره به اسلحه قاچاق شده توسط ایران به یمن گفت: «مین‌های دریایی، شناورهای بمب‌گذاری شده، موشک‌های ضد کشتی و…، انواعی از جنگ‌افزارهای ممنوعه هستند که با وجود ممنوعیت بین‌المللی، ایران به قاچاق آن به یمن ادامه می‌دهد، مساله‌ای‌ که باعث شده این کشور تهدیدی مستمر برای امنیت منطقه و همچنین دریانوردی بین‌المللی باشد».

دریاسالار دونگان گفت که بحران روابط قطر با چهار کشور، تاثیری بر عملیات نظامی در مبارزه با تروریسم شبه‌نظامیان مسلح وابسته به ایران در خلیج ندارد.

پیشتر هم گزارش‌هایی مستند از قاچاق اسلحه توسط ایران به شبه‌نظامیان حوثی یمن منتشر شده بود. نیروهای ائتلاف عربی برای حمایت از مشروعیت در یمن نیز تعدادی شناور حامل اسلحه ایرانی برای حوثی‌ها را تا کنون توقیف کرده‌اند.