سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اولد الشیخ: راه حل بحران یمن از ابتکار «الحدیده» آغاز می‌شود

اولد الشیخ: راه حل بحران یمن از ابتکار «الحدیده» آغاز می‌شود

اسماعیل اولد الشیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن، روز جمعه از نشست قریب الوقوع نمایندگان حوثی‌ها و سازمان ملل در ژنو خبر داد.

اسماعیل ولد الشیخ احمد در مصاحبه با کانال تلویزیونی العربیه گفت:« اجلاس آینده جزئیات ابتکار بندر «الحدیده و فرودگاه صنعا» را مورد بحث قرار خواهد داد».

وی تاکید کرد که راه حل جامع در یمن با ابتکار «الحدیده» آغاز خواهد شد.

در ابتکار عمل موسوم به «الحدیده»، حوثی‌ها ملزم خواهند شد که اجازه دهند کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی با نظارت سازمان ملل به همه نیازمندان یمنی بدون در نظر گرفتن گرایش‎های سیاسی برسد.

وی افزود:«مکانیزم کار سازمان ملل متحد به اینگونه عمل خواهد کرد که تمام کشتی‌ها در جیبوتی قبل از ورود به یمن مورد بررسی دقیق قرار گیرند».

ولد الشیخ افزود:«سازمان‌هایی که ماموریت بازرسی کشتی‌ها را به عهده دارند بارها از کمبود منابع انسانی و مالی برای انجام این ماموریت خبر دادند».

فرستاده سازمان ملل در باره موفقیت ابتکار «الحدیده » گفت:« فرصتی برای توضیح اهمیت ابتکار «الحدیده» در صنعا به ما داده نشد».

وی اشاره کرد:«شبه نظامیان حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهور مخلوع یمن درهای گفتگو را بستند اما ما همچنان با تلاش خودمان در این زمینه ادامه می‌دهیم».

فرستاده سازمام ملل به یمن گفت:«علاوه بر این مشکلات میان علی عبدالله صالح و حوثی‌ها بر مسئله نظارت سازمان ملل نیز اختلاف وجود دارد».

ولد الشیخ از احتمال شدت گرفتن اختلاف میان حوثی‌ها و صالح و تاثیر منفی این اختلاف بر ابتکار «الحدیده» سازمان ملل ابراز نگرانی کرد.

وی در باره کنترل فزودگاه صنعا و نحوه اداره آن گفت:«در باره کنترل فرودگاه صنعا مسئله تفتیش و بازرسی دقیق در فرودگاه صنعا مطر است».