جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آمانو: آژانس بیش از دیگر کشورها به مراکز ایران دسترسی تکمیلی دارد

آمانو: آژانس بیش از دیگر کشورها به مراکز ایران دسترسی تکمیلی دارد

ساعاتی پس از گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خطاب به ۳۵ کشور عضو شورای حکام درباره ادامه اجرای تعهدات ایران در توافق برجام٬ آقای آمانو درباره دسترسیهای آژانس به مراکز مختلف ایران هم صحبت کرد.

او امروز دوشنبه ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) در جمع خبرنگاران در وین گفت که دسترسی های تکمیلی که بازرسان آژانس در ایران داشته اند، نسبت به سایر کشورهایی که برنامه های اتمی گسترده تری هم از ایران دارند٬ بیشتر بوده است.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی درباره تعداد این دسترسی ها گفته که نمی تواند آن را اعلام کند.

به گفته آقای آمانو اقدامات نظارتی که در آژانس در حال حاضر در ایران انجام می دهد٬ “قوی ترین نظام نظارتی است که در حال حاضر در وجود دارد”.

بر اساس موافقتنامه ای که ایران و آژانس همزمان با حصول توافق برجام میان ایران و شش قدرت جهانی در تابستان ۱۳۹۴ امضا کردند٬ دولت ایران پذیرفت که پروتکل الحاقی آژانس را پیش از تصویب در مجلس این کشور٬ به اجرا بگذارد.

بر اساس این توافق بازرسان آژانس اجازه خواهند داشت که با اعلام قبلی به مراکزی که ظن فعالیت اتمی غیر اعلام شده در آن وجود دارد٬ دسترسی محدودی پیدا کنند. آژانس با این دسترسی از احتمال استفاده از مواد رادیواکتیو مطلع می شود یا در صورتی که چنین فعالیتی وجود نداشته باشد تایید می کند که در آن مرکز٬ فعالیت اتمی انجام نمی شود که آژانس از آن بی اطلاع باشد.

درخواست دسترسی کنترل شده بر اساس پروتکل الحاقی٬ می تواند شامل مراکز نظامی هم باشد اما بازرسان آژانس اجازه بازدید از این مراکز را ندارد.