پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دبیر کل سازمان ملل: بحران فعلی در شبه‌جزیره کره به تهدیدی برای امنیت جهانی تبدیل شده‌، که سال‌ها سابقه نداشته‌است

دبیر کل سازمان ملل: بحران فعلی در شبه‌جزیره کره به تهدیدی برای امنیت جهانی تبدیل شده‌، که سال‌ها سابقه نداشته‌است

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، می‌گوید بحران فعلی در شبه‌جزیره کره به تهدیدی برای امنیت جهانی تبدیل شده‌، که سال‌ها سابقه نداشته‌است.

آقای گوترش در مصاحبه‌ای که ۱۹ شهریور ماه در روزنامه فرانسوی «له ژورنال دو دیمانش» منتشر شده می‌گوید «باید امیدوار بمانیم که که جدیت این خطر، پیش از آن‌که خیلی دیر شود، ما را به مسیر گفت‌وگو رهنمون گردد».

او افزوده است که وقایع اخیر، آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای در کره شمالی، تنش‌های شدید لفظی و بحران پیش‌آمده از آن «جدی‌ترین [بحرانی‌ست] که ما طی سال‌های سال با آن روبه‌رو شده‌ایم».

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به خطراتی که پیش از این جهان با آن روبه‌رو بوده می‌گوید «در گذشته جنگ‌هایی رخ داده که قبل از وقوع، خوب در مورد آن‌ها اندیشیده شده‌است». او سپس ادامه داده جنگ‌هایی نیز رخ داده که دلیلی نداشتند: «ما در عین حال جنگ‌هایی را داشتیم که ناشی از خواب‌گردی بودند».

گوترش تاکید می‌کند که لازم است پیونگ‌یانگ را قانع کرد، به توسعه برنامه‌ اتمی و موشک‌های بالیستیک خود پایان داده و به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل احترام بگذارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام آزمایش‌های هسته‌ای با اهداف نظامی و پرتاب موشک‌های بالیستیک از طرف کره شمالی را منع کرده، و با ادامه این اقدامات، تحریم‌هایی را علیه پیونگ‌یانگ تصویب کرده‌است.

بحران در شبه‌جزیره کره اما، طی هفته‌های گذشته و با شـشمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای در آن کشور و آشکار شدن توانایی‌های آن در جهت تولید موشک‌های قاره‌پیما،وارد مرحله تازه‌ای شده‌است.

آمریکا به‌طور رسمی خواستار رای‌گیری در مورد قطعنامه تازه‌ای در شورای امنیت علیه کره شمالی شده‌است.

آنتونیو گوترش به «له ژورنال دو دیمانش» گفته «ما باید اتحاد در شورای امنیت را به هر قیمتی که شده، حفظ کنیم. چون این [شورا] تنها ابزاری‌ست که می‌تواند ما را به یک راه‌حل دیپلماتیک، که بخت موفقیت داشته باشد، برساند».

دیپلمات‌ها در سازمان ملل گفته‌اند تحریم‌های پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت، شدیدترین تحریم‌هایی‌ست که علیه کره شمالی در نظر گرفته شده‌است.

پیش‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود این تحریم‌ها قرار است نفت و صادرات پارچه و حتی استخدام کارگران و نیروی کار کره شمالی در خارج از آن کشور را در برگیرند. ایالات متحده در عین حال در تلاش است تا دارایی‌های مربوط به کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی را مسدود کرده و جلوی سفرهای خارجی او را بگیرد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند هدف از تحریم‌های شدید این است که پیونگ‌یانگ مذاکره برای پایان دادن به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را بپذیرد.

هنوز موضع‌گیری نهایی و قطعی روسیه و چین به این قطعنامه مشخص نیست. با این همه رئیس‌جمهوری روسیه اخیرا گفته «تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی نتیجه منفی می‌دهد». او همچنین در سخنانی دیگر در مورد «به گوشه رینگ بردن» کره شمالی هشدار داده‌است. مسکو و پکن، در کنار واشینگتن، پاریس و لندن، از حق وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت برخوردار هستند.