جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ششم شهریور؛

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ششم شهریور؛

روزنامه‌های امروز، بخشی از فضای صفحات نخست خود را به موضوع صدور یا عدم صدور حکم محمدعلی نجفی برای شهرداری تهران اختصاص دادند. گزارش‌های تجدید میثاق دولتی‌ها با آرمان‌های امام و اخبار افتتاح طرح‌ها در هفته دولت، از سویی و اخبار و گزارش‌های مرتبط با آزادی کامل تلعفر از چنگ داعش، از دیگر سو، بخش‌های خبری و تحلیلی بیشتر روزنامه‌ها را شامل می‌شود.
به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز دوشنبه ششم شهریور در حالی منتشر شد که صدور حکم شهردار تهران از سوی وزارت کشور تا آخرین ساعات روز گذشته در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. به همین سبب، تعدادی از روزنامه‌ها نتوانستند صدور حکم شهرداری محمدعلی نجفی را در شماره امروز بگنجانند و در عوض تحلیل هایی مبنی بر دلایل تعلل در آغاز به کار رسمی شهردار جدید تهران منتشر کردند. با این حال، چند روزنامه قبل از بستن کامل صفحات خود توانستند خبر رسمیت یافتن شهرداری محمدعلی نجفی را در شماره امروزشان چاپ کنند.
روزنامه اعتماد در بخشی از صفحه نخست خود با عنوان آخرین خبر، تیتر «حکم شهردار تهران صادر شد» را انتخاب کرد. این روزنامه همچنین در روز آغاز به کار شهردار جدید تهران، تصویر قالیباف را در مرکز صفحه نخست خود در کنار عنوان «رویای تازه قالیباف» قرار داده و گزارشی از آینده سیاسی مدیریتی قالیباف نوشته است.

روزنامه همدلی نیز از جمله روزنامه هایی بود که با چاپ پرتره نجفی، از صدور قطعی حکم شهرداری او در ساعت ۲۲ شب گذشته خبر می‌دهد و شرق با چاپ تصویر نجفی به عنوان عکس یک امروز خود عنوان حکم رسید را تیتر اول خود برگزیده است.

وقایع اتفاقیه، وطن امروز، کیهان، فرهیختگان و چند روزنامه دیگر از خبر شامگاه دیروز جا ماندند و اخبار و تحلیل هایشان بر اساس عدم صدور حکم نجفی از سوی وزیر کشور نوشته و چاپ شده است. روزنامه عصر ایرانیان تیتر نخست خود را «استعلام منفی نجفی» انتخاب کرده که می‌توان از آن تنها تیتر یک سوخته روزنامه‌های امروز یاد کرد.

در ادامه این گزارش برخی از یادداشت و گزارش‌های چاپ شده در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛
رویای تازه قالیباف
اعتماد در گزارشی به بررسی سرنوشت سیاسی و مدیریتی شهردار سابق تهران پرداخت و نوشت: ٤٤ ساله وارد بهشت شد و ٥٦ ساله از آن خارج شد تا مقتدرترین و با ثبات‌ترین شهردار پایتخت لقب بگیرد. محمد باقر قالیباف ١٢ سال جبّه ریاست شهرداری تهران را برتن نگه داشت تا عنوان موثرترین کارگزار توسعه تهران لقب بگیرد. در دوره سیادت او بر شهر و شهروندان نه تنها چهره تهران تغییری اساسی کرد که خود این سیاستمدار راستگرا را هم به دالان دگردیسی کشاند. چه آنکه اگر در بازه زمانی مدیریت قالیباف، تهران دچار تب تند توسعه شهری شد کارنامه سیاسی او نیز قطور‌تر و زبان سیاسی‌اش تند‌تر و معترضانه‌تر از هم‌کیشان و هم مسلکان سیاسی‌اش شد.
