سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کره شمالی اعلام کرد با موفقیت یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است

کره شمالی اعلام کرد با موفقیت یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است

رادیو تلویزیون دولتی کره شمالی می‌گوید آزمایش مربوط به «بمب هیدروژنی» می‌شود و «با موفقیت کامل» انجام شده‌است. این شبکه دولتی مدعی شده این بمب قابلیت کارگذاری بر موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما که به تازگی تولید کرده را دارد.

ساعتی پیش از این اعلان رسمی، وزارت خارجه ژاپن گفته بود دولت آن کشور تائید می‌کند لرزه‌های ثبت‌شده اخیر در کره شمالی، ناشی از انجام شـشمین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ است. روز یک‌شنبه دست‌کم یک زمین‌لرزه‌ شدید در کره شمالی ثبت شد که گزارش شده بود «مصنوعی» است.

بنا به گفته «سازمان زمین‌شناسی آمریکا» یک زمین‌لرزه ۵.۲ ریشتری در ۵۵ کیلومتری شمال کیم‌چک ثبت شده‌است. سازمان هواشناسی کره جنوبی لرزه را در ساعت ۱۲:۳۶ بعد از ظهر به‌وقت محلی ثبت کرده‌است.

ساعتی بعد مرکز لرزه‌نگاری چین نیز اعلام کرد دو زمین‌لرزه در سطح زمین و در یک محل، ثبت کرده که دومی ۴.۶ ریشتر بود. چین می‌گوید لرزه اول ۶.۳ ریشتر بود و لرزه دوم «ناشی از فروریزش» بوده‌است. در بیانیه‌ای که این مرکز منتشر کرده گفته شده زمین‌لرزه «ممکن است ناشی از انفجار» باشد.

از آسیب یا تلفات احتمالی گزارشی منتشر نشده‌است.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد زمین‌لرزه ثبت‌شده طبیعی نبوده و آن‌ها در حال تحقیق در مورد آن هستند.

نخست‌وزیر ژاپن، شینزو ابه، گفته‌است آزمایش تازه «کاملا غیرقابل‌قبول» است و «ما باید قویا اعتراض خود را نشان دهیم».

رئیس کمیته دفاعی پارلمان کره جنوبی گفته احتمالا انفجار اخیر قدرتی در حدود ۱۰۰ کیلوتـُن داشته؛ در صورتی که چنین چیزی تائید شود، نزدیک به دو برابر بیشتر از انفجاری‌ست که از یک آزمایش هیدروژنی انتظار می‌رود و تا پنج برابر بیشتر از بمبی‌ست که ارتش آمریکا در سال ۱۹۴۵ در ناکازاکی انداخت.