پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حسن روحانی در نشست مطبوعاتی دیشب در صدا و سیما!

حسن روحانی در نشست مطبوعاتی دیشب در صدا و سیما!

رئیس جمهور: تحت فشار وزرا را انتخاب نکردم / رابطه رئیس جمهور با نیروهای نظامی بسیار مهم است؛ دیدار های ما حادثه ای نیست / انتخاب بهشت و جهنم برعهده مردم است، هیچ فردی را به زور نمی توان هدایت کرد / خود آمریکایی ها هم نمی توانند ترامپ را ارزیابی کنند / عده ای می رفتند مذاکره می کردند، اما بعد از آن، قطعنامه علیه ایران صادر می شد

رئیس جمهور: تحت فشار وزرا را انتخاب نکردم / حذف رقیب امکان‌پذیر نیست / رابطه رئیس جمهور با نیروهای نظامی بسیار مهم است؛ دیدار های ما حادثه ای نیست / انتخاب بهشت و جهنم برعهده مردم است، هیچ فردی را به زور نمی توان  هدایت کرد / خود آمریکایی ها هم نمی توانند ترامپ را ارزیابی کنند / عده ای می رفتند مذاکره می کردند، اما بعد از آن، قطعنامه علیه ایران صادر می شد

دکتر روحانی گفت: تحریم‌ها به‌ هیچ عنوان به‌ صورت قبل باز نخواهد گشت.

به گزارش «انتخاب»، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور امشب در برنامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه اول سیما در حال پخش است، در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه خدمت همه فرزندان این مرز و بوم، ایرانیان عزیز در سراسر کشور و در خارج از کشور سلام عرض می‌کنم و به همه آنها شب بخیر می‌گویم، اظهار داشت:‌ شهادت امام باقر(ع) را به ملت بزرگ‌مان تسلیت می‌گویم و پیشاپیش اعیاد پیش رو از جمله عید قربان و غدیر را تبریک می‌گویم و امیدوارم همه ما بتوانیم از روز پرفیض عرفه بهره‌برداری و استفاده کنیم و دعا می‌کنیم برای سلامت حاجیان ما که امشب عازم عرفات هستند و فردا برای آنها روز عرفه است.

وی ضمن گرامیداشت هفته دولت افزود: به همه کارکنان خانواده بزرگ دولت و به ملت ایران تبریک می‌گویم، احترام می‌کنیم به شهیدان عزیز، شهید رجایی و باهنر که این ایام به مناسبت شهادت آنها هفته دولت نامگذاری شده و برای همه مسئولان دولت دوازدهم آرزوی موفقیت دارم که همه ما بتوانیم خدمتگذار خوبی برای ملت بزرگوار و عزیزمان باشیم، ملت بزرگی که حماسه بزرگ 29 اردیبهشت را آفرید و آن حماسه بزرگ بود که دولت دوازدهم در سایه آن امروز مشروعیت دارد و می‌تواند فعالیت خودش را آغاز کند و آغاز کرده است.

*تشکر از رای اعتماد نمایندگان مجلس

رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ همچنین تشکر می‌کنم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر رای اعتماد بسیار بزرگی که به دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی دادند و آنها امروز با روحیه بالاتری شروع به کار کردند.

مجری برنامه اولین سوال خود را این‌گونه مطرح کرد؛ جناب آقای رئیس‌جمهور اشاره فرمودید که بعد از انتخابات که بیش از 2 ماه سپری شده، طی مراسمات قانونی کابینه دولت دوازدهم شکل گرفت و وزرا به مجلس معرفی شدند و فکر می‌کنم رای خوبی نمایندگان دادند و به غیر از یک وزیر بقیه وزرا رای اعتماد گرفتند و 12 وزیر بیش از 200 رای داشتند و این یک میانگین بالایی بود، از فرایند انتخاب کابینه بفرمایید و چه معیارها و شاخص‌هایی را مدنظر داشتید و اینکه تفاوت دولت دوازدهم و با یازدهم چیست؟

روحانی در پاسخ گفت: به طور طبیعی بعد از انتخابات ما رایزنی را برای کابینه شروع کردیم، البته مراحل قانونی آن تنفیذ مقام معظم رهبری و بعد تحلیف در مجلس شورای اسلامی بود، اما ما پیشاپیش رایزنی‌ها را شروع کرده بودیم و با همه چهره‌های معروف سیاسی، جناح‌ها و احزاب با آنها مشورت کردیم و همه آنها کمک کردند و پیشنهاداتی داشتند.

*با اعضای کابینه دوازدهم مستقیم و غیرمستقیم کار کرده بودم

وی اضافه کرد:‌ من می‌توانم بگویم که بزرگ‌ترین فرقی که بین کابینه دوازدهم و یازدهم وجود دارد، این است که کابینه دوازدهم افرادی هستند که با آنها یا مستقیم یا غیرمستقیم در 4 سال گذشته کار کردم، بنابراین شناخت بیشتری دارم و نیمی از کابینه همان وزرا هستند که سمت‌های خودشان را ادامه می‌دهند و از مجلس رای اعتماد گرفتند. بقیه وزرا هم برخی‌شان معاونان وزرای سابق بودند، مثل وزیر ارتباطات، وزیر اقتصاد، وزیر آموزش و پرورش، اینها افرادی بودند که قبلا معاونت وزیر را در همان وزارتخانه بر عهده داشتند، برخی هم از افرادی بودند که من با آنها مستقیم کار کردم یا معاون اجرایی رئیس‌جمهور بودند یا وزیر دادگستری، رئیس بازرسی ریاست‌جمهوری بودند، من در 4 سال گذشته مستقیم یا غیرمستقیم با آنها کار کردم، شناخت بیشتری دارم و آنها هم نظرات من را دقیق‌تر می‌دانند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: خوب 4 سال پیش با برخی تازه آشنا شده بودیم و شرع به کار کرده بودیم و من اینجا از همه وزرایی که در دولت یازدهم در خدمت‌شان بودیم و الان در خدمت‌شان نیستیم، سپاسگذاری می‌کنم. کار بسیار شایسته‌ای را در دولت یازدهم انجام دادند. همه آنهایی که در مسئولیت دیگری حتما به مردم و کشور ما خدمت خواهند کرد.

روحانی با بیان اینکه با مشورت بیشتر و شناخت بیشتر دولت دوازدهم کار خودش را آغاز کرده و چون نیمی از وزرا همان وزرای سابق هستند کاملا به مسیر و راهی که باید برویم آشنا هستند، به دلیل اینکه ما بسیاری از برنامه‌های‌مان تکمیل برنامه دولت یازدهم است، تصریح کرد:‌ در مسیری نیمه راه بودیم و مردم هم به یک بیان گفتند که ما به عقب بر نمی‌گردیم، بنابراین امروز شرایط بهتری است برای اینکه ما بتوانیم به مردم خدمت کنیم.

