چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ان کانت الا “صیحة واحدة ” فاذاهم خامدون!

ان کانت الا “صیحة واحدة ” فاذاهم خامدون!

 “صیحة واحدة” ، و اظهار تعجب پدر آب و هواشناسی سینوپتیک از صداهای مهیب در آسمان آستارا و یزد!
در یکی دو روز گذشته انتشار دو ویدئوی مستند که حاوی صداهای عجیب و غریبی هستند افکار عمومی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و بازار شایعات در مورد علل و عوامل این پدیده و یا ساختگی بودن این ویدئوها داغ داغ است؛ ویدئوهایی که حکایت از یک پدیده فضایی عجیب دارند و بسیاری از متخصصین مثل پدر آب و هواشناسی سینوپتیک ایران در مورد آن اظهار بی اطلاعی می کنند.

در مورد صداهای عجیبی که در یزد و آستارا شنیده شد، چیزی نمی دانم!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته و با اختلاف زمانی اندکی از یک دیگر دو فیلم ویدئویی مستند از دو نقطه جغرافیایی مختلف کشور در فضای مجازی منتشر شد که اشاره به شنیده شدن صداهایی عجیب از آسمان داشت؛ اصواتی که پیش از آن سابقه در مورد شنیده شدنشان نبود و تعجب همگان از جمله کارشناسان را بر انگیخت.

ماجرای انتشار این دو ویدئو از این قرار بود که شهروندی در حاشیه شهر آستارا واقع در شمال غرب کشور و شهروندی نیز در شهر یزد واقع در مرکز ایران ویدئوهایی را در فضای مجازی منتشر کردند، که در آن صداهایی عجیب و ناشناخته شنیده می شود؛ صداهایی که تا کنون به گوش شهروندان ایرانی نخورده بود و مهیب بودنشان موجبات بروز نگرانی در جامعه شد و این خبر را به سرعت تبدیل به یکی از جذاب ترین اخبار دنیای مجازی کرد.

تکذیب فرماندار شهرستان یزد

سالاری فرماندار شهریزد با ناشیگری حماقت آلودی مدعی شد: ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده حقیقت ندارد و از طریق پلیس فتا پیگیر عامل انتشار این ویدئو هستیم.مشابه این ویدئو در برخی نقاط دیگر کشور هم پخش شده که پلیس فتا منتشر کنندگان این ویدئوها را تحت تعقیب قرار داده است.
ابهامی که احمد دالکی، کارشناس مسائل نجوم از زاویه دیگری به آن نگاه کرده و می‌گوید: فیلم‌هایی که تحت عنوان شنیده شدن صدای مهیب در فضای مجازی از برخی مناطق ایران منتشر شده است ممکن است که منشاء انسانی داشته باشد. شنیده شدن چنین صدایی قطعا به آسمان ارتباط ندارد و تا کنون چنین پدیده‌ای در دانش ستاره شناسی و نجوم سابقه نداشته است.

اظهار تعجب علیجانی  پدر سینوپتیک ایران
اما شدت بازتاب این فیلم در دنیای مجازی فراتر از آن است که بتوان با این ابهامات، همه چیز را زیر سوال برد. از این رو به سراغ بهلول علیجانی، پدر آب و هواشناسی سینوپتیک ایران رفتیم تا از زاویه دانش وی نیز به این موضوع نگاهی بیاندازیم. علیجانی در این باره به خبرنگار «تابناک» گفت: این موضوع ارتباطی با مسائل آب و هواشناسی ندارد و به دلیل اینکه در آسمان مواردی نظیر ابر و رعد و برق دیده نمی شود، نمی توان بین آن با مسائل آب و هواشناسی ارتباطی پیدا کرد.

وی افزود: حتی اگر ابر هم در آسمان باشد، صداهایی که در اثر برخورد ابرها ایجاد می شود با صداهایی که در این ویدئوها شنیده می شود، کاملاً متفاوت است. این صداها ممکن است منشأ زمینی داشته باشد، اما چیزی که من می دانم هیچ ارتباطی بین این صداها با آب و هوا وجود ندارد.

بنیانگذار آب و هواشناسی سینوپتیک ایران با تأکید بر اینکه چیزی در مورد این صداهای عجیب و غریب و منشأ آن نمی دانم، افزود: در همه دورانی که من در حال مطالعه در مورد آب و هواشناسی کشورهای جهان هستم تا کنون با چنین پدیده ای رو به رو نشده ام و این موضوع برای من کاملاً عجیب و ناشناخته است.

بر این اساس به نظر ضروری می رسد، مسئولان و مقامات رسمی کشور در مورد انتشار چنین ویدئوهایی که فضای مجازی و افکار عمومی را در یکی دو روز گذشته به شدت تحت تأثیر قرار داده، واکنش علمی و منطقی نشان دهند و ضمن رد و یا تأیید آن، در مورد جزئیات و بررسی های خود برای مردم توضیحات کامل و جامعی را منتشر کنند؛ اتفاقی که نیاز است در صورت رد چنین موضوعاتی با شناسایی عوامل و برخورد با آنها همراه شود و در صورت تأیید به بازنمایی عوامل آن بپردازد.