جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گزارش سازمان ملل در ارتباط با سوریه: ارتش اسد تاکنون بیش از ۱۲ بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده است
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2017-04-04 16:40:47Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

گزارش سازمان ملل در ارتباط با سوریه: ارتش اسد تاکنون بیش از ۱۲ بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده است

به گزارش رادیو فردا بازرسان ویژه سازمان ملل اعلام کردند که نیروهای نظامی سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور، تاکنون بیش از ۱۲ بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند که حمله به خان‌شیخون نیز یکی از آنها بوده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه (ششم سپتامبر) نوشته که بازرسان ویژه جنایات جنگی سازمان ملل از جمله گفته‌اند در حمله آوریل گذشته به منطقه خان شیخون که قربانیان زیادی بر جا گذاشت، نیروی هوایی سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌است.

یک کمیته سازمان ملل که مسئول رسیدگی به این موضوع است، اعلام کرد تازه‌ترین یافته‌های آنها حاکی است که هواپیماهای دولتی در حمله خان شیخون از گاز سارین استفاده کرده و موجب مرگ ۸۰ غیرنظامی شده‌اند.

این کمیته همچنین از ناکامی خود در تحقیق دربارهٔ حملات هوایی ماه مارس به مسجدی در روستای الجینا در حلب که ۳۸ کشته از جمله تعداد زیادی کودک بر جا گذاشت، خبر داده‌است.

بر اساس این گزارش، جنگ‌افزار مورد استفاده در حمله به خان شیخون، پیشتر به عنوان عامل عصبی بی‌بو و حاوی سارین شناخته شده است.

با این حال این گزارش به طور مشخص اعلام نکرده که چه کسی دستور استفاده از این تسلیحات حاوی سارین را داده‌است.

گزارش سازمان ملل حاوی این موضوع است که ارتش سوریه کماکان از جنگ‌افزار شیمیایی علیه غیرنظامیان در مناطقی که مخالفان به سر می‌برند، استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش، سازمان ملل حملات نیروی هوایی ارتش سوریه به خان شیخون و ادلب با گاز سارین که موجب مرگ ده‌ها زن و کودک شد را «جنایت جنگی» خوانده‌است.

رویترز همچنین نوشته در چهاردهمین گزارش سازمان ملل در این زمینه از سال ۲۰۱۱ تاکنون، آمده که بازرسان تاکنون اسناد ۳۳ حمله شیمیایی ارتش در جنگ داخلی را بدست آورده‌اند.

بر این اساس، ۲۷ مورد این حملات از جمله هفت حمله شیمیایی بین اول مارس تا هفتم ژوئیه از سوی دولت بشار اسد صورت گرفته‌است.

بازرسان سازمان ملل اعلام کرده‌اند که هنوز نتوانسته‌اند مجرمان استفاده از تسلیحات شیمیایی در شش مورد دیگر را شناسایی کنند.

یک تحقیق مشترک میان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات کشتار جمعی قصد دارد در ماه اکتبر، مقصر حمله خان شیخون را معرفی کند.

بازرسان سازمان ملل با ۴۳ شاهد عینی قربانی در این زمینه گفت‌وگو کرده و از تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌هایی از بقایای بمب‌ها و هشدارهای پیش از بمباران برای تهیه گزارش خود استفاده کرده‌اند.