*در‌ آغاز دولت یازدهم مشکلات بسیار عظیم و بزرگی داشتیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در آغاز دولت یازدهم ما با یک مشکلات بسیار عظیم و بزرگی روبرو بودیم، گفت: امروز آن مشکلات یا از بین رفته یا خیلی کاهش پیدا کرده است. ما با یک تورم بزرگ و با یک بیکاری بزرگ روبرو بودیم. ما با رشد منفی روبرو بودیم و مردم ما سال‌ها با مذاکرات هسته‌ای مواجه بودند.

وی افزود: در افکارعمومی مردم این بود که چه می‌شود، گروه‌هایی برای مذاکره می‌رفتند و برمی‌گشتند و بعد هم یک قطعنامه جدید علیه ملت ما در شورای امنیت سازمان ملل تصویب می‌شد. امروز دیگر آن نگرانی‌ها در این زمینه‌ها کمتر شده که البته معنایش این نیست که مشکلات تمام شده است.

*مشکلات فراوانی پیش رو داریم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما مشکلات فراوانی پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: هنوز سنگلاخ‌هایی پیش رو داریم، اما ما با اراده قوی‌تر و با آشنایی بیشتر و با روشنی بهتر راه‌مان را می‌بینیم و مسیرمان را می‌شناسیم. من امروز از آغاز دولت یازدهم برای موفقیت این دولت بسیار امیدوارتر هستم و حتماً با کمک مردم و حمایت و حضور مردم می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

*به‌ هیچ عنوان تحریم‌ها به‌ صورت قبلی باز نمی‌گردد

روحانی با اشاره به اینکه برخی مشکلات کوچک‌تر شدند، اظهار داشت: مثلا در بحث هسته‌ای آن زمان که دولت شروع به کار کرد، برنامه این بود که هر چند وقت یک بار تولید نفت ما کاهش پیدا کند و تحریم شدت پیدا کند، اما امروز تحریم‌ها شکسته شده است. آمریکایی‌ها ممکن است تصوراتی داشته باشند، اما به هیچ عنوان تحریم‌ها به صورت قبلی بر نخواهد گشت.

وی تأکید کرد: شرایط بین‌المللی نسبت به ایران کاملا تغییر کرده و نگاه جهانیان نسبت به ایران کاملا عوض شده است. ما بسیاری از مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشتیم و در مسائل اقتصادی امروز مردم احساس آرامش بیشتری می‌کنند. در مسائل سیاست خارجی و داخلی مردم احساس امنیت و آرامش بیشتری دارند.

*برخی مشکلات بیشتر شده است

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه به‌ هر حال برخی مشکلات ما بیشتر شده است، گفت: مشکل آب روز به روز ادامه دارد و خشکسالی‌ها بیشتر شده است. در زمینه محیط زیست مشکلات داریم، اما در عین حال مسیر برای ما روشن است و ما برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، بنابراین نوع مشکلات ممکن است عوض شده باشد، اما امید ما بیشتر است و تجربه ما بیشتر است. به اعتقاد من مردم ما هم آماده‌تر هستند و شرایط جامعه شرایط آرام‌تری است و انشاءالله این آرامش ادامه دارد.

روحانی در پاسخ به این پرسش که بحث‌هایی درباره میزان جوان‌تر شدن کابینه دولت دوازدهم و سهم بانوان در کابینه مطرح شد و در محافل سیاسی انتقاداتی مطرح شد، اظهار داشت: من بسیار خوشحالم که جامعه امروز ما نسبت به جوانان و بانوان حساسیت بیشتری دارند. کاملا حق با افکارعمومی است و نیروی عظیمی در جامعه با ظرفیت بسیار بزرگ وجود دارد.

*نگرانم که چرا گردش نخبگان با سرعتی که باید باشد، نیست

وی افزود: قشر جوان ما می‌توانند تحول زیادی بیافرینند، اکثر جوانان ما تحصیل‌ کرده هستند، عده‌ای تحصیلات تکمیلی دانشگاهی دارند و ما ظرفیت انسانی بسیار خوبی داریم. از جوان‌ها باید استفاده شود و بهره‌برداری شود و من هم نگران هستم که چرا گردش نخبگان با آن سرعتی که باید باشد، شاهد نیستیم و لذا به همه وزرای دولت دوازدهم دستور دادم که هر وزیری حداقل باید دو نفر از جوان‌ها را در سمت معاون وزیر یا مشاور وزیر یا دستیار وزیر بگمارد و حتما یکی از خانم‌ها در یکی از این سمت‌های مشابه حضور داشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید زمینه را برای جوان‌گرایی آماده کنیم و بانوان ما بتوانند از ظرفیت خودشان بیشتر استفاده کنند، تصریح کرد: آخرین مصوبه‌ای که ابلاغ شد این بود که ما باید ظرفیت مدیریت را در بخش‌های دولتی برای بانوان تا 30 درصد افزایش دهیم، یعنی 30 درصد مدیران ما از بانوان باشند. این کار آغاز شده و اعتقاد من این است که از بانوان باید در سطوح مدیریتی استفاده شود. در بخش‌های مختلف فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از جوان‌های ما باید استفاده شود. ما به عنوان نمونه در این کابینه یک جوان را به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب کردیم و خوشبختانه مجلس به او رای اعتماد داد و من بسیار امیدوارم که او راهگشا باشد، برای اینکه نسل جوان ما اعتماد بیشتری داشته باشد و ما بتوانیم در سال‌های بعد از وجود جوانان در سمت‌های بالای مدیریت استفاده کنیم.

روحانی تأکید کرد: در کابینه امروز ما 3 نفر از خانم‌ها حضور دارند که از افکار و نظرات آنها استفاده می‌کنیم. قبلا هم در سمت‌های مدیریتی این 3 نفر حضور داشتند، اما معنای استفاده از جوانان و بانوان به این معنا نیست که در هیئت وزیران چند نفر هستند، چون ما یک جامعه بزرگ در دستگاه اجرایی داریم، ما چیزی حدود 3 میلیون نفر کارمند لشکری و کشوری داریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه  وقتی ما می‌گوییم در دستگاه اجرایی یعنی همه آن 3 میلیون نفر را باید در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: بحث همان 30 نفری نیست که دور میز هیئت وزیران نشستند، البته ما دل‌مان می‌خواهد جوانان و بانوان فعال باشند، در شورای شهر می‌بینیم که خانم‌ها فعال هستند، در بخش‌های دیگر هم همین‌طور، مقصود من همه قوا و بخش‌هایی است که به عنوان نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند. ما باید هم از جوانان و هم از بانوان و هم از اقوام و مذاهب مختلف به خوبی استفاده کنیم و آنها از ظرفیت خودشان بتوانند در بخش‌های مدیریتی به کشورشان خدمت برسانند. اصل بر شایسته‌سالاری است، اصل بر وابستگی به جناح یا گروه یا مذهب نیست.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: ما به آن مصوبه‌ای که اشاره کردم، مصوبه نسبت به بانوان است، مصوبه به جوانان و بانوان ابلاغیه رئیس‌جمهور به وزراست، نسبت به مذاهب هم در دولت یازدهم و هم دوازدهم تاکید داشتیم، بخشی از فرمانداران و معاونان استانداران ما از اهل سنت هستند و برادران و هموطن ما هستند و همه ایرانیان باید از فرصتی که پیش روی آنهاست بتوانند به خوبی استفاده کنند.

