جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » علی خامنه ای: امروز بشريت به‌ويژه نسل‌هاي جوان به شدت نيازمند حرف‌هاي نو هستند و اسلام حرف‌هاي نو و جذابي در زمينه انسان، جامعه و سياست دارد كه اگر به گوش جهانيان رسانده شود، قطعاً پذيرنده بسياري خواهد داشت.

علی خامنه ای: امروز بشريت به‌ويژه نسل‌هاي جوان به شدت نيازمند حرف‌هاي نو هستند و اسلام حرف‌هاي نو و جذابي در زمينه انسان، جامعه و سياست دارد كه اگر به گوش جهانيان رسانده شود، قطعاً پذيرنده بسياري خواهد داشت.

 

علی خامنه‌اي،  صبح ديروز و در آستانه آغاز سال تحصيلي مدارس علميه در ديداري سه ساعته با جمعي از فضلا و طلاب حوزه‌ علميه استان تهران، با اشاره به امتيازات و ويژگي‌هاي دوران حاكميت نظام اسلامي براي انجام رسالت و وظايف اصلي روحانيت، تأكيد كرد: امروز بشريت به‌ويژه نسل‌هاي جوان به شدت نيازمند حرف‌هاي نو هستند و اسلام حرف‌هاي نو و جذابي در زمينه انسان، جامعه و سياست دارد كه اگر به گوش جهانيان رسانده شود، قطعاً پذيرنده بسياري خواهد داشت.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر رهبري، علی خامنه‌اي در اين ديدار با ابراز خرسندي از ديدار با طلاب جوان و شنيدن سخنان خوب و اميدواركننده آنان، افزودند: شما طلبه‌هاي جوان همچون نهال‌هاي قدكشيده بوستان امامت و ولايت هستيد و پيشرفت‌هاي فكري و افزايش توانايي‌هاي عملي شما موجب شگفتي پرورش‌دهندگان‌تان خواهد شد و خشم دشمنان را برخواهد انگيخت.

دشمنان اگر از ما خشمگين نباشند بايد در مفيد بودن خود شك كنيم

علی خامنه ای  با اشاره به آيه‌اي از قرآن كريم مبني بر خشم كفار از رويش‌هاي برجسته اسلامي، گفتند: اگر دشمنانِ اسلام و حاكميت قرآن از وجود، قاطعيت و حركت ما خشمگين نباشند، بايد در مفيد بودن خود شك كنيم. رهبر انقلاب اسلامي، روحانيت را ادامه دهنده وظيفه و رسالت انبيا برشمردند و خاطرنشان كردند: همانگونه كه انبيا به‌دنبال ايجاد زمينه‌اي براي حاكميت جهان‌بيني توحيدي و ايجاد حيات طيبه بودند، مهم‌ترين وظيفه روحانيت نيز ايفاي همين رسالت است.  خامنه‌اي گفت: ايجاد حيات طيبه قطعاً معارضاني خواهد داشت همانگونه كه در مقابل انبيا نيز معارضان وجود داشتند، بنابراين روحانيت بايد خود را براي كار و تلاش پر زحمت و بلندمدت و در عين حال تأثيرگذار، ماندگار و نتيجه بخش، آماده كند. ايشان به تشكيل نظام اسلامي در ايران و امتيازات اين دوران براي انجام وظيفه روحانيت اشاره كردند و افزودند: «حاكم بودن فضاي اسلامي بر جامعه» يكي از اين ويژگي‌ها است، علاوه بر آن، در سطح جهاني نيز يك خلأ فكري ناشي از سرخوردگي از بي نتيجه بودن تفكرات ماركسيستي و ليبراليستي وجود دارد كه زمينه را براي ارائه حرف هاي نوي تفكر اسلامي فراهم كرده است.

