شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » با شکایت اطلاعات سپاه پاسداران، یوسف عمادی در حکمی جدید به یک سال زندان و دوسال تبعید محکوم شد

با شکایت اطلاعات سپاه پاسداران، یوسف عمادی در حکمی جدید به یک سال زندان و دوسال تبعید محکوم شد

یک منبع مطلع به کمپین حقوق بشر در ایران گفت دادگاه انقلاب با شکایت اطلاعات سپاه پاسداران، یوسف عمادی، آهنگسازی که به دلیل تولید و توزیع موسیقی زندانی شده، را در حکمی جدید به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان و دو سال تبعید در بوشهر محکوم کرده است.

این منبع مطلع روز بیست و دوم شهریور به کمپین گفت یوسف عمادی در حالی به اتهام «گفتگو و ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور» محکوم شده که این هنرمند از آبان ۱۳۹۵ در اوین زندانی بوده و اتهام ارتباط با رسانه‌ها را رد  کرده است. منبع مطلع درباره دلایل صدور این حکم به کمپین گفت: «این پرونده زمانی تشکیل شده که آقای عمادی در اوین زندانی بوده و گفتند با ارتباط با بیرون زندان خبرسازی و تبلیغ علیه نظام کرده، آقای عمادی اتهام را رد کرده و گفته أصلا امکان ارتباط با بیرون زندان نداشته، ولی دادگاه با وجود رد آقای عمادی فعلا روی همان گزارش بازجوهای سپاه پاسداران حکم صادر کرده است.»

حکم جدید یوسف عمادی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه در مرحله نخست صادر شده و امکان اعتراض و تجدیدنظرخواهی نسبت به آن وجود دارد.

منبع مطلع به کمپین گفت حکم جدید این تهیه و توزیع کننده موسیقی با شکایت و پرونده‌سازی سپاه پاسداران و در حالی انجام شده است که چهار ماه به پایان محکومیت و آزادی یوسف عمادی باقی است: «اطلاعات سپاه آقای عمادی را زمانی که شش ماه از حبسش باقی مانده بود و منتظر آزادی بود، به بند دو الف اوین منتقل کرد و بعد از یک ماه بی خبری فهمیدیم پرونده و اتهام جدید برایش تشکیل داده‌اند، نه ما و نه خود آقای عمادی هنوز نمی‌دانیم چرا سپاه پاسداران می‌خواهد مانع آزادی آقای عمادی شود.»

کمپین حقوق بشر در ایران در مرداد ماه ۱۳۹۶ از سه هفته قطع ملاقات، قطع تماس و بی خبری از یوسف عمادی خبر داده بود.

یوسف عمادی آهنگساز، به همراه مهدی و حسین رجبیان، در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۳۹۲ در دفتر کارشان در ارتباط با راه اندازی یک وبسایت تولید و توزیع موسیقی به نام «برگ موزیک»  بازداشت شدند و بیش از دو ماه در سلول انفرادی بند دو– الف سپاه پاسداران تحت بازجویی بودند. هر کدام از آنها به قید وثیقه تا زمان صدور رای از زندان آزاد شدند.

یک منبع مطلع به وضعیت این سه هنرمند پس از برگزاری دادگاه بدوی آنها به کمپین گفته بود که دادگاه آنها فقط ۴۵ دقیقه طول کشیده است و طی آن گفته شده که وب سایت برگ موزیک «منبع فساد بوده است» و با انتشار موسیقی جامعه را «فاسد» می کرده است.

همچنین این منبع پس از برگزاری دادگاه تجدید نظر نیز به کمپین گفته بود قاضی دادگاه تجدید نظر گفته است وبسایت برگ موزیک با آگاهی از مجوز نداشتن خواننده‌ها موسیقی آن‌ها را منتشر کرده و همچنین صدا و کارهای خواننده‌های زن نیز در وب سایت موجود بوده است. قاضی همچنین ادعا کرده است که این وب سایت با آنچه «خواننده‌های سیاسی و ضد انقلاب» خوانده، رابطه داشته است. به گفته منبع یاد شده، قاضی با ذکر این نکته که ۹۰ بار به این سایت هشدار داده شده و فیلتر هم شده است گفته که با این وجود این سایت به به فعالیت خود ادامه داده تا مدیر آن دستگیر شده است.

یوسف عمادی به همراه برادران رجبیان در اردبیهشت ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام به شش سال زندان و پرداخت جریمه نقدی ۲۰ میلیون تومانی محکوم شد. این حکم در اسفند ماه ۱۳۹۴ در دادگاه تجدید نظر در شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی تغییر کرد و جریمه نقدی عینا تایید شد. آنها نزدیک به سه ماه پس از صدور حکم دادگاه تجدید نظر برای اجرای حکم به زندان فراخوانده شدند. مهدی و حسین رجبیان پس از دریافت احضاریه ای برای اجرای حکم، روز ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۵ خود را  به زندان اوین معرفی کردند و در اردیبهشت ۱۳۹۶ آزاد شدند اما یوسف عمادی که هم‌پرونده آنان بود همچنان در زندان مانده است.

یوسف عمادی، از متهمان سایت “برگ موزیک” که به دلیل همکاری در تولید و توزیع موسیقی «غیر مجاز» زندانی شده است از بابت پرونده جدید “تبلیغ علیه نظام” که در دوره زندان بر علیه او مفتوح شده است توسط قاضی مقیسه به تحمل یک سال زندان دیگر و تبعید به شهر بوشهر محکوم شد.

در حالی آقای عمادی به تحمل یک سال حبس و دو سال تبعید محکوم شده است که فقط ۴ ماه تا پایان دوره محکومیت فعلی وی باقی مانده است.