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز دوشنبه ۶ شهريور :
در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: یادداشتی که قالیباف در باب ضرورت نواصولگرایی به رشته تحریر درآورد چیزی نبود جز رونمایی از یک قالیباف جدید. سیاستمداری که در انتخابات ریاست‌جمهوری برای جبران مافات ٩٢ با هزار امید وارد بازی بزرگ سیاسی شد، اما راحت‌تر از همیشه توسط هیات‌مدیره جناح راست مجبور به انصراف به نفع سید ابراهیم رییسی شد. کناره‌گیری اجبارانه او از انتخابات و واگذاری شورای شهر به اصلاح‌طلبان باعث شد تا قالیباف برخلاف انتخابات ٨٤ و ٨٨ پست و پناه «بهشت» را نداشته باشد. خداحافظی او از شهرداری تهران را هرچند خیلی‌ها پایان عصر سیاست‌ورزی قالیباف اعلام کردند، اما خاطره‌گویی سیدحسن خمینی از شبگردی‌های تهران با قالیباف، تمجیدهای علی مطهری، خنده‌های سید محمود دعایی و دست زدن‌های سردار وحید حقانی و توصیه‌نامه آیت‌الله موسوی خویینی‌ها به محمدعلی نجفی مبنی بر عدم ارایه گزارشی از میراث قالیباف برای اهل اشاره، نشانه‌ای بود از آنکه عمر سیاسی این سردارِ سیاستمدار هنوزبه پایان نرسیده و تازه اول راه است.
هرچند قالیباف پیش از آنکه کلید بهشت را به شهردار اصلاح‌طلب تحویل دهد به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمده، اما تردیدی نیست که این منتقد و معترض جدید جناح راست با انباشت تجربه فراوان در دو حوزه مدیریتی و سیاسی همچنان از منجیان راستگرایان سیاسی ایران برای روز مبادا به شمار می‌آید. چه آنکه اردوگاه اصولگرایان در ساحات و ساعاتی که با بحران ریزش محبوبیت اجتماعی و قهر ژنرال‌ها و جدا کردن سفره‌های سیاسی‌شان مواجه است، محمد باقر قالیباف با شبکه مدیران وفادار به خود، عملگرایی تشکیلاتی، توان اجرایی و انگیزه‌های سیاست ورزی فراوان در زمره یکی از معدود خیر الموجودین باقیمانده در جناح راست است. از همین رو خداحافظی قالیباف با بهشت و حج این روزهای او را می‌توان یک استراحت کوتاه‌مدت ارزیابی کرد. اما پرسش اصلی این است که این سیاستمدار اهل مشهد چه موقعیت و وضعیتی در حاکمیت و جناح راست دارد؟ چه اهداف و مقاصد سیاسی‌ای را دنبال خواهد کرد؟ پیام عضویت او در مجمع تشخیص مصلحت نظام چه بود؟ آیا در آینده‌ای نه چندان دور از سوابق و تجارب او برای مدیریت و ساماندهی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ بهره گرفته خواهد شد یا آنکه همه فکر و فعل خود را متمرکز در نواصولگرایی و تاسیس حزب خواهد کرد؟
 اعتماد در بخش دیگری از این گزارش می‌نویسد: قالیباف به عنوان مدیری که خود را «جهادی» می‌داند بی‌تردید در سازمان‌ها و بنگاه‌هایی که توان و پتانسیل بالای مالی دارند می‌تواند عنصری موثر به شمار آید. از سوی دیگر با توجه به حکم وی برای عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام که نشان از اعتماد حاکمیت و مقبولیت عملکرد وی در شهرداری تهران است یکی از بنگاه‌های ملی ستاد اجرایی فرمان ١٠ امام، بنیاد مستضعفان و جانبازان، قرارگاه خاتم‌الانبیا و معاونت اقتصادی آستان قدس رضوی می‌تواند محل خدمت جدید محمدباقر قالیباف باشد. باید به انتظار نشست و دید محمدباقر قالیباف چه آینده‌ای خواهد داشت؟
نخستین آزمون آذری جهرمی
روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان اولین آزمون آذری جهرمی در وزارت ارتباطات نوشت: وزیر ارتباطات از ارائه لیستی حاوی هشت‌هزار کانال تلگرامی به این وزارتخانه خبر داد و گفت: با بررسی‌های انجام‌شده برخی از این کانال‌ها که حاوی مسائل غیراخلاقی هستند، مسدود می‌شوند. محمدجواد آذری‌جهرمی با تاکید بر اینکه یکی از بهره‌برداران فناوری کوانتوم وزارت ارتباطات است، افزود: بر این اساس باید اولویت‌های پژوهشی تعریف و این اولویت‌ها به مراکز پژوهشی وابسته با وزارت ارتباطات ارائه شود. او با اشاره به وضعیت کانال‌های تلگرامی حاوی محتوای مخالف با ارزش‌های کشور اظهار کرد: ملاحظات فرهنگی در فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است، از این‌رو باید در عرصه فضای مجازی حاکمیت کشور لحاظ شود. وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه کشیدن موضوعات همچون تعداد کانال‌های در دسترس و همچنین تعداد کانال‌های بسته‌ شده به رسانه‌ها کمکی به حل مسائل نمی‌کند، تأکید کرد: به نظر می‌رسد به جای دعوا کردن در عرصه رسانه در عرصه اجرا هم هماهنگی‌هایی انجام شود.