مجری در ادامه سوال خود را اینگونه مطرح کرد که آقای دکتر روحانی شما گفتید که برای انتخاب اعضای کابینه تحت فشار نبودید و مشورت گسترده‌ای صورت گرفت، اما مستحضرید که نسبت به شما انتقاداتی مطرح شد و تعبیر سهم‌خواهی هم از این گفته‌ها شد، این مشورت و سهم‌خواهی جمعش دچار تناقض شد، آیا سندیت داشت یا موضوع رسانه‌ای بود. روحانی در پاسخ گفت: ما از همه انتقادها استفاده می‌کنیم، در مجموع انتقاد نسبت به دولت و همه قوا فرق نمی‌کند، مردم باید آزاد باشند و نقد کنند.

*به خاطر رضایت حزبی،‌ وزیری را انتخاب نکردم/ دولت دوازدهم فراجناحی است

وی افزود:‌ اما نسبت به کابینه من تحت فشار نبودم، ممکن است جناح‌ها یا احزاب نقطه نظراتی داشتند و مطرح می‌کردند، اما اینکه من نسبت به وزیرم تحت فشار تصمیم گرفته باشم، یعنی جناحی یا گروهی فشار آورده باشند و من به خاطر رضایت آنها وزیری را انتخاب کردم، اصلا این‌طور نبود، با هر 3 فراکسیون مجلس صحبت کردم، با آنها بحث کردم و از آنها مشورت گرفتم، بنابراین اصل مشورت درست است، اما اینکه افراد یا جناح‌ها سهم‌خواهی کنند طبیعی است که هر جناحی دوست دارد افراد خود یا وابستگان فکری خودش در مناصب مختلف فعالیت کنند و این به نظر من اشکالی ندارد، اما دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم جناحی نیست و فراجناحی است، البته همه وزرا و همه مسئولان بلندپایه و بخش اجرایی به اصول پایبند هستند و هم معتقد به اصلاح امور هستند و هم معتدلند و ما اصل‌مان شایستگی است و وابستگی جناحی نداریم.

*وزرای علوم و نیرو را هفته‌های اولیه مهرماه به مجلس معرفی می‌‌کنم

ضروحانی در ادامه درباره زمان دقیق انتخاب دو وزیر باقی‌ مانده کابینه دوازدهم و معرفی آنان به مجلس نیز، گفت: نسبت به وزرا، مجلس شورای اسلامی البته طبق وظایف خودش عمل کرد و من هم بسیار متشکرم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دو چیز دل‌مان می‌خواست، اما نشد؛ من دلم می‌خواست آن لایحه‌ای که با دو فوریت به مجلس دادیم برای اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه تقسیم شود، همچنین وزارت راه و شهرسازی به دو وزارت تقسیم شود، همچنین سازمان ملی جوانان از وزارت ورزش جدا شود، این لایحه انجام نشده، من دلم می‌خواست قبل از انتخاب وزرا به تصمیم مجلس می‌رسید، به هر حال اگر نمایندگان به این لایحه‌ها رای بدهند یک تغییراتی در کابینه به وجود می‌آید و کابینه ترمیم می‌شود، نسبت به وزیر علوم من نتوانستم در زمانی که می‌خواستم همه وزرا را معرفی کنم وزیر علوم را معرفی کنم، به دلیل اینکه فردی که مشخص کرده بودم درست 20 ساعت قبل از معرفی انصراف داد و نمی‌خواستم ارائه لیست وزرا به تاخیر بیفتد، وزیر نیرو هم به هر حال نتوانست رای کافی کسب کند، من امیدوارم بتوانم در هفته‌های آینده و یا هفته‌های اولیه مهرماه این دو وزیر را به مجلس معرفی کنم.

وی درباره دیدار اخیر اعضای دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های ایشان به دولت، اظهار داشت: هماهنگی در دولت یک اصل است، مسئولیت مشترک هم یک اصل است. به هر حال آنچه ما در دولت تصویب می‌کنیم همه وزرا و رئیس‌جمهور مسئول هستند و مسئولیت مشترک دارند. ما هر چه هماهنگ‌تر عمل کنیم بهتر به مردم خدمت‌رسانی می‌کنیم. به نظر من دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگ‌تر است و یکی از اصول من برای انتخاب وزرا و معاونان همین بوده که با هماهنگی بیشتری کار کنیم.

*در دولت یازدهم ناهماهنگی‌هایی وجود داشت

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دولت قبلی هم ناهماهنگی به آن صورت نبود، ولی به طور طبیعی ناهماهنگی‌هایی ممکن است در دولت یازدهم بوده باشد، گفت: من امیدوارم در دولت دوازدهم در زمینه اقتصادی که برای مردم بسیار مهم است، هماهنگی باشد و تصمیمات اساسی نسبت به مسائل اقتصادی در شورای هماهنگی اقتصادی اتخاذ شود.

*در دولت گذشته 200 جلسه هماهنگی داشتیم

وی با تأکید بر اینکه تصمیمات اساسی در بخش اقتصاد به هماهنگی سطح بالا نیاز دارد و این هماهنگی توسط خود من انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: من در دولت یازدهم 200 جلسه هماهنگی داشتم. در دولت دوازدهم همین طور جلسات خواهیم داشت. من هفته‌ای دو جلسه، جلسه شورای هماهنگی دارم، ستاد اقتصاد مقاومتی هم داریم که آن ستاد هم برای هماهنگی بین دولت و فعالان اقتصادی بیرون از دولت و نهادهای عمومی غیردولتی است.

روحانی ادامه داد: گاهی هماهنگی اقتصادی بین دستگاه‌های اجرایی، قضایی و مجلس نیاز است و با اختیاراتی که مقام معظم رهبری دادند، شورای اقتصاد و دولت هم وظایف مشخص خودشان را انجام می‌دهند، البته وزرای اقتصادی هم از گذشته جلساتی داشتند که الان هم دارند.

رئیس‌جمهور درباره وظیفه معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور که به تازگی ایجاد شده، گفت: وظایفش اقتصادی است که رئیس‌جمهور واگذار می‌کند. در برخی موارد است که یک نفر باید هماهنگ کند و دنبال کند، این کار توسط معاون اقتصادی رئیس‌جمهور انجام می‌شود و موارد خاص را رئیس‌جمهور به او ارجاع می‌دهد.

روحانی ادامه داد: در دولت دوازدهم ما برای حکم وزرا یک پیوست مدنظر قرار دادیم، خود حکم به وزرا ابلاغ شد، برای اینکه تاخیر نیفتد، پیوست احکام هم تا پایان این هفته یا آغاز هفته آینده به وزرا ابلاغ خواهد شد و در رسانه‌ها هم قابل انتشار است، مواردی است که مشترک برای همه وزراست و یک مواردی برای هر وزیر به صورت اختصاصی است.

