جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نیکی هیلی در واکنش به سخنان مقامات ايران مبني بر رويا بودن بازرسي از سايتهاي نظامي گفت: در اين صورت پايبندي ايران به برجام نيز روياست.

نیکی هیلی در واکنش به سخنان مقامات ايران مبني بر رويا بودن بازرسي از سايتهاي نظامي گفت: در اين صورت پايبندي ايران به برجام نيز روياست.

 نماينده آمريکا در سازمان ملل در واکنش به سخنان مقامات نظام حاکم بر ايران مبني بر رويا بودن بازرسي از سايتهاي نظامي گفت: در اين صورت پايبندي ايران به برجام نيز روياست.

به گزارش شبتاب نیوز به نقل از مهر؛ «نيکي هيلي» نماينده آمريکا در سازمان ملل در واکنش به سخنان مقامات ايران مبني بر اينکه بازرسي از سايتهاي نظامي ايران روياست گفت: اگر بازرسي از سايتهاي نظامي ايران فقز يک رويا باشد در اين صورت پايبندي ايران به برجام نيز يک روياست.

به گفته نیکی هيلي حماس اعلام کرده است که روابط خود با ايران را احيا کرده است. بر اساس قطعنامه 2231 که برجام را تائيد کرده، ايران از صادرات هر سلاحي بدون تائيد شوراي امنيت، منع شده است.
وي در ادامه گفت: ايران بايد تصميم بگيرد که مي‌خواهد عضوي از جامعه بين‌الملل باشد که تعهداتش را جدي مي‌گيرد يا رهبر يک جنبش تروريست. مدت‌هاست که جامعه بين‌الملل بايد با ايران با همان استانداردهايي رفتار کند که با ديگر کشورهايي که براي صلح و امنيت بين‌الملل ارزش قائل مي‌شوند.
سخنگوي وزارت خارجه ايران دسترسي آژانس بين سايت‌هاي نظامي ايران را «تنها يک رويا» توصيف کرده است. اما طبق برجام و پروتکل الحاقي، آژانس در صورت بروز سوال در مورد فعاليت‌هاي مرتبط با هسته‌اي، مي‌تواند خواستار دسترسي به هر نقطه‌اي از جمله سايت‌هاي نظامي شود.
هيلي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: پروتکل الحاقي در 129 کشور اجرا مي‌شود و چيز منحصر به فرد، جديد يا قابل بحثي نيست. اگر آژانس براي راستي‌آزمايي اظهارات هسته‌اي ايران به دنبال دسترسي به سايت‌هاي نظامي ايران باشد، ايران بايد اين دسترسي را بدهد.
به گفته نماينده آمريکا در سازمان ملل اگر آنطور که ايران مي‌گويد بازرسي از سايت‌هاي نظامي ايران “فقط يک روياست”، آن وقت پايبندي ايران به برجام هم فقط يک رويا به شمار مي‌آيد.