جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آمریکا خواستار «اقدام مستقیم» روسیه و چین علیه کره شمالی شد

آمریکا خواستار «اقدام مستقیم» روسیه و چین علیه کره شمالی شد

ایالات متحده از دولت‌های روسیه و چین خواسته برای جلوگیری از فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی دست به «اقدام مستقیم» بزنند.

چین موضع پکن در مورد «تعلیق رزمایش در برابر تعلیق آزمایش» را تکرار کرده‌است.

پیونگ‌یانگ چهار روز پس از دور تازه‌ای از تحریم‌های سازمان ملل، یک موشک را آزمایش کرده که برای دومین بار در هفته‌های اخیر از فراز خاک ژاپن عبور کرد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفته است «چین مهم‌ترین صادرکننده نفت به کره شمالی‌ست. روسیه بزرگ‌ترین بازار کار برای کارگران اجباری کره شمالی‌ست».

اشاره به «کارگران اجباری» نیروی کار کره شمالی‌ست که بنا بر گزارش‌ها به اجبار به خارج از آن کشور فرستاده شده و از منابع مهم درآمد دولت پیونگ‌یانگ هستند. سازمان ملل متحد در گزارشی در سال ۲۰۱۵ گفته بود این نیروی کار اجباری، مبلغی نزدیک به ۲.۳ میلیارد دلار را، در ارزهای خارجی، نصیب دولت کره شمالی می‌کند.

آقای تیلرسون افزوده است که مسکو و پکن «باید عدم مدارای خود با این آزمایش‌های موشکی عاری از حس مسئولیت را با دست‌زدن به اقدامات مستقیم خودشان، نشان دهند».

خبرگزاری و رادیو تلویزیون دولتی چین، گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه آن کشور را پخش کرده‌اند که پکن خواستار حفظ آرامش و پیداشدن راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران در شبه‌جزیره کره است. سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید این کشور خواستار «جدی گرفتن تعلیق‌های دوگانه» است.

اشاره این وزارت‌خانه به پیشنهاد تعلیق رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی در قبال تعلیق آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی‌ست. این پیشنهاد در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز مطرح شده بود که واشینگتن در آن زمان آن را رد کرد.

کره شمالی صبح ۲۴ شهریور ماه دست به انجام تازه‌ترین آزمایش موشکی خود زد. این موشک که ستاد فرماندهی آمریکا در اقیانوس آرام از انواع میان‌برد-دوربرد توصیف کرده، مسافتی در حدود ۳۷۰۰ کیلومتر را طی کرد، از افراز خاک ژاپن گذشت، سبب شد تا گروهی از مردم ژاپن به پناهگاه بروند، و در نهایت در اقیانوس آرام فرود آمد.