پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سفیر پیشین آمریکا: نظام حاکم بر ایران خطرناکتر از آن است که نادیده شود

سفیر پیشین آمریکا: نظام حاکم بر ایران خطرناکتر از آن است که نادیده شود

جیمز جفری سفیر پیشین آمریکا در عراق طی مقاله‌ای که در فارن پالیسی درج شده نسبت به خطر نظام حاکم بر ایران در منطقه هشدار داد. در قسمتی از این مقاله جیمز جفری نوشت:‌ «دولت ترامپ استدلال خوبی دارد که رفتار منطقه‌ای نظام حاکم بر ایران سبب شده برجام دیگر مقدس نباشد.
با در نظر گرفتن تهدید غیرعادی که این نظام به‌ واسطه گسترشش در لبنان، سوریه، عراق، یمن و دیگر مناطق ایجاد کرده و در نظر گرفتن بازبینی دولت از سیاست نظامایران، استاتو برجام نمی‌تواند امری مقدس باشد. رئیس‌جمهور باید تأیید کند که کاهش تحریمها برآورده کننده منافع حیاتی امنیت ملی آمریکاست. لذا رئیس‌جمهور می‌تواند بگوید که نظام حاکم بر ایران با شاخص قرار دادن این قانون، ”ملتزم نبوده“ است.

طبق پاراگراف 36 برجام، آمریکا می‌تواند در پاسخ به اقدامات ایران بدون آن‌که از توافق بیرون بکشد برخی تحریمها را بازگرداند یا به‌طور سمبلیک بازگرداند. اما رفتار ایران در حال حاضر خطرناکتر از آن است که نادیده گرفته شود. تهران سیاست زمین سوخته بشار اسد را تسهیل کرده، دخالت روسیه در سوریه را تشویق نموده، و ظهور داعش را با اجازه دادن به اسد و عواملش در عراق برای سرکوب اعراب سنی به نقطه استقبال از این سازمان تروریستی، تشویق کرده است.»