جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ایران، روسیه و ترکیه بر سر آتش‌بس در ادلب توافق کردند

ایران، روسیه و ترکیه بر سر آتش‌بس در ادلب توافق کردند

ایران، روسیه و ترکیه در ادامه همکاری‌‌های سه جانبه خود برای کاهش درگیری‌ها در سوریه بر سر ایجاد یکی دیگر از مناطق “بدون درگیری” این بار در ادلب توافق کردند. از زمان شکل‌گیری توافق میان مسکو، تهران و آنکارا درباره ایجاد مناطق امن در سوریه، درگیری‌ها در این کشور کاهش یافته است.

در حالی که ترکیه در جنگ داخلی سوریه از شورشیان مخالف بشار اسد پشتیبانی می‌کند و ایران و روسیه دو حامی جدی رئیس جمهور سوریه محسوب می‌شوند، این سه کشور روز جمعه (۲۴ شهریور – ۱۵ سپتامبر) در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، توافق کردند مناطق عاری از درگیری در استان‌های ادلب، بخش‌های از لاذقیه، حلب و حما ایجاد کنند؛ ادلب از مناطقی است که از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه (۲۰۱۱) بخش هایی از ان در کنترل گروه های جهادی و شورشیان مخالف دولت بشار اسد بوده است.

راه جل ایجاد مناطق عاری از درگیری طی چند ماه گذشته توانسته مخاصمه میان گروه های درگیر در سوریه را کاهش دهد و به ائتلاف ضد داعش اجازه دهد بر نبرد با گروه‌های جهادی متمرکز شود .

از زمان آغاز ناآرامی ها و در پی آن درگیری های نظامی در سوریه، بیش از ۳۳۰ هزار نفر از مردم کشور کشته شده اند و میلیون ها سوری هم در شش سال گذشته آواره شده‌اند.

ایران، روسیه و ترکیه همچنین توافق کرده اند که نیروهای خود را در مرزهای اطراف مناطق عاری از درگیری مستقر کنند تا بر روند آتش بس در این محدوده ها نظارت کنند.

با وجود این، طرح ایجاد مناطق بدون درگیری در سوریه که از ماه مه گذشته به اجرا درآمده مانع از حملات علیه شبه نظامیان نمی‌شود.

استان ادلب که دولت بشار اسد هیچ کنترلی بر آن ندارد یکی از پایگاه های اصلی گروه هیات تحریر شام است، گروهی وابسته به القاعده که در مذاکرات صلح سوریه حضور ندارد.

همزمان گروه شبه نظامی احرار شام که مورد حمایت ترکیه است هم در ادلب پایگاه دارد اما این گروه از حضور در مذاکرات سرباز زد. این در حالی است که گروه های مسلح نمایندگان خود را به این مذاکرات فرستادند، مذاکراتی که نمایندگان دولت سوریه هم در آن حضور داشتند.

اگر چه ترکیه از همان اوایل جنگ داخلی سوریه مخالف جدی بر سر قدرت ماندن بشار اسد بود اما در چند ماه گذشته با ایران و روسیه در جهت کاهش درگیری‌ها توافق کرده است.

سه منطقه امن دیگر که از ماه ژوئیه این طرح در آنجا به اجرا گذاشته شده در جنوب سوریه، حومه دمشق و بخش هایی از استان حمص قرار دارند.