حرف‌هاي نو و جذاب اسلام مقبوليت جهاني دارد

علی خامنه ای تأكيد كرد: اگر بتوانيم حرف‌هاي نو و جذاب اسلام را درخصوص انسان، جامعه و سياست به گوش جهانيان و به‌ويژه نسل‌هاي جوان برسانيم، قطعاً مورد قبول قرار خواهند گرفت. وجود وسايل و ابزارهاي ارتباطاتي و رسانه‌اي فراگير به واسطه شكل‌گيري فضاي مجازي را يكي ديگر از ويژگي‌هاي دوران كنوني براي رساندن پيام حيات بخش اسلام، است. يكي ديگر از امتيازات اين دوران، كثرت سؤال‌ها و شبهه‌ها در ذهن‌ها است كه همين زياد بودن سؤال‌ها، ذهن‌ها را براي يافتن پاسخ‌ها فعال و زمينه را براي عبور از مرزهاي علم فراهم خواهد كرد. همانگونه كه در سؤال‌ها و شبهه‌ها نبايد متوقف بمانيم، در يافتن پاسخ نيز بايد به‌دنبال پاسخ‌هاي منطقي و صحيح برويم.

تلقي تمام شدن مبارزه خيانت به اسلام است

علی خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود به برخي مطالب مطرح شده از جانب طلاب، در اين ديدار اشاره و نكاتي را در خصوص آنها بيان كرد و طلاب را به «جدي‌گرفتن درس و بحث علمي» توصيه كرد و در اين خصوص گفت: شرط تأثيرگذاري در جامعه، افزايش سواد و ارتقاي نصاب علمي است، همچنان‌كه امام بزرگوار كه در نصاب كامل علمي قرار داشت، توانست مبارزه و حركت عظيم انقلاب را به ثمر برساند.  لازمه پيشنهادات اصلاحي براي حوزه‌هاي علميه «عملي‌بودن» آنها است، برنامه در واقع كشيدنِ راه و جاده به سمت مقصد است، بنابراين بايد بر اساس واقعيت‌ها تنظيم، و موانع احتمالي و راه‌حل‌ها در آن گنجانده و پيش‌بيني شود.  راه رفع نقاط ضعف و رسيدن به وضع مطلوب را در گرو عزم راسخ، حركت پر انگيزه و مبارزه است، مبارزه يعني تلاش و مجاهدت، همفكري و متشكل شدن.  برداشت برخي افراد و نويسندگان مبني بر تمام‌شدن مبارزه و انقلاب اسلامي نادرست و «خيانت به انقلاب» ، و انقلاب، هنجارهاي گذشته را به هم مي‌ريزد و هنجارهاي جديدي را به وجود مي‌آورد و تداوم انقلاب به معناي حفظ هنجارهاي جديد است.

براي تداوم و حفظ انقلاب بايد مبارزه كرد

حفظ و تداوم هنجارهاي انقلابي دشوار و نيازمند مبارزه  است و دست‌هايي كه با اصل انقلاب مخالفت و كارشكني مي‌كردند، در مقابل تداوم هنجارهاي انقلابي نيز همين‌گونه عمل مي‌كنند اما همچنان‌كه پيروزي انقلاب نيازمند مبارزه بود، تثبيت هنجارهاي انقلاب و ايجاد جامعه اسلامي همچنان نيازمند مبارزه است.
مراحل تمدن‌سازي،

