جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی »  کارکنان سفارت ایالات متحده در کوبا که ‘هدف حمله صوتی’ قرار گرفته بودند، دچار “تورم مغزی، اختلال شناختی و افت دائم شنوایی” شده‌اند.
N0026075 Structure of the ear Credit: Wellcome Images. Wellcome Images [email protected] http://images.wellcome.ac.uk Structure of the ear Colour artwork, diagrammatic representation of outer and inner ear. it includes outer ear, external and internal meatus, tympanic membrane, malleus, inais, cochlea and auditory nerve Digital artwork/Computer graphic Published: - Copyrighted work available under Creative Commons by-nc-nd 2.0 UK, see http://images.wellcome.ac.uk/indexplus/page/Prices.html

 کارکنان سفارت ایالات متحده در کوبا که ‘هدف حمله صوتی’ قرار گرفته بودند، دچار “تورم مغزی، اختلال شناختی و افت دائم شنوایی” شده‌اند.

گزارش تازه درباره ‘حمله صوتی’ به کارمندان آمریکا در کوبا: ‘آسیب مغزی و افت شنوایی’

آمریکا می‌گوید کارمندان سفارتش در کوبا از پاییز سال گذشته متوجه افت شنوایی شدند.

گزارش یک اتحادیه کارمندان امور خارجه آمریکا می‌گوید بعضی از کارکنان سفارت ایالات متحده در کوبا که ‘هدف حمله صوتی’ قرار گرفته بودند، دچار ‘آسیب خفیف مغزی’ و افت دائم شنوایی شده‌اند.این گزارش تا کنون بیشترین اطلاعات را درباره این حملات صوتی مورد ادعای آمریکا ارائه کرده است.

هم‌چنین در آن آمده است که این کارمندان دچار “اختلال شناختی و تورم مغزی” شده‌اند.

ماه گذشته وزارت خارجه آمریکا گفت که ۱۶ کارمندشان در کوبا آسیب دیده‌اند و نیاز به درمان دارند.

کوبا هرگونه دست‌داشتن در چنین “حمله صوتی” را تکذیب کرده و گفته است دارد گزارش‌ها را در این باره بررسی می‌کند.

آمریکا می‌گوید این کارمندانش از اواخر سال گذشته میلادی متوجه افت شنوایی شدند. بعد از آن کانادا هم گفت دست‌کم یکی از کارمندان سفارتش در کوبا مشکل مشابهی داشته است.

با این حال این موضوع تا ماه گذشته علنی نشد. آن‌زمان بود که وزارت خارجه آمریکا این ادعا را مطرح کرد و اعلام کرد که در اعتراض به “قصور کوبا در حفاظت از دیپلمات‌های آمریکا”، دو ماه پیش از آن، دو دیپلمات کوبایی را اخراج کرده بود.

رسانه‌های غربی این گمان را مطرح کرده‌اند که شاید دستگاه‌های صوتی در نزدیکی سفارت‌خانه و اقامت‌گاه‌های دیپلمات‌های آمریکا و کانادا نصب شده است تا امواج صوتی غیرقابل‌شنیدن منتشر کنند؛ امواجی که می‌تواند سبب ناشنوایی شود.

اتحادیه کارمندان امور خارجه آمریکا، که شامل کارمندان وزارت خارجه و سازمان‌های کمک‌رسانی خارجی ایالات متحده است، در بیانیه‌اش است که درباره این “حملات صوتی” با ده نفر که تحت درمان بوده‌اند حرف زده است.

آنها می‌گویند افراد آسیب‌دیده دچار ضعف تعادل و سردردهای سنگین و مزمن شده‌اند.

قبل از این حرفی از دائمی‌بودن بعضی از این آسیب‌ها مطرح نشده بود.

“آسیب خفیف مغزی” که در این گزارش آمده است، می‌تواند شامل سردرد یا آسیب ضربه به سر باشد.

وزارت خارجه آمریکا هنوز کسی یا جایی را درباره این حملات صوتی ادعایی، متهم نکرده است.

سفارت آمریکا در کوبا دو سال پیش در سطح سفیر دوباره آغاز به کار کرده است. این دو همسایه نیم قرن با هم در مخاصمه بوده‌اند.