شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه برای گذراندن ۶ ماه زندان احضار شد

عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه برای گذراندن ۶ ماه زندان احضار شد

علی نجاتی، کارگر اخراجی و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، از سوی شعبه دوم اداره اجرای احکام دادگستری اندیمشک احضار شدتا به زندان برود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران به اعلام این خبر اشاره کرد که آقای نجاتی به ۶ ماه زندان محکوم شده است.

بر اساس این گزارش،‌ اتهامات وارد شده علیه علی نجاتی «ارتباط با فعالان خارج از کشور،‌ فعال کردن جنبش کارگری در شمال خوزستان، برگزاری مراسم اول ماه مه (روز جهانی کارگر) و مراسم ۸ مارس (روز جهانی زن)، دایر کردن کتابخانه مادر در اندیمشک و برگزاری جلسات هفتگی سندیکای هفت تپه» بوده‌اند.

به نوشته سایت اتحاد، متعلق به اتحادیه آزاد کارگران ایران، این فعال کارگری در سال ۹۴ به دست نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در منزلش بازداشت شد و به بازداشتگاه این نهاد نظامی در شوش و سپس بازداشتگاه سپاه پاسداران در اندیمشک انتقال یافت.

بر اساس این گزارش، علی نجاتی پس از ۱۵ روز بازجویی از سوی اطلاعات سپاه پاسداران به زندان کارون اهواز منتقل شد. او سپس در دادگاه انقلاب اسلامی دزفول تفهیم اتهام و با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

این فعال کارگری قبل از آن هم در سال ۸۸ به دلیل فعالیت های صنفی به ۶ ماه زندان و در سال ۹۰ به یک سال زندان محکوم شد که این مدت را در زندان فجر دزفول گذراند.

او همچنین در سال ۹۱ در شعبه چهارم دادگاه انقلاب سنندج به اتهام خواندن آهنگ «دایه دایه وقت جنگه» پرونده ای برای علی نجاتی باز شد که در نهایت، او با قید کفالت آزاد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران بااشاره به صدور حکم ۶ ماه زندان برای آقای نجاتی نوشت که این اقدام در شرایطی صورت گرفته که «این فعال شناخته شده جنبش کارگری ایران دچار بیماری قلبی است و یک بار عمل جراحی قلب انجام داده است و تحمل زندان برای او خطرات جبران ناپذیری دارد».

احضار علی نجاتی برای سپری کردن دوره ۶ ماه زندان پس از آن صورت گرفت که رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، تحت فشار دادستانی به زندان رجایی شهر کرج رفت و در آنجا به او گفته شد که مرخصی پزشکی تایید شده از سوی پزشکی قانونی مورد قبول قرار نگرفته است و او باید ۹۶۸ روز در زندان بماند.

در این میان، احضار علی نجاتی در حالیست که پیش از این دهها کارگر شرکت نیشکر هفت تپه در پی مشارکت در اعتصاب ها و اعتراض ها، ‌از جمله مسدود کردن چند جاده به سوی این واحد بازداشت و یا احضار شده بودند.

بر اساس گزارش ها، در دو مرحله، ‌۱۵ کارگر بازداشت شدند که با قید کفالت ازاد شدند. همچنین ۵۳ کارگر نیز به دادگاه احضار شدند که با کفالت همکاران خود آزاد شدند.

اینگونه برخوردها با فعالان کارگری و نیز کارگران اعتراض گسترده تشکل های مستقل کارگری و نیز شماری از اتحادیه های بین المللی و سندیکاهای کارگری را به همراه داشته است.