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز دوشنبه ۶ شهريور :
 آذری جهرمی ادامه داد: در این راستا لیستی از سوی دادستانی کشور به وزارت ارتباطات ارسال شده که در آن اعلام شده باید نسبت به هشت‌هزار کانال برخورد لازم انجام شود. او با تاکید بر اینکه بررسی مدل فروش اینترنت در دستور کار قرار دارد، گفت: ما ظرف یک ماه آینده به سمت فروش اینترنت غیرحجمی در عرصه خانگی حرکت می‌کنیم. وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه اختلاف‌نظری درباره فیلترینگ وجود ندارد، افزود: برای فیلترینگ یا نیاز به حکم مستقیم قاضی وجود دارد یا مصوبه کارگروه تعیین مصادیق، و در این مساله کسی اختلاف‌نظری ندارد. آذری‌جهرمی با بیان اینکه در برخی موارد نیز اختلاف‌نظراتی وجود دارد، ادامه داد: یکی از موارد اختلاف رای‌گیری آن، این است که آن هم اقتضائات خود را طلب می‌کند و در کارگروه تعیین مصادیق نشست‌هایی برای حل اختلافات در حال برگزاری است. او به ممنوعیت اپلیکیشن‌های ایرانی در اپل اشاره کرد و توضیح داد: وقتی کشور حرکت خود را به سمت رشد و توسعه آغاز کرد نقطه قوت آن توسعه علم است، اما دشمن به سمت منع و محروم کردن مردم از فرایند‌ها حرکت می‌کند و این همان اقدام اخیری است که دولت آمریکا با فشار بر شرکت اپل انجام داده است. حذف اپلیکیشن‌های ایران از سیستم اپل درست نبوده و به‌نوعی مقابله با حرکت جمهوری اسلامی ایران در عرصه فناوری و ایجاد خدمات بوده است.
شبح استیضاح بر سر ترامپ
روزنامه جام جم در گزارشی از نتایج یک نظرسنجی مشترک ماهانه می‌دهد که از سوی مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه هاروارد و شرکت تحقیقات بازاری جهانی «هریس» حاکی از رأی ۴۳ درصد آمریکایی‌ها برای استیضاح ترامپ است.
در همین حال فعالان آمریکایی قصد دارند از امروز دوشنبه راهپیمایی ده‌روزه‌ای را با هدف محکومیت برتری‌طلبی نژادی و درخواست برای برکناری دونالد ترامپ از ریاست جمهوری آغاز کنند. این راهپیمایی از شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا شروع می‌شود و روز چهارشنبه هفته آینده (۱۵ شهریور) در شهر واشنگتن به پایان می‌رسد.
رویای تازه قالیباف/نخستین آزمون آذری جهرمی/پالایش در هیئت رئیسه فراکسیون امید/شبح استیضاح بر سر ترامپ/شوک‌های پیاپی برای احیای بازار مسکن/چند دقیقه تا نشئگی!