وی افزود: نکته دوم اینکه ما بنا شد عملکرد وزرا را هر 3 ماه یک بار مورد بررسی قرار دهیم، من به سازمان برنامه و بودجه هم دستور دادم که نسبت به واگذاری بودجه و همه دستگاه‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند هر 3 ماه بررسی شوند و اگر کار آنها در چارچوب قانون بوده، ادامه دهند و اگر لازم باشد کم کنند، ما اکنون در جلسات هیئت وزیرانی که در آغاز دولت دوازدهم داشتیم درباره بودجه بحث کردیم، یکی از مسائل ما این است که بودجه به دستگاهی واگذار شود، اگر 100 درصد مصرف کرد، سال آینده 110 درصد می‌گیرد، اگر احتیاط کرد، سال آینده 90 درصد می‌دهند، بنابراین همه تشویق می‌شوند که مصرف کنند و زودتر بودجه‌شان را تمام کنند، این کار درست نیست، ما بودجه را باید براساس مسئولیت‌ها به دستگاه‌ها واگذار کنیم، بالاخره باید مسئول‌محور باشیم.

*شعارهای انتخاباتی گاهاً شعارهای واضح و صریح بود

روحانی در پاسخ  به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه  اگر برگردیم به زمان انتخابات و فضای تبلیغات انتخاباتی، نوع موضوعاتی که مطرح می‌شد و شاید لازمه زمان تبلیغات باشد، به نظر می‌آید فضای جامعه ملتهب بود، اما بعد از آن شما درصدد آرام‌سازی فضاسازی سیاسی هستید، دیدارهای مختلفی صورت گرفت، این یک اتفاق موقت در زمینه سیاسی بود و یا یک فرآیند بود و چشم‌انداز سیاسی داخلی کشور را ترسیم خواهد کرد؟ اظهار داشت:‌ در ایام انتخابات فضای کشور ما علیرغم اینکه بسیار رقابتی بود، همه فعال بودند، جناح‌های مختلف و رقبای انتخاباتی فعال بودند، فضا بسیار اخلاقی بود و قاعده‌مند بود، یعنی همه قواعد بازی را بلد بودند. شعار می‌دادند، شعارها هم گاهی شعارهای واضح و صریح بود، اما در عین حال ما گاهی جلسات تبلیغات انتخاباتی در استانی داشتیم، بین من و رقبای من گاهی با فاصله یک ساعت و دو ساعت بودند و این جمعیت‌ها به هم می‌رسیدند، کاملا مودبانه با هم عمل می‌کردند و کاملا برادرانه بود، من از ملت بزرگ ایران و مخصوصا جوان‌ها و بانوان تشکر می‌کنم، کار بسیار عظیمی را انجام دادند، کمتر در دنیا سابقه دارد که انتخابات این قدر پرشور و شکوهمند باشد و مشارکت فعال داشته باشد و این‌ قدر اخلاقی و در چارچوب قواعد بازی باشد.

*برای همه روشن شده که حذف رقیب امکان‌پذیر نیست؛ باید تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسیم

رئیس‌جمهور افزود: نکته دوم در این زمینه این است که ما اگر بخواهیم به اهدافی که ملت ما می‌خواهد، انقلاب و نظام می‌خواهد، راهی جز وحدت و اتحاد و تعامل با یکدیگر نداریم، اینکه می‌گوییم با دنیا باید تعامل داشته باشیم یا مقام معظم رهبری گفتند که تعامل گسترده با دنیا داشته باشیم، به طور طبیعی خیلی در داخل باید تعامل‌مان گسترده باشد تا با دیگر کشورها، همه گروه‌ها و جناح‌ها فکر می‌کنم برای همه روشن شده که حذف رقیب امکان‌پذیر نیست، هیچ فکری نمی‌تواند به عنوان فکر مطلق باشد و بگوید افکار دیگر نباید وجود داشته باشد، دنیای ما این جامعه نیست، مردم ما با فرهنگ و تمدن بزرگی که دارند و عشقی که به پیامبر و اهل بیت دارند، مردمی هستند که باید در کنار هم زندگی کنیم، باید تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسیم، باید اختلافات فکری را به رسمیت بشناسیم، کاملا باید برای ما روشن باشد که فکرها و سلیقه‌ها یکی نیست، همه جا باید چارچوب قانونی برای ما چارچوب اصلی باشد، منافع بلندمدت برای ما اصل باشد، تدبیر همان است که ما باید نگاه کنیم به پایان کار و نگاه بلندمدت و آینده‌نگر باشیم.

*دولت هم در برابر 24 میلیون و هم در برابر 16 میلیون وظیفه دارد

وی افزود:‌ در کشور ما اگر بخواهیم کشور را ببریم به سمت پیشرفت و تعالی و در جامعه ما آرامش و امنیت باشد و مردم احساس آزادی کنند، همه باید در کنار هم باشیم، تفاوت رای داریم، تفاوت نظر داریم، باید همدیگر را یاری کنیم، همه مردم می‌دانند این دولت به عنوان منتخب ملت است، دولت هم می‌داند که وظیفه دارد در مقابل همه ملت، در مقابل 24 میلیون و در مقابل 16 میلیون که به رقبا دادند و در مقابل چند میلیونی که نتوانستند شرکت کنند، همه ملت ایران هستند، به مطالبات‌ و انتقادهای‌شان و تقاضاهای‌شان کاملا گوش شنوا داشته باشیم، برای اینکه به اهداف ملی برسیم، اولا باید قوا کنار هم باشند، باید قوه قضائیه ما را یاری کند، قوه مقننه هم همین‌طور، در همین کابینه دیدید چطور قوه مقننه در کنار قوه مجریه قرار گرفتند و یاری کردند، یک وزیر هماهنگی سه قوه بود، وزیر دادگستری را رئیس قوه قضائیه پیشنهاد می‌کند و به مجلس معرفی می‌شود و مجلس رای اعتماد می‌دهد، بنابراین یک هماهنگی سه قوه را در کابینه می‌بینیم.

روحانی در ادامه تصریح کرد: جلسات روسای سه قوه همیشه جلسات خوبی بوده، موفق بوده، مسائلی که داشتیم به صراحت می‌گفتیم، این بار در دولت دوازدهم تصمیم گفتیم خیلی نزدیک‌تر همدیگر را ببینیم، دستور جلسه را از پیش معین کنیم و مصوباتی که در جلسات داریم، دنبال کنیم. ستاد پیگیری نداریم، اما خود روسای سه قوه چون پیشنهاددهنده هستند، دنبال کننده و پیگیری می‌کنند، من بسیار امیدوارم که تعامل سه قوه بهتر از دولت یازدهم باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مجلس و قوه قضائیه به نظرم آمادگی بیشتری نسبت به کمک به دولت دارد، گفت: این برای ما بسیار مغتنم است و برای ملت ما بسیار آرامش ‌دهنده است که این 3 قوه کنار هم باشند.

