پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ابراز نگرانی آمریکا از مشارکت ایران به عنوان ضامن آتش‌بس سوریه در مذاکرات آستانه

ابراز نگرانی آمریکا از مشارکت ایران به عنوان ضامن آتش‌بس سوریه در مذاکرات آستانه

وزارت امور خارجه آمریکا، سه‌شنبه 12 سپتامبر، ضمن ابراز نگرانی از به مشارکت ایران در مذاکرات آستانه به عنوان یکی از کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه، تاکید کرد که حمایت تهران از نظام اسد، باعث تشدید تنش در سوریه و رنج سوری‌ها می‌شود.

مذاکرات آستانه پایتخت قزاقستان که ابتدا با حضور روسیه، ترکیه و ایران آغاز شد، به توافق آتش بس در مناطقی در سوریه انجامید.

قرار است امروز چهارشنبه 12 سپتامبر، دوری از مذاکرات مقدماتی در آستانه میان نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه برگزار شود. دور ششم مذاکرات هم پنجشنبه آغاز خواهد شد.

نمایندگان سه کشور، مساله ترسیم مرزهای منطقه کم تنش در شهر ادلب و حومه آن را مورد بحث قرار خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هیئتی از واشینگتن به عنوان ناظر در مذاکرات آستانه، مشارکت خواهد کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که دیوید ساترفلد سرپرست معاون آسیای دور وزارت امور خارجه، در راس این هیئت قرار خواهد گرفت و بر پشتیبانی ایالات متحده از تمام تلاش‌ها برای برقراری آتش بس پایدار و ارائه کمک‌های بشر دوستانه در سوریه، تاکید خواهد کرد.

در این مذاکرات الکساندر لاورینتیف مشاور فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه، سیدات اونال معاون وزیر امور خارجه ترکیه و حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه ایران، حضور خواهند داشت.

استفان دی‌مستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه، نواف وصفی التل مشاور وزیر امور خارجه اردن و دیویس ساترفیلد کاردار معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم از حاضران در مذاکرات آستانه خواهند بود.

بشار الجعفری، نماینده نظام سوریه در سازمان ملل متحد، ریاست هیئت نمایندگی نظام را در مذاکرات بر عهده خواهد داشت. از سوی دیگر احمد بری رئیس ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه، رئیس هیئت نمایندگی اپوزیسیون مسلح در مذاکرات خواهد بود.