بر اساس حركت انقلابي، نظام اسلامي به وجود آمد و اين توفيقات بسيار مهم حاصل شد اما تا رسيدن به نقطه مطلوب و تشكيل دولت اسلامي و جامعه اسلامي فاصله زيادي وجود دارد و ما بدون شك در اين راه در حال حركت و پيشرفت هستيم. همه طلاب جوان را به تقوا و ورع و عبادت و انس با قرآن و دعا توصيه مؤكد میکنم . بدانيد اين مسير بيشتر از تبليغ زباني نيازمند تبليغ عملي است و ابتدا بايد از خودمان آغاز كنيم. اگر درس و مباحثه علمي و ذهن‌هاي فعال با تقوا، همراه شوند، قطعاً جامعه علمي و مذهبي ما كه روحانيت ناميده مي‌شود، آينده‌اي به مراتب بهتر از امروز خواهد داشت.
در ابتداي اين ديدار تعدادي از طلاب حوزه‌ علميه استان تهران به بيان نكات و دغدغه‌هاي خود پرداختند.
حسين حلوائيان، طلبه درس خارج -اميد فَشندي، سردبير نشريه طلبگي رستاخيز – مصطفي جلالي، برگزيده جشنواره علامه حلي ويژه طلاب – سيدمحمدكاظم موسوي‌فر، دبير نشست‌هاي بصيرت افزايي در حوزه – محمد عبدالصالح شاهنوش، دكتراي حقوق – حسين صادق زاده، طلبه پايه نهم -محمدرضا فغاني، فعال فرهنگي و تبليغي در زمينه كودك و نوجوان -محمدحسين افشاري، مؤسس گروه‌هاي جهادي و خانم ها: – خديجه احمدي، پژوهشگر برتر مركز مديريت حوزه‌هاي علميه – رضوان قرباني باورياني، محقق و طلبه سطح۲ -سميه احمدي، دانشجوي دكترا – فاطمه احمدي، مؤلف هفت عنوان كتاب موارد زير را مطرح كردند: – ضرورت ايفاي نقش حلقه‌ رابط بين مردم و حاكميت از سوي طلاب – ضرورت توليد علم ديني و انجام عمل انقلابي در حوزه‌هاي علميه – احياي مكتب علمي و عملي حضرت امام(ره) به عنوان پادزهرِ انقلاب زدايي از حوزه‌ها – ضرورت پويا شدن حوزه براي حل مسائل جامعه به‌ويژه موضوعات جديد اجتماعي، اقتصاد، سياست خارجي و فرهنگ – ضرورت به روزسازي متون درسي حوزه، متناسب با نيازهاي روز جامعه -ضرورت همكاري حوزه‌هاي علميه با نهادهاي عمومي جهت يافتن راه حل براي آسيب‌هاي اجتماعي – ضرورت شناسايي و جذب نيروهاي كارآمد در حوزه – انتقاد از رها بودن فضاي مجازي و بيان ضرورت توليد «فقه فضاي مجازي» ناظر به ارزش‌ها و هنجارهاي ايراني اسلامي -ضرورت توجه به تبليغ و آموزش در گروه سني كودك و نوجوان و تدوين متون ديني متناسب با اين گروه سني – ضرورت تأسيس قرارگاه جهادي و مهندسي فرهنگي در حوزه‌هاي علميه -ضرورت آماده‌سازي طلاب براي مواجهه‌ عالمانه با شبهات.

انتقاد از کنترل اظهارات حاضران در دیدارهای عمومی با رهبر ایران مطابق روایتی که منتشر شده، در جلسه توجیهی برگزار شده پیش از دیدار اخیر طلاب با رهبر “بارها این جمله تکرار شده که جوری حرف بزنید که آقاخوشش بیاید”

به گزارش بی بی سی  فارسی روایت یک طلبه اصولگرا از اقدامات برخی دست اندرکاران دیدارهای عمومی آیت الله خامنه ای برای کنترل مطالبی که در حضور وی مطرح می شوند، یک بار دیگر نحوه برگزاری این دیدارها را در معرض توجه قرار داده است.

حیدر عباسی، طلبه فارغ التحصیل دانشگاه شریف، در روایتی که امروز در کانال تلگرام خود، از مقدمات دیدار دوشنبه ۶ شهریور رهبر با جمعی از طلاب مدارس علمیه تهران منتشر کرد آورد: “در فرایندی که برای انتخاب سخنرانان دیدار طراحی شده بود یک بخش نهایی وجود داشت که سخنرانان برگزیده باید در محضر عده‌ای از بزرگان و مسئولین، متن خویش را قرائت می‌کردند و متن از جانب آن‌ها تایید و اصلاح می‌شد و طبیعتا متنی که از این فیلتر نمی‌گذشت واجد صلاحیت برای قرائت مقابل رهبری نبود.”

