جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خبرگزاری عربستان: ریاض هرگونه گفت و گو با قطر را به حالت تعلیق درآورد

خبرگزاری عربستان: ریاض هرگونه گفت و گو با قطر را به حالت تعلیق درآورد

ساعاتی پس از انتشار خبر گفت وگوی تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان، خبرگزاری رسمی عربستان ضمن متهم کردن رسانه های قطری به تحریف محتوای این گفت وگو اعلام کرده است، هرگونه گفت وگو و تماس با قطر متوقف می شود.

روز جمعه ۱۷ شهریور گزارش رسانه ها حاکی بود که تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در خصوص حل بحران اخیر بین قطر و چهار کشور عربی تلفنی صحبت کرده است.

عربستان، بحرین و امارات، سه کشور عضو شورای همکاری، به همراه مصر سه ماه پیش روابط خود با قطر را قطع کردند. این چهار کشور عربی قطر را به تامین مالی گروه‌های افراطی و همچنین روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران متهم می کنند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) ابتدا اعلام کرد،در این گفت وگوی تلفنی امیر قطر از آمادگی دوحه برای مذاکره در خصوص خواسته‌های چهار کشور عربی به نحوی که به نفع همه طرف های درگیر باشد، خبر داد.

رویترز می گوید گفت وگوی تلفنی امیر قطر و ولیعهد عربستان نخستین تماس علنی مقام های بلندپایه دو کشور از زمان آغاز این بحران بود.

این در حالی بود که خبرگزاری رسمی قطر نیز در گزارش خود از این گفت وگو اعلام کرد، امیر قطربه دنبال گفت و گو با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و به بنابر در خواست او با ولیعهد عربستان تماس گرفت.

خبرگزاری قطر همچنین گزارش داد که در این گفت وگوی تلفنی ،دو طرف بر ضرورت حل بحران اخیر از طریق نشستن بر سر میز مذاکره برای تضمین ثبات و یکپارچگی شورای همکاری خلیج فارس توافق کردند.

خبرگزاری قطر اضافه کرد: شیخ تمیم با پیشنهاد محمد بن سلمان برای تعیین دو نماینده (از طرف هرکشور) برای حل مسالی اختلافی به نحوی که مغایر با حاکمیت ملی کشور ها نباشد، موافقت کرد.

اما ساعاتی بعد یک مقام وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه ای که در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده، گزارش خبرگزاری رسمی قطر درباره این گفت وگوی تلفنی را رد کرده است.

این مقام وزارت خارجه عربستان گفته است: «این تحریف ثابت می‌کند که قطر به سیاست‌های نادرست پیشین خود ادامه داده و در انجام گفت وگوها جدی نیست.»

این مقام اضافه کرده است: «عربستان سعودی اعلام می‌کند تا زمانی که دولت قطر موضع خود را در این مورد مشخص نکند هیچ‌گونه مذاکره‌ای با رژیم این کشور انجام نخواهد داد، و از دولت قطر می‌خواهد بیانیه‌هایی که صادر می‌کند مطابق با التزاماتش باشد، و عربستان سعودی تأکید می‌کند سیاست‌های نادرست دولت قطر فضای قابل اعتمادی برای انجام گفتگوها فراهم نمی‌کند.»

پیشتر کاخ سفید در روز جمعه اعلام کرده بود که دونالد ترامپ درباره بحران قطر با محمد بن سلمان و شیخ محمد بن زائد آل نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی، و هچنین شیخ تمیم بن حَمَد آل ثانی، امیر قطر، به طور جداگانه گفت و گو کرد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، دونالد ترامپ به آنها گفته است که همبستگی بین متحدان عرب آمریکا «در حفظ و ارتقای ثبات منطقه» و مقابله با آنچه«تهدیدهای ایران»خوانده شد، ضروری است.

در این بیانیه همچنین آمده است که رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که تمام کشورها باید به تعهدهای خود در اجلاس ریاض در زمینه مبارزه با تروریسم، قطع تامین مالی گروه های تروریستی و مبارزه با تفکر افراط گرایی، پایبند باشند.