پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ترک تحصیل نیمی از دختران دانش‌آموز راهنمایی یا دبیرستان در مناطق مرزی

ترک تحصیل نیمی از دختران دانش‌آموز راهنمایی یا دبیرستان در مناطق مرزی

معاون امور ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که در «بسیاری از استان‌های مرزی»، ۴۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان دختر در مقاطع راهنمایی و دبیرستان، به دلایل مختلف از جمله «ازدواج زودهنگام»، «دور بودن مدرسه از روستا» و «نبود معلم زن» ترک تحصیل می‌کنند.

رضوان حکیم‌زاده روز شنبه ۱۸ شهریور، در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «در بسیاری از استان‌های مرزی، نرخ پوشش دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه حدود ۵۰ درصد است یعنی ۴۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان این مقطع در مدرسه حضور ندارند و این آمار،‌ تکان‌دهنده است».

به گفته حکیم‌زاده «ازدواج زودهنگام»، «دور بودن مدرسه از روستا»، «وجود معلم مرد»، «کار کودکان در فصل برداشت محصول» و «دلایل فرهنگی و تعصبی» از جمله دلایل محرومیت برخی از دختران این مناطق از تحصیل است.

این مقام وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که دبیرخانه مناطق محروم در چهار استان کشور دلایل بازماندن کودکان از تحصیل را شناسایی و بررسی می‌کند.

او در عین حال به تعداد این دانش‌آموزان و نام این استان‌های مرزی اشاره ای نکرده است.

پیش از این در برخی از گزارش‌های رسمی، استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی و هرمزگان از جمله استان‌هایی اعلام شده‌اند که دختران در برخی از مناطق آنها از تحصیل محروم هستند.

حکیم‌زاده همچنین گفت که از نظر آموزش و پرورش «منع خاصی» برای تحصیل دخترانی که ازدواج می‌کنند وجود ندارد و علت اصلی بازماندن این دانش آموزان از تحصیل تصمیم «خود آنها و خانواده‌هایشان است».

درباره تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در ایران تاکنون آمار متفاوتی اعلام شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۰ تعداد این کودکان را بر اساس سرشماری سال ۸۵ بیش از سه میلیون نفر اعلام کرده بود. با این حال مقام‌های وزارت آموزش و پرورش این رقم را حدود ۶۰۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا نیز روز ۲۲ خرداد به نقل از سه تن از فعالان حقوق کودکان در ایران اعلام کرده بود که آمارهای غیررسمی حاکی از وجود سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک ترک‌تحصیل کرده و هفت میلیون کودک کار است.

بر اساس گزارش‌ها تعداد دخترانی که ترک تحصیل می‌کنند بیشتر از پسران است.

برخی از کارشناسان، فقر خانواده، فاصله طولانی تا مدارس در مناطق دور افتاده و ازدواج زودهنگام دختران را از جمله دلایل بازماندن کودکان از تحصیل می‌دانند.

در همین حال محمد نعیم امینی‌فرد، رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، روز یکشنبه ۱۱ تیر، «تعداد واقعی» بازماندگان از تحصیل در این استان را حدود ۱۲۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته بود که دلیل محرومیت ۳۰ درصد از این کودکان از تحصیل نداشتن شناسنامه است.

او «نداشتن اوراق هویتی»، «نبود عدالت آموزشی»، «مسائل فرهنگی» و «عدم دسترسی آسان و فاصله ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری از مدارس» را از جمله دلایل بازماندن کودکان از تحصیل ذکر کرده بود.