جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » شورشیان یمن امارات متحده عربی را به شلیک موشک تهدید کردند

شورشیان یمن امارات متحده عربی را به شلیک موشک تهدید کردند

رهبر شورشیان حوثی یمن روز پنجشنبه ۲۳ شهریور تهدید کرد که به خاک امارات متحده عربی موشک شلیک خواهند کرد و به کشتی‌های عربستان سعودی نیز در دریای سرخ حمله خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالمالک الحوثی در مصاحبه با شبکه تلویزیون المسیره که تحت کنترل شورشیان است گفت امارات متحده عربی که یکی از اعضای مهم ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی است «اکنون در تیررس موشک‌های ماست».

او افزود: «شرکت‌هایی که در این کشور فعالیت و یا سرمایه‌گذاری دارند از این پس نباید امارات متحده عربی را کشور امنی تلقی کنند».

الحوثی گفت شورشیان فناوری موشکی خود را توسعه داده‌اند و اکنون می‌توانند نواحی شمالی ریاض، پایتخت، و نواحی جنوبی مکه را در عربستان سعودی هدف بگیرند.

او ضمن هشدار در مورد هرگونه عملیاتی برای تصرف بخش تحت کنترل شورشیان در بندر حدیده گفت نیروی دریایی شورشیان می‌تواند به تاسیسات نفتی و نفتکش‌های عربستان سعودی حمله کند.

از زمان دخالت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در جنگ یمن از مارس ۲۰۱۵ تاکنون بیش از هشت هزار و ۴۰۰ نفر کشته شده‌ و حدود ۱۷ میلیون نفر از مردم با کمبود شدید مواد غذایی روبرو هستند. این کشور که بخش عمده مواد غذایی مورد نیازش را از خارج وارد می‌کرد اکنون در مرز قحطی قرار دارد.

رهبر شورشیان حوثی هشدار دارد که نیروهای تحت فرمان او می‌توانند به هر نقطه‌ای در عربستان سعودی و یا ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی حمله کنند.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی در همین زمینه یادآوری می‌کند که مشخص نیست شورشیان حوثی واقعا چنین توانایی داشته باشند.

همزمان در رویداد دیگری سازمان ملل متحد اعلام کرد که فعالیت‌های خود را در یمن توسعه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیمی مک گولدریک، هماهنگ‌کننده فعالیت‌های بشردوستانه این سازمان در یمن روز پنجشنبه در عدن گفت در حال توسعه دامنه فعالیت‌های خود در یمن است.

او افزود: «ما کارمندان بین‌المللی بیشتری را به یمن منتقل خواهیم کرد که در این کشور مستقر می‌شوند و در نظر داریم برای پاسخگویی به نیازهای بشردوستانه مردم در نواحی مختلف کشور مستقر شویم».

او گفت در جریان دیدارش از عدن در مورد وضعیت کشور و امور تدارکاتی و حمل‌ونقل کمک‌های بشردوستانه با نخست‌وزیر یمن گفت‌وگو کرده است.

دولت یمن که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود پس از عقب‌نشینی از صنعا، در سال ۲۰۱۵ عدن را پایتخت خود اعلام کرد.

مک گولدریک گفت: «ما از وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی خواسته‌ایم که در عدن و سایر نقاط کشور به خوبی عمل کنند. قرار است بودجه‌ای در اختیار آنها قرار داده شود تا بتوانند وظایف خود را انجام دهند».

به گفته وی، «سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی نمی‌توانند جایگزین این نهادها شوند. کار ما در یمن فقط ارائه کمک‌های اضطراری است». او در عین حال بر شیوع بیماری وبا و عدم امنیت تغذیه در این کشور تاکید کرد.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که حکومت یمن سال گذشته بانک مرکزی کشور را از صنعا که در کنترل شورشیان است به عدن منتقل کرد. سازمان ملل متحد می‌گوید تحت تاثیر این اقدام بیش از یک میلیون کارمند ادارات دولتی حقوق دریافت نکرده و جمعیت بیشتری به سوی فقر و گرسنگی رانده شده‌اند.