جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » وضعیت بحرانی حمزه درویش در زندان رجایی‌شهر به دلیل اعتصاب غذا

وضعیت بحرانی حمزه درویش در زندان رجایی‌شهر به دلیل اعتصاب غذا

وضعیت سلامت حمزه درویش در زندان رجایی‌شهر کرج بحرانی است.

به گزارش وب‌سایت خبری هرانا، وابسته به فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه درویش، زندانی سنی‌مذهب در اعتراض به بازداشت و حکم زندان طولانی‌مدت دست به اعتصاب غذا زده و بر اثر عواقب آن به مشکلات حاد جسمی دچار شده است.

او ۱۹ روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد و به گزارش هرانا، در روزهای اخیر از آشامیدن هم پرهیز کرده است.

حمزه درویش به اتهام رابطه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) به زندان افتاد. این زندانی ۲۴ ساله اهل تالش، با داعش ارتباط داشته، اما ادعا می‌کند که اعضای این گروه سال ۱۳۹۳ او را فریب دادند و به سوریه منتقل کردند.

بر اساس ادعاهای درویش، او مدتی را در زندان داعش سپری می‌کند و سپس به ایران می‌گریزد و خود را به نیروهای امنیتی معرفی می‌کند. درویش همچنین مدعی است که در آن زمان او به قید ضمانت آزاد شد و به پرورش بلدرچین روی آورد، اما ناگهان دوباره بازداشت و به ۱۸ سال زندان محکوم می‌شود.

صدق یا کذب این اظهارات مشخص نیست.

پس از حمله داعش فضای امنیتی در ایران تنگ‌تر شده و تا کنون اخبار متعددی از «برخورد با تروریست‌ها» منتشر می‌شود. دولت ایران تنها در اشاره به داعش از لفظ «تروریست» استفاده نمی‌کند و برخی دیگر از مخالفان خود را نیز تروریست می‌خواند. فعالان مدنی و حقوق بشر نسبت به این مسئله هشدار داده‌اند.

یک فرد نزدیک به خانواده درویش به هرانا گفته است که تارهای صوتی این زندانی در حال از کار افتادن است، به اختلال بینایی و غلظت خون شدید و کاهش فشار خون و نیز کاهش وزن دچار شده، و ادرارش آلوده به خون است.

همزمان از ۲۸ روز پیش، ۱۶ زندانی سیاسی دیگر در زندان رجایی شهر کرج به دلیل «جابجایی اجباری زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی شهر و تحمیل فشارها و تضییقات جدی بر آنها» به صورت دسته‌جمعی در اعتصاب غذا به سر می‌برند.