*جلسه خوبی با فرماندهان عزیز سپاه داشتیم

وی افزود: نیروهای مسلح بسیار مهم هستند. اجرای ما دو قسمت دارد، کشوری و لشکری. نیروهای مسلح ما جزو دستگاه اجرایی هستند، اما تحت فرمان فرمانده کل قوا هستند و بودجه‌شان از طریق بودجه عمومی دولت تامین می‌شود و وزارتخانه دفاع نظرات و مسائل آنها را در دولت مطرح می‌کند. در شورای عالی امنیت ملی که هم 3 قوه هستند و هم مقامات لشکری و کشوری حضور دارند، هماهنگی لازم در آنجا انجام می‌گیرد، اما در عین حال رابطه رئیس‌جمهور با مسئولان عالی‌رتبه نظامی بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: چه ارتش و چه سپاه، دو نیروی بزرگ ما هستند که البته نیروی انتظامی و بسیج هم سر جای خودش هست و ما در دولت یازدهم جلساتی را با فرماندهان محترم ارتش و سپاه داشتیم. در این دولت هم یک جلسه بسیار خوبی با فرماندهان عزیز سپاه داشتیم و نظرات‌شان را مطرح کردند و من هم همین‌طور و تصمیمات خوبی گرفتیم.

* نیروهای مسلح باید در پیشرفت اقتصاد کشور کمک کنند

روحانی با اشاره به اینکه ما حتی اگر در اقتصاد پیشرفت کنیم، باید نیروهای مسلح کمک کنند، گفت: طبق قانون اساسی، امکانات نیروهای مسلح در بخش آموزش، امداد و مسائل اقتصادی در کنار دولت باید قرار بگیرد. این کار حتما به صورت یک حادثه نیست و یک کار دائمی و هم فرآیندی است و هم به عنوان وظیفه دو طرف و اراده دو طرف است. بالای سر همه ما مقام معظم رهبری هستند که همواره بر وحدت و هماهنگی بیشتر تاکید دارند و انشاءالله این وحدت و هماهنگی را بهتر از قبل ببینیم.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که اگر برگردیم به سال 92 و شعارهای انتخاباتی شما را مرور کنیم، آیا  رویکرد دولت دوازدهم اخلاق خواهد بود یا موضوعات دیگر؟ و ارزیابی‌ شما از اخلاق دولت یازدهم چیست؟ اظهار داشت: اخلاق به عنوان هدف بلند اسلام اعلام شده و پیغمبر فرمود که من مبعوث شدم برای اینکه مکارم اخلاق را تکمیل کنم، بنابراین اخلاق اساس است و ما امروز اگر بخواهیم پیشرفت کنیم، بدون اخلاق و بدون توجه به ارزش‌های دینی، ملی و انقلابی نمی‌توانیم به اهداف‌مان برسیم.

وی افزود: اخلاق و فرهنگ متولی اصلی‌اش خود مردم هستند، درست است اخلاق و فرهنگ در جامعه ما مشعل‌دارانی دارد، از جمله علما و حوزه‌های علمیه، فرهیختگان و هنرمندان، اما اینها برای اینکه راه را روشن‌تر کنند، هستند. اساس دین که قرآن می‌گوید برای این است که راه را به ما نشان بدهد و نور به جای ظلمت باشد، یعنی خداوند می‌خواهد ما در مسیر روشنایی باشیم، دقیق ببینیم و دقیق تصمیم بگیریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اخلاق و فرهنگ توسط خود مردم ساخته می‌شود، گفـت: شما در جامعه ببینید یک حادثه تلخی در گوشه کشور ما رخ می‌دهد، یک دختر بچه‌ای مورد ظلم قرار می‌گیرد، افکارعمومی چه کار می‌کند؟ فضای مجازی چه کار می‌کند؟ مردم در فضای مجازی همدردی نشان می‌دهند، نهی از منکر همین است. یک اسیدپاشی در یک شهری رخ می‌دهد، تمام مردم به صحنه می‌آیند و حمله می‌کنند و می‌گویند چرا این‌طور شده؟ این همان نهی از منکر است، اینکه شما می‌بینید در صف اتوبوس کسی بیاید جلوی صف، همه داد می‌زنند و می‌گویند مراعات کند، اگر کسی در خیابان سد معبر کرده، می‌گویند که چرا راه را بسته، این همان نهی از منکر است و آن چیزی که برای ما مهم است اینکه معروف را درست معرفی کنیم.

*در بعضی از موارد نهی از منکر، باید دستگاه پلیسی و قضایی ورود کند

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه ما یک طبقه خاصی نداریم که اتیکت بزنند “آمرین معروف” هستند، گفت: تک تک مردم جامعه آمرین معروف هستند، اگر کسی فکر کند که اخلاق انحصار دارد به گروه و قشر و جناح خاصی، اینطور نیست. همه مردم ما در پی اخلاق و فرهنگ هستند، البته فرهیختگان جامعه ما وظایف بلندتری در این زمینه دارند، دولت هم باید یاری کند. هم باید به استمداد در این مسائل بیاید و بعضی از موارد نهی از منکر تنها حد گفتن و سخن گفتن نیست، مراحل بالاتری می‌رود و دستگاه پلیسی و قضایی باید دخالت کند و حکومت باید وارد عمل شود، اما عمدتا فرهنگ و اخلاق به دست مردم ماست.

وی خاطرنشان کرد: مردم ما در بسیاری از مسائل اخلاقی و فرهنگی نسبت به ملت‌های دیگر پیشرفته هستند، البته مشکلاتی هم داریم که باید حل و فصل کنیم. من خودم در فضای سیاسی اگر بخواهم بسنجم، این فضای یک ماه گذشته را خیلی می‌پسندم. در این یک ماه گذشته انتقادها سالم‌تر بود، نرم‌تر بود، لحن‌های خشونت‌آمیز در فضای رسانه‌ای ما کمتر دیده می‌شد، حتی در مجلس شورای اسلامی ما برای رای اعتماد وزرا، فضای بهتر و زیباتری را نسبت به دولت یازدهم مشاهده کردیم، اینکه همه با هم باشیم و کنار هم باشیم و اگر نقدی داریم دلسوزانه نقد کنیم و به فکر اهداف بلند آینده‌مان باشیم خیلی خوب است.

روحانی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه دولت دوازدهم برای آموزش و پرورش کشور به عنوان رکن اصلی فرهنگ چه برنامه‌ای دارد؟ اظهار داشت:‌ این نکته را چند بار در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردم، اگر فرهنگ کشور ما بخواهد به سمت تعالی حرکت کند، مهمترین جا آموزش و پرورش است، اول مهر شروع می‌شود و یک جمعیت حدود 13 میلیون نفری می‌آیند در کلاس‌های مختلف از کلاس اول تا دوازدهم قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: ما یک وظیفه سنگینی نسبت به اینها داریم، معلمان ما خدمات بسیاری در سال‌های گذشته داشتند و همه‌شان تلاش کردند برای تربیت نوجوانان و جوانان ما، اما یک نواقصی در مجموع احساس می‌کنیم. من به وزیر جدید آموزش و پرورش قبل از اینکه معرفی کنم، گفتم و در پیوست حکمم برایش نوشته‌ام، یکی اینکه دانش‌آموزی که در سال دوازدهم یا زودتر از دبیرستان وقتی بیرون می‌آید و خارج می‌شود چه حرفه‌ای بلد است، یک شغلی، یک کاری باید بلد باشد، وقتی دیپلم می‌گیرد، یعنی چه کار می‌کند و بلد است، همه کار را باید از صفر شروع کند، یکسری علومی را یاد گرفته و آن دانش‌ها هم بیشترش حفظیات است و آن حفظیات به مرور زمان از ذهن بیرون می‌رود و باید مهارت لازم را به دانش‌آموزان برای شغل و فعالیت اقتصادی بیاموزیم و مهارت زندگی را هم به آنها یاد دهیم، بعضی از دانش‌آموزان وقتی به جامعه می‌آیند نمی‌دانند جامعه چه خبر است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه  باید یک تحولی در زمینه آموزش ایجاد کنیم، خلاقیت در فرهنگ را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: دانش‌آموز ما تحصیلات خوبی انجام می‌دهد، حجم درس‌های ما شاید کمتر از بقیه کشورها نباشد، اما در عین حال این دانش‌آموز وقتی چند سال می‌گذرد، همان‌هایی که یاد گرفته یادش می‌رود، به دلیل اینکه بیشتر درس‌ها این طور بوده که معلم گفته و دانش‌آموز نوشته و نمره گرفته، در حالی که باید خلاق باشد و به او عرضه کنیم و از او پاسخ بخواهیم.

