جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وال استریت جورنال: خطر یک جنگ نیابتی یا حتی مستقیم میان ایران و اسراییل افزایش یافته است.

وال استریت جورنال: خطر یک جنگ نیابتی یا حتی مستقیم میان ایران و اسراییل افزایش یافته است.

به گزارش وال استریت جورنال، اسرائیل پنج شنبه به یک تاسیسات نظامی در سوریه حمله هوایی کرد. این بمباران همان قدر برای سوریه زنگ خطر است که برای دولت ترامپ. این حملات هشداری حاکی از جنگ بعدی در خاورمیانه را در بر دارد و می تواند پای آمریکا را هم به آن بکشاند.

اسرائیل حملات هوایی را تایید یا رد نمی کند، اما مقام های پیشین می گویند هدف حمله پایگاهی آموزشی و انبار موشک های کوتاه و میان برد بوده است. در این حمله همچنین تاسیساتی هدف گرفته شده است که آمریکا از نقش آن در ساخت جنگ افزار شیمیایی در سوریه پرده برداشته بود.

ابعاد وسیع تر مساله مواجهه قریب الوقوع اسرائیل و ایران با به پایان رسیدن جنگ با داعش در سوریه و عراق است. ایران از جنگ داخلی سوریه و نبرد علیه داعش به عنوان انگیزه ای برای حضور نظامی دائم در سوریه استفاده می کند؛ امری که به طور مستقیم یا از طریق گروه های وابسته به ایران در سوریه و لبنان تهدیدی برای اسرائیل است.

اسرائیل ممکن است مجبور به حملات بیشتری به سوریه شود ولی ایران بعید است از این فرصت استراتژیک عقب نشینی کند. سپاه پاسداران می داند که از حمایت روسیه برخوردار است. آمریکا هم نشان داده است که تمایلی به دست زدن به هر اقدامی برای تغییر اوضاع پس از بیرون راندن داعش از رقه ندارد.

مشکل این است که پایان داعش ثبات بیشتری را برای سوریه به ارمغان نمی آورد و منافع آمریکا در خاورمیانه به داعش ختم نمی شود. خطر یک جنگ نیابتی یا حتی مستقیم میان ایران و اسرائیل افزایش یافته و با ادامه حضور ایران در سوریه بیشتر می شود. پرزیدنت ترامپ اگر نمی خواهد پای آمریکا به یک جنگ دیگر در خاورمیانه باز شود، برای سوریه پس از داعش به استراتژی مهار ایران نیاز دارد.