آقای عباسی تاکید کرد: “معیارهای تایید متن‌ها عمدتا خوشایندی حضرت آقا بود به نحوی که در جلسه، بارها این جمله تکرار شد که جوری حرف بزنید که آقاخوشش بیاید. حتی یکی از بزرگان که بسیار هم در بین حزب الله جایگاه دارند بارها به خاطراتی متوسل شدند که نشان دهند آقا از سخنان تند و انتقادی خوششان نیامده است و باید جوری حرف زد که آقاخوشش بیاید.”

این طلبه، که از حامیان سرسرسخت رهبر جمهوری اسلامی ایران است، در بخشی دیگر از روایت خود نوشت قبل از دیدار طلاب با آیت الله خامنه ای، از آنها خواسته شده که جز مسئولان دولتی از سایر “بزرگان نظام و حوزه” انتقاد شدید نکنند: “مصالح متعدد دیگری نیز همچون عدم تعرض جدی به بزرگان حوزه و نظام به جز دولت وجود داشت.”

روایت حیدر عباسی از اتفاقات پیش از جلسه طلاب با رهبر ایران، وقتی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که او، متن صحبت هایی که قصد بیان آنها در حضور آیت الله خامنه ای داشته را نیز بر روی کانال تلگرامی خود منتشر کرد. با تاکید بر اینکه مسئولان تایید صحبت های طلاب، به او اجازه خواندن متن خود را در حضور رهبر نداده اند.

در این متن، از جمله با اشاره به دغدغه های جوانان اصولگرا آمده بود: “از باب گزارش فضا باید عرض کنم که زمزمه‌ی ناکارامدی و فساد برخی زیرمجموعه‌ها و منصوبین شما نیز در بین بسیاری از این جوانان دلبسته‌ انقلاب جدی است. در چند سال اخیر نیز بارها در دیدارهای دانشجویی این مساله به عرضتان رسیده‌است اما این جوانان از پاسخ‌های شما احساس اقناع نکردند.”

بخشی دیگر از متن تصریح داشت: “از آنجا که شما از این جوانان خواسته اید که آتش به اختیار باشند؛ سوالشان این است که آیا این فرمان صرفا محدود به نهادهای انتخابی است یا شامل انتصابی‌ها نیز می‌شود؟ اگر می‌شود چه سازوکاری برای تحقق این مطالبه وجود دارد که تبعات امنیتی هم برای شخص و تشکل نداشته باشد؟”

کمیل باقرزاده، یکی دیگر از طلبه های حاضر در جلسه دوشنبه آیت الله خامنه ای با طلاب، در مجموعه توییت های خود از این جلسه، اشاره کرده که بحث انتقاد به گزینش سخنرانی ها قبل از دیدار با آقای خامنه ای، در حضور او هم به طور خودجوش مطرح شده است.

به نوشته این طلبه اصولگرا: “چند نفر از طلاب بدون هماهنگی ایستاده و صحبت‌های بعضاً مفصلی کردند، و از جمله همین انتقاد به فیلتر شدن سخنرانان را مطرح کردند… آقا هم قبل از شروع به سخنرانی، در پاسخ به اشکال فیلتر و کانالیزه شدن سخنرانان فرمودند: همین هم خیلی خوب بود؛ ولو اینکه کانالیزه شده باشد.”

برخی دیگر از اصولگرایان، از علیرضا پناهیان، از سخنرانان معروف مراسم مذهبی دفتر رهبری، به عنوان یکی از کنترل کنندگان متن هایی یاد کرده اند که باید در حضور رهبر خوانده نمی شده اند، یا حتی ادعای شنیدن فایلی صوتی را مطرح کرده اند که از جلسه توجیهی پیش از دیدار طلاب با رهبر ضبط شده است. جلسه ای که ادعا شده در آن، اقای پناهیان با طرح برخی مطالب مخالفت کرده و حتی قبول نکرده که این مطالب با جرح و تعدیل مطرح شوند.

خود آقای عباسی در توضیحی جداگانه در کانال تلگرامش، در مورد علت بازبینی متن صحبت های طلاب تاکید کرده است: “در فرآیند انتخاب افراد سخنران در این دیدار، گروه و کمیته‌ای بود که تنها دلیل تشکیل آن کثرت تعداد سخنرانان و قِلت زمان نبود، بلکه دغدغه‌ اصلی، نگرانی نسبت به محتوای موضوعات قابل طرح در محضر مقام معظم رهبری بود.”