در تارنمای سازمان دهندگان این راهپیمایی آمده است: زمان مقابله با برتری‌طلبی سفیدپوستان در دولت و تاریخ ما فرارسیده است. ما می‌خواهیم رئیس‌جمهور ترامپ به دلیل همراهی این ایدئولوژی برکنار شود و خواهان دستور‌کاری هستیم که ضربه وارد شده بر کشور و مردم جبران شود و این یک نافرمانی مدنی است.
چندی پیش خشونت‌ها در شارلوتزویل آغاز شد. در جریان تظاهراتی که علیه نژادپرستی برگزار شد فردی که ظاهرا با ملی‌گرایان سفیدپوست ارتباط داشت با خودرو به میان معترضان رفت. در این حمله یک زن ۳۲ ساله کشته و ۱۹ نفر دیگر زخمی شدند.
هنگامی که ترامپ گفت: «طرف‌های زیادی» در این خشونت دست داشتند، تنش‌ها شدت گرفت. او نژادپرستان را بصراحت محکوم نکرد. گرچه او پس از آن‌که متوجه اشتباه فاحش خود شد سعی در لاپوشانی این اشتباه مهلک داشت و در سخنرانی دیگری اعلام کرد به هیچ وجه از واژه «طرف‌های زیادی» استفاده نکرده، اما فیلم ضبط‌شده بخوبی دروغ بودن ادعای وی را روشن می‌کرد.
به دنبال آن، معترضان علیه برتری‌طلبی سفیدپوستان دست به تظاهرات زدند و در برخی نواحی از جمله در «دورهام» کارولینای جنوبی یک مجسمه دوران برده‌داری در آمریکا را سرنگون کردند. شهرهای دیگری نیز دست به اقدام مشابه زدند یا سعی کردند این مجسمه‌ها را بپوشانند.
در حالی که برخی از کارشناسان و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا نسبت به استیضاح ترامپ هشدار می‌دهند و بر این باورند که این اقدام می‌تواند تنفر و تنش‌های نژادی از سوی طرفداران او را در داخل افزایش دهد، اما برخی دیگر بر این باورند که استیضاح رئیس‌جمهور می‌تواند بهترین راه برای آرامش کشور از التهابات ناشی از اظهارات نسنجیده وی باشد.
نتایج یک نظرسنجی مشترک ماهانه از سوی مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه هاروارد و شرکت تحقیقات بازاری جهانی «هریس» نشان می‌دهد که ۴۳ درصد آمریکایی‌ها استیضاح را بهترین واکنش در قبال اقدامات رئیس‌جمهور کشورشان می‌دانند.
وب سایت مجله معتبر نیوزویک در گزارش خود بر اساس این نظرسنجی می‌نویسد: ۴۲ درصد معتقد بودند که به هیچ اقدامی نیاز نیست و ۱۲ درصد بیان کردند باید از سوی کنگره بشدت محکوم شود.
در بحبوحه تحقیقات متعدد درباره تبانی احتمالی تیم ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، اخراج تعدادی از مقام‌های عالی‌رتبه دولتی آمریکا و اظهارات اخیر ترامپ در واکنش به خشونت‌های تبعیض‌آمیز در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا، موضوع برکناری ترامپ قوت گرفته است و برخی سیاستمداران آمریکایی چنین فرآیندی را آغاز یا قصد خود را برای انجام چنین کاری ابراز کرده‌اند. اما بسیاری از حامیان و منتقدان ترامپ درباره عواقب چنین اقدامی برای کشور هشدار داده‌اند.
پالایش در هیأت رئیسه فراکسیون امید
 آفتاب یزد در گزارشی از پالایش هیأت رئیسه فراکسیون امید خبر داد و نوشت: در پارت اختصاص‌یافته به اصلاح‌طلبان در بهارستان، قرار است پالایشی انجام شود. آن‌ها که هم پیاله اصلاح‌طلبان می‌شدند، اما با اصولگرایان پیمان می‌بستند، تصفیه شوند و در عوض کسانی جایگزین گردند که به نام اصلاح‌طلبی، اما به کام اصولگرایی به فعالیت نپرداخته‌اند که البته بنا به گفته علیرضا رحیمی این پالایش انجام خواهد شد. اگر آن‌ها که در جلسه آرژانتین مانع از رای‌آوری حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی وزارتخانه نیرو شدند، اجازه دهند!
عناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز دوشنبه ۶ شهريور :
در آستانه انتخابات هیئت‌رئیسه فراکسیون امید در سه‌شنبه هفته جاری، رحیمی، عضو این تشکیلات و نماینده مردم تهران خبر از تصفیه فراکسیون امید و هیئت‌رئیسه آن را داده است. او در این باره در کانال تلگرامی خود نوشته است: «در اولین انتخابات مجمع عمومی در سال ۹۵ تاکید بر انتخاب صنفی (اقوام و مذاهب و مناطق) از میان اعضا حساسیت‌های هیجانی را پاسخ داد، اما در عمل نتوانست موجب رضایت حداکثری اعضای فراکسیون شود. اگر لابی‌های آرژانتینی مانع نشوند حداقل نیمی از چهره‌های هیئت‌رئیسه فعلی فراکسیون امید تغییر خواهد کرد.» حال باید دید نمایندگان حاضر در جلسه آرژانتین که اکثر قریب به اتفاق آن‌ها عضو فراکسیون امید بوده‌اند و مانع از رای‌آوری بیطرف شده‌اند؛ می‌توانند در این تشکیلات هم به اثرگذاری بپردازند و از پالایش فراکسیون و خانه تکانی هیئت‌رئیسه آن جلوگیری کنند یا آنکه نمایندگان اصلاح‌طلب از دخالت آن‌ها جلوگیری می‌کنند.
نمایندگان حاضر در جلسه آرژانتین را می‌توان پاشنه‌های آشیل فراکسیون امید نامید که حضورشان در آن نشست برای لابی‌کردن با حبیب‌الله بیطرف به خدشه وارد کردن به تشکیلات اصلاح‌طلبان در بهارستان منجر شد. جلسه‌ای که در آن غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران، بهروز نعمتی نماینده مردم تهران، فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک و همینطور اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد با حضور حبیب‌الله بیطرف پیش از آغاز فرارسیدن زمان اخذ رای اعتماد شرکت داشتند. گفته شده به‌دلیل عدم‌پاسخگویی بیطرف به خواسته‌های این نمایندگان، لابی آن‌ها موثر افتاده و بیطرف نتوانسته بر کرسی وزارت نیرو قرار بگیرد. با این حال این نمایندگان که به فراکسیون یک منطقه جغرافیایی کشور در مجلس دهم تعلق دارند به رد این موضوع پرداخته‌اند، تا جایی که تاجگردون به‌منظور رفع اتهام از خود و همینطور زدودن انتقادات از فراکسیون امید، عنوان کرده که عدم رای اعتماد به بیطرف سیاسی نبوده و دلایل کارشناسی داشته است. او در این باره گفته: «جناب بیطرف گفتند که در انتقال آب سرچشمه‌های کارون به منطقه یزد و دیگر مناطق تعارف ندارم و انجام خواهیم داد، لذا قطعا نمایندگان خوزستان و زاگرس به او رای نخواهند داد تلویحا فرمودند: چرا یزد و کرمان از دریا آب منتقل کنند خوزستان که به دریا نزدیک‌تر است، نتوانستند در جلسات و صحن علنی مسئله سد گتوند را خوب توجیه کند و نمایندگان قانع نشدند» با این حال گویا این سخنان تاجگردون به‌دور از آنچه در واقعیت به‌وقوع پیوسته؛ بوده است که رحیمی نماینده فراکسیون امید روز گذشته از لابی نمایندگان حاضر در جلسه آرژانتین سخن گفته است.
