شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » «سردار قاسم سلیمانی در تلاش برای لغو همه‌پرسی استقلال به کردستان عراق رفت»

«سردار قاسم سلیمانی در تلاش برای لغو همه‌پرسی استقلال به کردستان عراق رفت»

برخی از رسانه‌ها از سفر روز سه‌شنبه ۱۲ سپتامبر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران، به اقلیم کردستان عراق در آستانه برگزاری همه‌پرسی استقلال این اقلیم از عراق خبر دادند.
برخی از رسانه‌های کُرد نوشتند که سلیمانی پس از دیدار با برخی مقامات در سلیمانیه راهی اربیل پایتخت اقلیم شده تا در مورد مساله همه پرسی استقلال کردستان با مقامات کُرد گفت‌وگو کند.
بنا بر این گزارش‌ها سلیمانی تلاش دارد تا بارزانی همه پرسی را لغو کند.
این در حالی است که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، سه‌شنبه ۱۲ سپتامبر تاکید کرد که همه‌پرسی استقلال این اقلیم از عراق، در موعد مقرر خود یعنی روز ۲۵ سپتامبر، برگزار خواهد شد.
سخنان بارزانی ساعاتی پس از آن مطرح می‌شود که پارلمان عراق، طی مصوبی ضمن رد رفراندوم اقلیم کردستان، حیدرالعبادی نخست‌وزیر را مامور اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ وحدت عراق کرد.
به گزارش شبکه خبری رووداو، بارزانی، مصوبه پارلمان عراق را، غیرالزام آور دانست.
حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق هشدار داد که برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان در روز ۲۵ سپتامبر می‌تواند عراق را وارد دهلیزی تاریک کند. او همچنین بر غیر قانونی بودن این همه‌پرسی تاکید کرد.
این در حالی است که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را «فاقد وجاهت و اعتبار قانونی» دانست.
شمخانی در مصاحبه با شماره روز سه‌شنبه ۱۲ سپتامبر روزنامه الوفاق، روزنامه عربی وابسته به موسسه مطبوعاتی دولتی ایران، در پاسخ به سو گفت: «در شرایطی که عراق به مرحله پایانی رهاسازی خاک خود از دست تروریست‌های تکفیری نزدیک می‌شود، این اقدامات که وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارند به طور قطع اثرات ضد امنیتی بر منطقه، عراق و بویژه اقلیم کردستان خواهند داشت».
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و شماری از احزاب در این اقلیم، ۷ ژوئیه اعلام کرده بودند که روز ۲۵ سپتامبر را موعدی برای برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اقلیم از عراق اعلام کرده بودند. این تصمیم با مخالفت دولت عراق و شماری از کشورها از جمله آمریکا، ترکیه، بریتانیا و ایران مواجه شد.