روحانی با اشاره به حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی گفت: امروز همه دانش‌آموزان ما یک موبایل دست‌شان است و این فضای مجازی که دانش‌آموزان ما واردش می‌شوند، اگر درست آموزش نبینند که چگونه استفاده کنند، ضمن اینکه فضای مجازی یک نعمت باشد، درست می‌تواند زندگی و فرهنگ جامعه ما را به هم بزند و فاسد کند و درست باید استفاده کنیم و این آموزش باید در دبستان و دبیرستان برای دانش‌آموزان ما انجام بگیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: معلمان عزیز ما هم باید شیوه کارشان در این زمینه تغییر بدهند و ما باید از آنها حمایت بیشتری کنیم، ما تلاش‌مان این بوده که در حد توان‌مان به آنها کمک کنیم، ممکن است همه خواسته‌های‌شان را برآورده نکرده باشیم، اما حقوق معلمان را بیش از 2 برابر در این دولت افزایش دادیم، البته حداقل حقوق ‌ها را هم بالا آوردیم، یکی از کارهای مهم دولت دوازدهم این است که حقوق همه کارگران و کارمندان بیش از تورم سالانه خواهد بود، یعنی هر سال هر مقدار تورم بوده، همان اندازه و کمی بیشتر ما دستمزد را اضافه کردیم، یعنی اگر کل تورم در 4 سال گذشته 50 درصد بوده، حقوق مستمری بگیر بیش از 60 درصد اضافه شده، در بعضی موارد حتی دو برابر شده، برخی از اقشار آسیب‌پذیر ما متوسط پرداختی‌مان در آغاز سال 96 بیش از 3 برابر شده است.

* تلاش ما این بوده که فشارمان بر مردمی که درآمدشان محدود است را کمتر کنیم

روحانی در ادامه تصریح کرد: تلاش ما این بوده که فشارمان بر مردمی که درآمدشان محدود است و فیکس است، کمتر کنیم، در دولت دوازدهم هم ادامه خواهیم.

*بودجه هیچ‌ دستگاهی در حوزه فرهنگ را کم نکردیم

وی در پاسخ به این پرسش که دولت برای تقویت ارزش‌های دینی و انقلابی چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: در مسئله تدین و عشق مردم به دین‌شان و ارزش‌های دینی‌شان، خیلی‌ها مسئولند. دولت، حوزه‌ علمیه، نهادهای غیردولتی، آموزش و پرورش ما و دانشگاه‌های ما همه مسئولند. وزارت فرهنگ و روزنامه‌ها و صدا و سیما همه مسئولیت بسیار بالایی دارند برای اینکه مردم ما به دین‌شان و به راه معنوی‌ خودشان بیشتر پیوسته باشند.

وی با بیان اینکه قبول ندارم که دین در جامعه ما کمرنگ شده، برای اینکه در ماه رمضان، اعتکاف‌ها و محرمی که در پیش داریم، مردم ما نسبت به دین‌شان و نسبت به اعتقادات‌شان علاقه‌مندند، اظهار داشت: دولت هم همه توانش را در این زمینه به کار گرفته و می‌گیرد و هیچ دستگاه فرهنگی نیست که ما در دولت یازدهم بودجه‌اش را کم کرده باشیم. تمام دستگاه‌ها از صداوسیما و حوزه‌ علمیه گرفته تا بقیه نهادهای فرهنگی که عناوین مختلف دارد و دولت کمک می‌کند، همه جا یاری کردیم.

*انتخاب بهشت و جهنم در اختیار خود مردم است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در انتخابات یک تهمتی به معلمان ما زدند که گفتم نخواهم گذشت و گفتند در مدارس ما بی‌دینی را آموزش می‌دهند، گفت: معلمان ما از فرهیختگان جامعه هستند و تعصب مذهبی دارند، همه اینها در کلاس‌های درس‌شان هم با عمل و زبان‌شان از اسلام و دین و از معرفت و از خاندان رسالت تبلیغ و ترویج کردند و بنابراین دولت یکی از وظایفش این می‌داند که مردم را یاری کند، البته معتقدم که انتخاب بهشت و جهنم در اختیار خود مردم است. هیچ کسی را به زور نمی‌شود به مسیر هدایت کشاند و همه را باید ترغیب کنیم، یعنی ما رسالت‌های الهی را ابلاغ کنیم.

روحانی تصریح کرد: ما باید ابلاغ کننده باشیم، مردم را تشویق کنیم و برحذر داریم و امر به معروف کنیم، اما اینکه کسی را دست و پایش را ببندیم که نماز بخواند، اینکه نماز نیست. نماز قصد قربت است. باید جامعه را هدایت کنیم، مردم خودشان باید مسیر هدایت یا ذلالت را انتخاب کنند.

 روحانی در ادامه گفت‌و‌‌گوی تلویزیونی‌اش با اشاره به دستاوردهای دولت در کاهش آسیب‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل بسیار مهمی که جامعه ما نگرانی دارد و دغدغه دارد، مسائل آسیب‌های اجتماعی است، از همه مهمتر اعتیاد است و مردم بسیار نگران هستند، ما باید تلاش خودمان را انجام دهیم که آنهایی که معتاد هستند درمان شوند و از اعتیاد و موادمخدر جلوگیری کنیم.
وی بر همین اساس خاطرنشان کرد:‌ باید از توزیع موادمخدر و ورود موادمخدر از کشورهای دیگر جلوگیری کنیم، دولت تلاش کرده و موفقیت‌هایی به دست آورده است. در آخرین جلسه ستاد مبارزه با موادمخدر آمارها نشان داده که قدم رو به جلو داشتیم.