نخستین پالایش فراکسیون امید زمانی انجام گرفت که خیل عظیمی از بهارستانی‌ها از نردبان امید بالا رفتند، اما در نهایت همسو با اصولگرایان مجلس شدند و پا روی تراکت‌های تبلیغاتی خود که حاوی تصاویر دونفره‌شان با محمدرضا عارف بود، گذاشتند و آرای خود را در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس به سبد اصولگرایان ریختند. در آن زمان از غربال این افراد ۱۰۰ نماینده اصلاح‌طلب به‌دست آمد که همگی زیر سقف فراکسیونی به نام امید جای گرفتند. این تشکیلات، در بزنگاه‌های مختلف عملکردی سینوسی از خود برجای گذاشته است. مواقعی، چون جلسات رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی ورزش، آموزش و پرورش و فرهنگ دولت یازدهم؛ به شکلی پویا و فعال به لابی‌گری با سایر نمایندگان پرداخته و با جلب آرای آنان موجب رای‌آوری هر سه وزیر شده‌اند یا آنکه با رایزنی‌های فراوان از استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه دولت یازدهم جلوگیری کردند، اما در بزنگاهی، چون جلسات بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی دولت یازدهم نتوانستند عملکرد قابل‌قبولی از خود به جای بگذارند و انتقادات بسیاری را به سوی خود جلب کردند. تا جایی که رای‌آوردن وزرای اصولگرا و عدم رای‌آوری بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو را به آن‌ها نسبت می‌دهند. علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید در این باره می‌گوید: «فراکسیون امید آزمون‌های مختلفی را از بدو فعالیت خود تاکنون پشت سر گذاشته که نقد و نظرهای فراوانی را در افکارعمومی و نیز اعضای آن به‌دنبال داشته است. آخرین موضوع و داغ‌ترین آن رای اعتماد به وزیران پیشنهادی و آرای آقایان مهندس بیطرف و جهرمی بود.»
شوک‌های پیاپی برای احیای بازار مسکن
 ابتکار در گزارشی از تلاش‌های دولت برای احیای بازار مسکن و نتایج احتمالی آن نوشت: دولت به هر ترفندی که شده می‌خواهد رکود چندین ساله بازار مسکن را بشکند؛ چند روز قبل بود که رئیس کل بانک مرکزی نیز خبر از الزام رعایت تمام بانک‌ها برای نرخ ۱۵ درصدی سود علی‌الحساب سپرده‌های یکساله داد. این خبر شاید فقط چند روز توانست بازار مسکن و شاید تاحدی بورس اوراق بهادار را تکان دهد؛ اما در اصل به‌قدری این بازار‌ها از اخبار مختلف اشباع شده‌اند که فقط چند روز اول ممکن است این بازار‌ها واکنش‌های مثبت یا منفی از خود نشان دهند که بعد از آن دوباره به حالت قبلی برمی‌گردند! آخرین خبر منتشر شده از مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که قرار است نمایندگان ملت طرحی را درخصوص «حذف هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن» ارائه دهند که این خبر تاحدی می‌تواند هم بازار مسکن و هم بازار بورس را تحت تاثیر خود قرار دهد.
عناوین اخبار روزنامه ابتکار در روز دوشنبه ۶ شهريور :
معصومه آقاپور علیشاهی با بیان اینکه در کمیسیون اقتصادی مجلس طرحی برای خانه اولی‌ها و جوانان مطرح شده است که براساس آن هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن حذف خواهد شد، گفت: این طرح با مشارکت دو نماینده عضو کمیسیون، مرکز پژوهشهای مجلس و نماینده شرکت لیزینگ مسکن به دنبال ایجاد شرایطی است که قدرت خرید جوانان در بحث مسکن افزایش پیدا کنند.
علیشاهی ادامه داد: از ماه آینده نیز با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، بخشی از نقدینگی از بازار پول به بازار مسکن خواهد آمد و همین موضوع می‌تواند منجر به رشد تقاضا در بازار مسکن و افزایش رونق آن شود. درحال حاضر با وجود نقدینگی ۱۳۵۰ هزار میلیارد تومانی، مشکل نقدینگی در کشور نداریم بلکه مساله اصلی هدایت صحیح این نقدینگی است.
درحال حاضر اوراق تسهیلات خرید مسکن (تسه) در بازار سرمایه عرضه می‌شود که متقاضیان برای خرید هر برگ این اوراق به ارزش اسمی ۵۰۰ هزار تومان باید رقمی حدود ۸۰ هزار تومان پرداخت کنند که به این ترتیب برای دریافت یک وام ۵۰ میلیون تومانی باید حدود ۸ میلیون تومان هزینه اولیه انجام شود. گفتنی است نرخ سود بازپرداخت این اوراق نیز در حدود ۱۸ درصد است.