توضیحی که ظاهرا، در پاسخ به استدلال کسانی مطرح شده که بازبینی متن اظهارات حاضران در دیدارهای عمومی رهبر جمهوری اسلامی ایران را، به خاطر وقت محدود او طبیعی دانسته بودند.

در پی دیدار دانشجویی خرداد ماه آیت الله خامنه ای، یکی از دانشجویان حاضر که قرار نبوده صحبت کند، به نحوه اداره جلسه انتقاد کرده و خطاب به آقای خامنه ای گفته است: “نظرات بیان شده، نظرات تمامی دانشجویان فعال در دانشگاه‌ها نیست”

طرح انتقادات مشابه در آخرین دیدار دانشجویان با رهبر

انتقادات به نحوه برگزاری جلسه طلاب با آیت الله خامنه ای، در شرایطی خبرساز شده که در پی آخرین دیدار رهبر با نمایندگان برخی تشکل های دانشجویی در ۱۷ خرداد گذشته نیز، برخی از این نمایندگان از تلاش های صورت گرفته برای کنترل محتوای جلسه صحبت کرده بودند.

در پی این جلسه، کورش دست‌پاک عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی، به ایسنا گفت با وجود اینکه قرار بوده در حضور رهبر صحبت کند اما “روز جلسه وقتی با سخنران‌ها وارد شدیم قبل از گیت ورودی به من گفتند شما سخنرانی نمی‌کنید”.

وی تاکید کرد در جلسه‌ای که پیش از دیدار برگزار شده، او و یک نفر دیگر به عنوان نماینده نشریات دانشجویی از طرف وزارت بهداشت معرفی شده بودند، اما نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها هیچ‌یک از آن دو را “تایید” نکرده است.

متعاقب این موضوع، متن سخنرانی آقای دست‌پاک در سایت انصاف نیوز منتشر شد که نشان می داد در سخنرانی او، از موضعات حساس از قبیل “برخی تصمیم گیری‌های غیرقانونی توسط مراجع فاقدصلاحیت قضایی و قانونی مانند حصر و ممنوع التصویری” و “عدم رعایت اصول دادرسی منصفانه به ویژه در برخی محاکم خاص و خصوصاً در پرونده‌های سیاسی” انتقاد شده است.

بخشی دیگر از سخنرانی این دانشجو که اجازه طرح در حضور رهبر را پیدا نکرده بود، تاکید داشت که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم “دیدگاه‌های مختلف، خود را به مردم معرفی و در معرض آرای آنها قرار دادند” و بعد از رای آوردن یک دیدگاه مشخص، دیگر نهادهای حکومتی باید با “خواست عمومی مردم “همراه شوند.

در بخش پایانی سخنرانی محذوف آمده بود: “سالهاست که رویه حسنه دیدار دانشجویان با جنابعالی با تأکید شما برگزار می‌شود. من به عنوان یک فعال دانشجویی، از اینکه می‌بینم امسال نیز به مانند قبل، بخش مهمی از فعالان دانشجویی دلسوز و پایبند به آرمان‌های انقلاب اما با دیدگاه‌های متفاوت و یا منتقد، از داشتن فرصت برابر برای اظهارنظر در این تریبون بی‌بهره‌اند گله مندم.”

در پی دیدار دانشجویی خرداد ماه آیت الله خامنه ای، همچنین برخی رسانه ها خبر دادند یکی از دانشجویان حاضر که قرار نبوده صحبت کند، به نحوه اداره جلسه انتقاد کرده و خطاب به آقای خامنه ای گفته است: “نظرات بیان شده، نظرات تمامی دانشجویان فعال در دانشگاه‌ها نیست.”

سایت انصاف نیوز نوشت که رهبر جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ این دانشجو تایید کرده که “بله، در اینجا تمامی سلیقه‌ها حضور ندارند” و در پایان دیدار، با دانشجوی معترض گفتگو کرده است.