جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اگر اهل سنت از حسن روحانی حمایت نمی کردند، او از همان نخستین دوره رقابت برای ریاست جمهوری، وضعیت متفاوتی داشت

اگر اهل سنت از حسن روحانی حمایت نمی کردند، او از همان نخستین دوره رقابت برای ریاست جمهوری، وضعیت متفاوتی داشت

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان و معروف ترین رهبر مذهبی سنی‌های ایران گفت اگر دولت حسن روحانی انتظارات این اقلیت مذهبی را در زمینه رفع تبعیض برآورده نکند٬ وی ممکن است در انتخابات آینده به حمایت از اصولگرایان بپردازد.

بیشتر سنّی های ایران در انتخابات ریاست جمهوری دو دهه اخیر، به کاندیداهای مورد حمایت اصلاح طلبان رای داده اند و طبیعتا با این رای، به دنبال تامین مطالبات مشخصی بوده اند. در مورد این مطالبات و میزان تامین آنها ممکن است ارزیابی های متفاوتی وجود داشته باشد. اما فارغ از هرگونه تحلیل سیاسی در این زمینه، قاعدتا فهم میزان تاثیر آرای اهل سنت، برای حامیان و مخالفان دولت آقای روحانی از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

پیش از هرچیز به نظر می رسد اگر اهل سنت از حسن روحانی حمایت نمی کردند، او از همان نخستین دوره رقابت برای ریاست جمهوری، وضعیت متفاوتی داشت.

به طور مشخص آقای روحانی در سال ۱۳۹۲، تنها ۲۶۰ هزار رای بیش از حد نصاب لازم برای پیروزی در انتخابات در دور اول به دست آورد. در همان انتخابات، فقط در استان سیستان و بلوچستان حسن روحانی ۷۷۰ هزار رای آورد، در حالی که آرای نزدیک‌ترین رقیب او یعنی محمدباقر قالیباف در همین استان، زیر ۱۱۰ هزار بود.