سعید مسرور با تشریح این طرح به «ابتکار» گفت: اگر این اتفاق صورت بگیرد، عملا اتفاق بسیار مثبتی برای بازار مسکن خواهد بود. به هر طریق خانه اولی‌ها باید حداقل حدود ۱۰ میلیون تومان برای خرید اوراق تسهیلات مسکن هزینه می‌کردند که با حذف این هزینه درواقع به نفع خانه اولی‌ها تمام خواهد شد.
علی رجبی نیز معتقد است این خبر تنها جو مثبتی را در بازار‌ها به وجود می‌آورد؛ وی به «ابتکار» گفت: اغلب کارشناسان بازار مسکن معتقدند اوراق تسهیلات مسکن و حتی وام‌هایی که بانک‌ها ارائه می‌دهند، برای افراد صرفه اقتصادی ندارد. از آنجایی که اقتصاد ایران هر روزی ممکن است بهبود و یا سقوط کند، خانه گران شود و یا ارزان، پس اینکه حجم بالایی از پول را در بانک قرار دهیم، منطقی نیست.
رجبی اضافه کرد: البته از زمانی که اوراق تسهیلات مسکن به کمک افراد برای خانه‌دار شدن آمد، خبر مثبتی تلقی می‌شد. به این دلیل که دیگر قرار نبود مردم برای دریافت وام مسکن مبلغ زیادی را در بانک ذخیره کنند. درواقع حجم دارایی‌های مسموم بانک‌ها کمتر شد. اما به دلیل آنکه مابه التفاوت آن برای افراد بالا بود و باید سود بیشتری را درنهایت بازمی‌گردانند، مردم را دوباره به سوی بانک‌ها بازگرداند.
این کارشناس بازار بورس خاطرنشان کرد: اگر این خبر صحت داشته باشد که اوراق تسهیلات مسکن حذف شود و بانک‌ها سود دریافتی وام‌ها را افزایش ندهند، می‌توان این خبر را برای رفع رکود کلی از بازار مسکن کافی دانست.
چند دقیقه تا نشئگی!
 خراسان در گزارش میدانی از تهیه آسان مواد مخدربا عنوان چند دقیقه نشئگی نوشت: اگر همین الان اراده کنی که مواد تهیه کنی، تقریبا می‌توان گفت که چندان معطل نخواهی شد؛ نمی‌گویم بی درنگ، اما احتمالا زمانی حدود یک ربع کافی است که به آن چه می‌خواهی دست یابی. آری! فروشنده‌های «مرگ» بیشتر جا‌ها هستند. آن‌ها فقط برایشان «پول درآوردن» مهم است به هر قیمتی که بشود. فروشنده‌های مواد مخدر؛ فروشنده هایی بالباس‌های معمولی، صورت‌های معمولی، نگاه‌های معمولی در شهر قدم می‌زنند و شاید در طول روز بدون این که متوجه شده باشی تعدادی از آن‌ها از کنارت عبور کرده باشند.
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز دوشنبه ۶ شهريور :
 در شهر ظاهرا همه چیز عادی است و همه در حال گذران زندگی خودشان هستند، اما کمی تأمل، پرده‌ها را کنار می‌زند و روی دیگری از شهری که در آن زندگی می‌کنیم نمایان می‌کند. بنا به آمارهای دستگاه‌های مسئول، شما به راحتی می‌توانید هر گونه مواد مخدر را در کمتر از چند دقیقه در اختیار داشته باشید. حجت الاسلام نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس چندی قبل با بیان این که ستاد مبارزه با موادمخدر بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دارد و باید اقدامات پیشگیرانه، درمانی و صیانتی را در موضوع اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر انجام دهد از دسترسی آسان مردم به مواد مخدر انتقاد کرده و به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: آیت‌ا… آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه کشور، شخصا گفته اند دسترسی به مواد مخدر از خرید یک بسته سبزی هم آسان‌تر است و قبلاً زمان دسترسی به مواد مخدر ۱۵ دقیقه بود و امروز ۷ دقیقه شده است. پس باید پاسخ این سوال را داد که آیا اقدامات ما در این بخش مؤثر بوده؟ اگر مؤثر بود باید زمان دسترسی به مواد مخدر به ۵ یا ۶ ساعت می‌رسید نه ۷ دقیقه.