*با پایان دولت دوازدهم فقر مطلق ریشه‌کن می‌شود

رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع فقر گفت:‌ یکی از مسائل مهمی که جامعه ما را آسیب‌پذیر کرده، مسئله فقر است، فقر علت‌العلل بسیاری از آسیب‌هاست، یکی از هدف‌های بزرگ ما در دولت دوازدهم کاهش فقر است و قولی که به مردم در انتخابات دادم، در مراسم تنفیذ هم خدمت مقام معظم رهبری و مسئولان محترم اعلام کردم، گفتم دولت دوازدهم تلاش خواهد کرد تا فقر مطلق را به طور کلی از بین ببرد، یعنی پایان دولت که پایان قرن هم هست و وارد قرن جدید می‌شویم، انشاءالله در ایران فقر مطلق ریشه‌کن خواهد شد و یکی از قول‌های ما به مردم است و من انشاءالله پایان 100 روز که دلم می‌خواهد اولین گزارش را بدهم، آنجا خواهم گفت که چه برنامه‌هایی داریم.

*دهک پایین جامعه با دهک بالای ما، فاصله درآمدی ‌14 برابری دارند

روحانی در ادامه فاصله طبقاتی را مورد توجه قرار داد و افزود: مسئله بعدی در کنار فقر، مسئله فاصله طبقاتی و تبعیض است، الان دهک پایین ما با دهک بالای ما، فاصله درآمدی‌شان 14 برابر است، بنابراین ما تلاش می‌کنیم این را از 14 برابر کمتر کنیم، البته در اینکه به چه رقمی می‌رسیم، به رقم 13 یا 12 می‌رسیم، حتما کمتر می‌کنیم، این را نمی‌توانم اعلام کنم، چون در جلسات تخصصی کار می‌خواهیم کنیم و بعدا به اطلاع مردم می‌رسانیم.

*در ایام انتخابات اولین خواست مردم، رفع بیکاری و اشتغال جوانان بود

وی تصریح کرد:‌ مسئله بعدی که هم به آسیب‌ اجتماعی می‌خورد و هم به مسئله اقتصادی، مسئله بیکاری است که یک معضل بسیار بزرگ در جامعه ماست، در فضای انتخابات که خدمت مردم در استان‌های مختلف می‌رسیدیم، شاید اولین خواست مردم رفع بیکاری و اشتغال جوانان بود، خانواده‌ای که 2 فرزند دارد و 3 فرزند دارد، بیکار هستند، ورودی باز کار ما در سال‌های اخیر حدود یک میلیون نفر است یا کمتر، یعنی یک میلیون نفر در سال شغل می‌خواهند، شغلی که ما می‌توانیم ایجاد کنیم، یعنی در دولت یازدهم انجام دادیم، حداکثر شغل 650 هزار بود، یعنی سال 92 تا 95 ما یک میلیون و 950 هزار شغل ایجاد کردیم، خوب این رقم کافی نیست، یک میلیون ورودی داریم، ما شغل خالصی که ایجاد می‌کنیم 650 هزار است در حالی که نیاز بالای یک میلیون است، یعنی اگر یک میلیون ایجاد کنیم، بیکارهای قبلی سر جای خودشان هستند.

*شرطم با تمام وزرایم این است که اشتغال را بالا ببرند

رئیس‌جمهور در ادامه گفت:‌ در سطح جهانی کشورهایی که در سال 700 تا 800 شغل ایجاد می‌کنند 3 تا 4 کشور بیشتر نیستند، در تمام دنیا 4 تا 5 کشور بیشتر نیستند که بالای 650 هزار شغل ایجاد می‌کنند که یکی‌شان ایران است، رقم بالایی است، حالا چطور می‌شود این اشتغال را درست کرد، این یکی از کارهای دولت دوازدهم است، من شرطم با تمام وزرایم این است که اشتغال را بالا ببرند.

روحانی با بیان اینکه در صنعت، گردشگری، حمل و نقل و خدمات و همه دستگاه‌های ما، فضای مجازی و وزارت ارتباطات ما که در سال گذشته چیزی در حدود 100 هزار شغل ایجاد کرده، اظهار داشت:‌ امروز ما می‌توانیم اشتغال را در فضای مجازی بالا ببریم، در کشاورزی، معدن و خدمات اشتغال را بالا ببریم، از لحاظ ژئوفیزیک هوایی ما اکتشفات‌مان در دولت یازدهم معادل 80 سال قبل بوده، این اکتشاف که بگوییم اینجا معدنی است، باید در عمل کسی بیاید مشغول شود و ببیند چه خبر است، یک اشتغال بزرگ می‌توانیم در معادن ایجاد کنیم، در سنگان و معادن دیگر چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کنیم، یک میلیارد و 200 میلیون آن بهره برداری شده، بنابراین یک کار بزرگی برای اشتغال باید انجام بگیرد و دولت یکی از وظایف مهمش مسئله اشتغال است و تلاش ما بر این است که اشتغال بالا برود و اینکه چه رقمی بالا ببریم امسال شاید سال اول ماست و ببینیم چه کار می‌توانیم کنیم.

رئیس‌جمهور گفت:‌ سال آینده می‌توانیم به مردم بگوییم که چقدر اشتغال می‌توانیم درست کنیم، هر مقدار ایجاد کنیم باز هم کم است و مردم عزیز ما بدانند که برای اشتغال راهی جز بهبود فضای کسب و کار نداریم، راهی جز اتحاد و انسجام با یکدیگر نداریم، راهی جز سرمایه‌گذاری نداریم، باید امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم، باید همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و ایرانیان خارج از کشور را دعوت کنیم و یک قدم خوبی در جذب سرمایه‌گذار خارجی آغاز شده و بعد از برجام تقریبا سرمایه‌گذاری خارجی مصوب ما حدود 13 میلیارد دلار است و همین روزهای اخیر اعتبارات بسیار زیادی توانستیم در کشورهای مختلف که سرمایه‌گذار داخلی و خارجی استفاده کند، به توافق رسیدیم، این یکی از برنامه‌های ماست برای مردم که موضوع اشتغال را درست کنیم.

روحانی درباره اقدامات دولت در حوزه بانکداری، گفت: بانک‌های ما نقش بسیار مهمی در جامعه دارند، اقتصاد ما تا حدی بانکی است، البته بازار سرمایه هم باید بن میدان بیاید. در سال 96 ما 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت کنیم، هم برای رونق و هم برای اشتغال، بنابراین بانک‌ها کار بزرگی می‌کنند. اولین مشکل آنها این است که سرمایه‌شان کم است و باید بالا ببریم. دومین مشکل‌شان این است که بانک‌های ما امروز یک رقابت ناسالم با هم دارند و باید جلوی این رقابت ناسالم را بگیریم.

وی افزود: یک بانک مخفیانه با یک برنامه‌ریزی پشت پرده سودش را بیشتر قرار می‌دهد، اینها رقابت‌های ناسالم بانکی است. مشکلاتی در بانک‌ها و موسسات غیرمجاز بود که خدا را شکر قدم‌های خوبی برداشته شده و بانک‌های ما بنگاه‌دار هستند و باید دست از بنگاه‌داری بردارند. باید اموال راکد را به فروش برسانند و معضل بزرگ ما در اقتصاد مسئله سود تسهیلات است.

