پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » اعتصاب ۵ زندانی مذهبی در زندان دیزل آباد کرمانشاه

اعتصاب ۵ زندانی مذهبی در زندان دیزل آباد کرمانشاه

 پنج زندانی سنی مذهب محبوس در زندان دیزل آباد کرمانشاه که به دلیل تبلیغ باورهای خود به حبس های مختلفی محکوم شده اند، از ده روز پیش به دلایل نامعلومی به بند بیماران عفونی این زندان تبعید شدند. این زندانیان از ۴ روز قبل اعتصاب غذای اعتراضی خود را در واکنش به این تبعید آغاز کزده اند.

به گزارش شبتاب نیوز به نقل از هرانا، پنج زندانی سنی مذهب در زندان دیزل آباد کرمانشاه که در پرونده های جداگانه ای به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز خود به حبس محکوم شده اند، پس از تبعید به بند بیماران عفونی در این زندان دست به اعتصاب غذا زدند.

امید خاکی، احمد صادقی، محمد بازانی، یوسف مرادی، عبدالله (کاک برا) ویسی هویت احراز شده این ۵ زندانی است.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانیان توضیح داد “ده روز پیش به دلایل نامعلومی این افراد از بندهای محل نگهداری به بند بیماران عفونی (معروف به بندی ایدزی ها) تبعید شدند. هیچ توضیحی بابت این انتقال داده نشد و هیچ زمینه قابل تصوری هم برای چنین اقدامی وجود نداشت.”

زندانیان مورد اشاره پس از حدود یک هفته تلاش برای مشخص شدن دلیل این تبعید و پافشاری بر لزوم بازگشت به بندهای قبلی با توجه به اینکه نگران سلامتی خود هستند از روز پنج شنبه مورخ ۹ شهریورماه دست به اعتصاب غذا زده اند.

امید خاکی، فرزند حسن ساکن جوانرود، از حدود ۸ ماه پیش بازداشت شده و نهایتا به حکم دادگاه انقلاب به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است. او پیش از انتقال به زندان دیزل آباد، مدتی را در بازداشتگاه اداره اطلاعات واقع در میدان نفت کرمانشاه به سر برده بود.
آقای خاکی خود را مبلغ مذهبی معرفی می کند و محکومیت خود را هم در چارچوب همین فعالیت می داند، منابع دولتی در این رابطه هیچ اطلاع رسانی تاکنون نداشته اند.

کاک براء(عبدالله) ویسی، فرزند مصطفی دیگر زندانی اهل جوانرود است که به دلیل فعالیت های مذهبی به تحمل ۴۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

وی ۱۶ ماه را در سلول های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات در کرمانشاه سپری کرده و ۶ ماه نیز در بند ۱۰ زندان دیزل آباد به سر برده است. این زندانی ۲۲ ماه تا پایان حبس فاصله داشته که تغییر شرایط وضعیت تحمل حبس را با دشواری مضاعفی برای او روبرو کرده است.

سومین زندانی اعتصابی، یوسف مرادی، ساکن شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه است که اوایل سال ۹۳ بازداشت و به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این زندانی پیش از این نیز در سال ۹۱ بازداشت و به حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به تحمل ۲ سال حبس محکوم شده بود که حدود یکسال پس از پایان محکومیت مجدد بازداشت شد. او مدتی از دوران محکومیت خود را در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج سپری کرده بود.

کماکان جزییات پرونده احمد صادقی اهل شهرستان پاوه و محمد بازانی دیگر زندانی اعتصابی از این گروه توسط هرانا در دست بررسی است که در گزارشات آتی اطلاع رسانی خواهد شد.

این زندانیان در مکاتبات رسمی خود فرزادی رئیس زندان دیزل آباد کرمانشاه، زارعی معاون او و عبدی مسئول حفاظت زندان را مسئول هر گونه پیامد ناشی از انتقال آنان به بند بیماران عفونی و همینطور تحمیل اعتصاب غذا به خود دانسته اند.