سیم سرخ‌شده را از روی اجاق‌گاز برمی‌دارد و چند ثانیه بعد دود تریاک را از لوله کاغذی نفس می‌کشد و درحالی‌که دود را در گلویش حبس کرده، عرق روی پیشانی‌اش را با کف دستش خشک می‌کند و چند ثانیه بعد، سرش را بالا می‌گیرد و دود را به سمت سقف خاکستری اتاق می‌فرستد. دودی که از بالای دهانش بیرون می‌فرستد زیر نور زرد رنگ اتاق غبار آلود پخش می‌شود. این جا همه چیز به هم ریخته است، ظرف و لیوان‌های نشسته داخل سینک ظرفشویی روی هم تلنبار شده، چند دست لباس گوشه اتاق افتاده و لپ تاپ روشن است و آهنگ‌های غمگین پشت سرهم فضای اتاق را پر می‌کند. به قول اشکان موسیقی غمگین و اتاق غبار گرفته و درهم و برهم، تنها چیزی است که به حال و روزش می‌آید. دو سال می‌شود که اشکان برای ادامه تحصیل در دانشگاه به این شهر آمده. آن‌طور که خودش می‌گوید تا چند روز دیگر ۲۳ سالش تمام می‌شود. دائم دستش را میان موهای آشفته اش فرو می‌برد و لب‌های کبودش یک ریز تکان می‌خورد. گاهی از اوضاع بد اقتصادی گلایه می‌کند و گاهی از خوشی‌های دوران دانشجویی و خانه مجردی‌اش می‌گوید. هرازگاهی پلک‌های نیمه‌بازش روی‌هم می‌رود. گرم صحبت که می‌شویم درباره در دسترس بودن مواد مخدر از او سؤال می‌کنم. کمی سکوت می‌کند بعد بالشش را زیر بغلش جابه‌جا می‌کند، زیر شعله اجاق‌گاز را کم می‌کند، با خودکاری که در دستش دارد با حوصله نبات داخل لیوان چای را هم می‌زند و دست‌آخر می‌گوید: «پول داشته باشی همه چی در دسترسه، من معمولا یک ربع تا ۲۰ دقیقه اگر داخل خانه باشم جور شدن جنسم طول می‌کشه. اگر بیرون باشم ۱۰ دقیقه شایدهم کمتر». دوباره سیم سرخ‌شده را برمی‌دارد و دود را از لوله کاغذی که لای دندان‌هایش نگه‌داشته می‌فرستد ته حلقش، صورتش را در هم می‌کشد و پشت سرهم چند سرفه می‌کند. بعد از کمی مکث لیوان چای را برمی‌دارد و چند جرعه می‌خورد. بدون این که خودش را جابه‌جا کند یک عدد سیگار را از داخل پاکت بیرون می‌کشد و شروع می‌کند به کشیدن. الان تقریبا دو ساعت است که در حال کشیدن تریاک کنار اجاق گاز لم داده، هوای اتاق به شدت گرم شده است. پلک‌های اشکان دائم روی هم می‌رود و باز می‌شود چند لحظه بعد خاکستر سیگاری وسط چرت زدن‌های اشکان روی فرش می‌ریزد. به آرامی دستش را به سمت ساعدش می‌برد و ساعدش را می‌خاراند. سردرد همراه با حالت تهوع شدیدی به سراغم می‌آید بلند می‌شوم خداحافظی می‌کنم و از اتاق می‌زنم بیرون. نسیم خنکی به‌صورت عرق کرده‌ام می‌خورد. نفس عمیقی می‌کشم. در حیاط را می‌بندم و دور می‌شوم.
عناوین اخبار روزنامه جمهوري اسلامي در روز دوشنبه ۶ شهريور :