پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » یحیی رحیم‌صفوى در سنندج: رفراندوم كردستان عراق “توطئه دشمنان” است

یحیی رحیم‌صفوى در سنندج: رفراندوم كردستان عراق “توطئه دشمنان” است

یحیی رحیم صفوی مشاور ارشد على خامنه‌اى، برگزارى رفراندوم در اقليم كردستان عراق را “توطئه دشمنان” توصيف كرد و نسبت به بروز جنگ و ناامنى در صورت جدا شدن منطقه كردستان هشدار داد.

به گزارش خبرگزارى نیمه‌رسمی “مهر”، صفوى پنج‌شنبه شب در اختتامیه بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها که در سالن پردیس سینما بهمن سنندج برگزارشد، گفت: ” تجزیه شمال عراق یعنی ایجاد جنگ و نا امنی طولانی مدت برای آن منطقه” است.

وى اضافه کرد: “اولین کسانی که بابت این تجزیه ضرر می‌کنند مردم کرد شمال عراق و همچنین مردم کشورهای ترکیه، ایران و سوریه هستند”.

صفوی با بیان اینکه چهار دولت ترکیه، ایران، سوریه و عراق با این “تجزیه” به صورت صریح مخالف هستند، بیان کرد: “بی‌شک این تجزیه موجب ناامنی و جنگ طولانی مدت می شود”.

گفتنى است ايران بارها مخالف صريح خود را با برگزارى رفراندوم براى استقلال اقليم كردستان عراق اعلام كرده و تلاش مى‌كند با تاثير بر گروه‌هاى كردى نزديک به خود در اقليم و نيز از طريق اعمل فشار بر هم پيمانش در بغداد مانع برگزارى اين رفراندوم شود.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در مصاحبه ویژه با ترکی الدخیل مدیر شبکه العربیه که روز گذشته پخش شد تاکید کرد که تصمیم برگزاری همه‌پرسی به دنبال شکست شراکت با بغداد اتخاذ شده و تاکید کرد در صورت استقلال اقلیم کردستان کشور جدید التاسیس در امور کردها در دیگر کشورها دخالت نخواهد کرد.

اقلیم کردستان عراق بارها تاکید کرد که همه‌پرسی درباره جدایی این اقلیم از عراق را به تعویق نخواهد انداخت. با وجود تلاش‌های دولت عراق و برخی کشورهای منطقه و جهان برای متقاعد کردن اقلیم کردستان عراق به عدم برگزاری این همه‌پرسی، این اقلیم قصد دارد در روز 25 سپتامبر این همه‌پرسی را برگزار کند.