شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » برخاستن دود سیاه از دودکش کنسولگری روسیه در سان‌فرانسیسکو، ساعاتی پیش از تعطیلی آن!

برخاستن دود سیاه از دودکش کنسولگری روسیه در سان‌فرانسیسکو، ساعاتی پیش از تعطیلی آن!

 

منابع خبری از روسیه گزارش دادند که احتمال میرود که مقامات مسئول درآمریکا دستور بازدید از کنسولگری تعطیل شده روسیه در سانفرانسیسکو را صادر کنند. احتمال این که این دود سیاه در ارتباط با به آتش کشیدن اسنادی توسط کارکنان کنسولگری برای ممانعت از کشف آنها توسط ماموران اف بی آی باشد کم نیست. در همین حال، سخنگوی آتش‌نشانی سان‌فرانسیسکو به خبرگزاری فرانسه گفت که احتمالا کارمندان این مرکز “در حال آتش زدن چیزهایی هستند.”

ساعاتی پیش از تعطیلی کنسولگری روسیه در سان‌فرانسیسکو دود سیاهی از آن برخاست و ماموران آتش‌نشانی سان‌فرانسیسکو تائید کردند اشیایی که قابل شناسایی نیستند در داخل کنسولگری روسیه در این شهر آتش زده شده‌اند.

دولت آمریکا دستور تعطیلی این مرکز را صادر کرده است. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دولت روسیه از آمریکا خواست شمار دیپلمات‌های خود در روسیه را کاهش دهد.

 

به گزارش بی بی سی فارسی وزارت امور خارجه روسیه پیشتر مقام‌های آمریکایی را به نقض مصونیت دیپلماتیک دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک متهم کرد و گفت ماموران پلیس فدرال آمریکا قصد بازرسی از ساختمان کنسولگری را دارند. وزارت امور خارجه روسیه گفته است این ماموران می‌خواهند از محل اقامت دیپلمات‌ها و کارکنان هم بازرسی کنند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است به کارکنان کنسولگری و خانواده‌هایی که در این مرکز زندگی می‌کنند گفته شده که برای 10 تا 12 ساعت باید محل را ترک کنند. او گفته است روسیه حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌داند.

روابط روسیه و آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از زمان جنگ سرد رسیده است.

الحاق کریمه به خاک روسیه و وضع تحریم‌ها از سوی کشورهای غربی علیه روسیه باعث بروز تنش در روابط روسیه با این کشورها شد.

همچنین ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا و تصویب تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه روسیه به تیره شدن این روابط دامن زده است.