*سود سپرده و سود تسهیلات در یک چارچوب منطقی پیش نمی‌رود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وقتی سود تسهیلات بالای 20 درصد شود، فردی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند چقدر باید سود بگیرد که 20 درصدش را به بانک بدهد؟ گفت:  الان آخرین گزارشی که مرکز آمار داده که مربوط به مرداد امسال می‌شود، تورم زیر 8 درصد است. سود بانکی یک مقدار از تورم باشد، این درست است، یعنی سود بانکی 10 درصد یا 11 درصد شود و قابل قبول است. از سود سپرده تا سود تسهیلات 2 تا 3 درصد هم بالا برود، یعنی اگر سود سپرده 12 درصد است، تسهیلات 15 درصد شود، اما الان هم سود تسهیلات و هم سود سپرده در یک چارچوب منطقی پیش نمی‌رود.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: این کار لطمه بزرگی به ما وارد می‌کند. ما اگر می‌خواهیم جذب سرمایه خارجی و داخلی کنیم، در گردشگری و اشتغال توسعه ایجاد کنیم، یک بخش بانک‌ها هستند که به میدان بیایند. سود تسهیلات بانکی را ما می‌خواهیم پایین بیاوریم. سود بین بانکی را خیلی پایین آوردیم. در آغاز دولت ما حدود 29 درصد بود، اما الان 19 درصد شده است. یکی از برنامه های دولت دوازدهم ساماندهی بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و به اجرا در آوردن اصل 44 قانون اساسی و برداشتن انحصارهاست.

* آمریکا برای اجماع‌سازی علیه ایران در سخت‌ترین و دشوارترین شرایط تاریخی است

روحانی درباره سیاست‌های دولت جدید آمریکا و رویکرد ترامپ در خصوص ایران، اظهار داشت:‌ سیاست آمریکا از یک نظر تزلزلی در داخل از لحاظ سیاسی وجود دارد و هیچ چارچوبی برای رفتار سیاست داخلی و خارجی و اقتصادی‌شان و حتی با همسایگان‌شان و هم‌پیمانانشان وجود ندارد؛ این می‌تواند از یک جهت به نفع ما باشد.

*آمریکا اکنون بدترین شرایط را دارد و در مقابل بهترین شرایط را ایران دارد

وی با بیان اینکه آمریکا برای اجماع‌سازی علیه ایران در سخت‌ترین و دشوارترین شرایط تاریخی است، گفت: در دهه‌های گذشته هر وقت آمریکا می‌خواست اجماعی علیه ما درست کند، خودش به اتفاق دوستانش توانسته بود این کار را انجام دهد، الان بدترین شرایط را آمریکا دارد و در مقابل بهترین شرایط را ایران دارد، حتی درباره برجام متحدان اروپایی آمریکا مواضع‌شان چگونه است؟ رئیس‌جمهور فرانسه به صراحت اعلام کرد که هیچ راهی به جز توافق برجام وجود ندارد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ ما می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که مسیرمان را ادامه دهیم، البته اگر تخلفی طرف مقابل‌مان انجام دهد ما به آن پاسخ می‌دهیم، بهترین شرایط برای ماست و بدترین شرایط برای آمریکایی‌هاست، در شرایطی که آمریکا تحریم می‌کند، بانک‌های خارجی به ما اعتبار 10 میلیارد دلاری می‌دهند، یک شرکت می‌آید و قرارداد 5 میلیاردی در نفت و گاز با ما می‌بندد، آمریکا مشکلات فراوانی در درون خودش دارد و مشکلات فراوانی در شرق و غرب آسیا دارد و با خود اتحادیه اروپا مشکل دارد، بنابراین ما نسبت به راهی که انتخاب کردیم مطمئن هستیم.

* تعهد ما NPT  است، تعهد ما پروتکل الحاقی، تعهد ما برجام است، ما تعهد دیگری نداریم

روحانی خاطرنشان کرد: ما در توافق برجام بهترین مسائل را پیش‌بینی کردیم، در آن دور به آقای ظریف گفتم که مهترین وظیفه در وزارت امورخارجه ساماندهی مسئله هسته‌ای است، در این دوره هم گفتم مسائل اقتصادی و جذب سرمایه و مسائل منطقه مهمترین مسئله است، ما آغازگر نقض برجام هیچ وقت نخواهیم بود. تعهد ما در برابر دنیا کاملا روشن است، تعهد ما NPT  است، تعهد ما پروتکل الحاقی است که داوطلبانه پذیرفتیم، تعهد ما برجام است، ما تعهد دیگری نداریم، روابط ما با آژانس را مقررات تعیین می‌کند و نه آمریکا و نه فشار آمریکا، ما بعید می‌دانیم آژانس زیر فشار آمریکا برود، ما در چارچوب مقررات با آژانس رفتار می‌کنیم، از آغاز بحث هسته‌ای از سال 81 که شروع شده هر وقت آژانس نسبت به ایران گزارش داده، همواره این بوده که ایران روابط خوبی با آژانس دارد و برجام هم از روزی که اجرایی شده همه گزارشات آژانس بر این بوده که ایران همکاری خوبی با آژانس داشته است.

روحانی با بیان اینکه سیاست خارجی از یک طرف متاسفانه عادلانه و اخلاقی و در چارچوب موازین نیست و از طرفی هم فضای دنیای امروز فضای گفتگو و فضای تعامل است و فضایی است که می‌شود از فرصت‌های جهانی در صورت تدبیر و برنامه‌ریزی درست استفاده کرد، گفت: خواست ما نسبت به همسایگان‌ روابط دوستانه است، به دلیل اینکه روابط خصمانه هم به ضرر ما و هم به ضرر آنهاست. این باخت باخت می‌شود. ما با همه همسایگان‌مان جز 2 تا 3 همسایه روابط خوبی داریم که  آن دو سه تا هم برمی‌گردد به عربستان سعودی.

وی با بیان اینکه اگر بین ما مشکلی وجود دارد راه‌حلش گفتگوست، اظهار داشت: البته علیرغم اینکه ما اعتمادی به ریاض نداشتیم، حجاج‌مان را فرستادیم و امیدوارم همه آنها سالم برگردند. این سفر حجاج ما یک علامت خوبی است که ببینیم چگونه می‌توانیم با عربستان رفتار کنیم و اگر رفتار آنها در چارچوب موازین بین‌المللی و دینی باشد فکر می‌کنم یک فضای مناسب‌تری ایجاد شود که مشکل را حل و فصل کنیم.

* مشکل ما با عربستان بر سر مداخله در یمن و حمایت از علمیات‌های تروریستی است

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مشکل ما مشکل ایران و عربستان نیست، خاطرنشان کرد: مشکل ما مداخلات عربستان در یمن و حمایت از گروه‌های ترویستی است، یعنی هم یمن را باید واگذار کنند و هم از تروریست‌ها حمایت نکنند که اگر این مسائل حل شود، من فکر می‌کنم مسائل بین ما و عربستان حل خواهد شد.

روحانی در پایان گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: ما نسبت به آنچه که در تبلیغات انتخاباتی به ملت وعده دادیم و وعده کل دولت دوازدهم است، ایستادیم و به آینده کشور، اقتصاد، امنیت کشور بسیار امیدوارم. با امید و تلاش بیشتر می‌توانیم گره‌ها را باز کنیم و از مردم می‌خواهم همان‌طور که در انتخابات برای حمایت از دولت آمدند، با همان روحیه در کنار هم باشیم.