سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » امواج مایکروویو سوپرسونیک سبب بروز اختلالات مغزی شانزده نفر از کارمندان سفارت آمریکا در کوبا شده است!

امواج مایکروویو سوپرسونیک سبب بروز اختلالات مغزی شانزده نفر از کارمندان سفارت آمریکا در کوبا شده است!

حداقل دست‌کم دو نوع سلاح صوتی در این حملات مورداستفاده قرار گرفته اند.
اولین نوع از این سلاح‌ها توسط گوش انسان قابل شناسایی نبوده و معنای آن این است که این سلاح‌ها در صورت استفاده از امواج ماکرویوو استفاده کرده‌اند که در برخی فرکانس‌ها برای انسان قابل تشخیص نیست و به سرعت حرارت بافت مغزی را بالا برده و می‌تواند به لرزش گوش میانی منجر شود که اتفاقی خطرناک خواهد بود.
همچنین در کنار آن نیز ممکن است از امواج مادون صوت استفاده شده باشد که یکسری فرکانس پایین فراتر از محدوده شنوایی انسان هستند و می‌توانند خستگی، ضعف شنوایی، سرگیجه، عدم تعادل، حالت تهوع و حالت بی‌تفاوتی ایجاد کند.چند هفته پیش رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که دیپلمات‌های این کشور  در شهر هاوانا، پایتخت کوبا قربانی نوعی سلاح صوتی شده‌اند که برای آنها مشکلاتی از جمله از دست رفتن شنوایی، سر درد شدید و حالت تهوع به وجود آورده است.

حملات مشابهی نیز برعلیه کارمندان سفارت کانادا در کوبا رخ داده و اختلالات مغزی و نارسایی های شنوایی، سر درد شدید و حالت تهوع  به وجودآورده است!

خبرگزاری ایسنا: شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد، مقام‌های دولت آمریکا فاش کردند که تعداد دیپلمات‌های کانادایی و آمریکایی بیشتری به نسبت چیزی که قبلا اعلام شده بود در حمله با “سلاح صوتی اسرارآمیز” دچار مشکل شنوایی شده‌اند.

در یک اعلام موضع رسمی و مطبوعاتی، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه (۲۴ اوت) در واشنگتن اعلام داشت که یک سلسله حمله های صوتی با امواج مایکروویو سوپرسونیک برعلیه کارمندان سفارتخانه آمریکا در “هاوانا” پایتخت کوبا صورت گرفته؛ حملاتی که منجر به آسیبهای مغزی و اختلالات شنوایی حداقل شانزده کارمند این سفارتخانه در کوبا گردیده است. احتمالا برای اعتراض نسبت به این قضیه اسرارآمیز، هفته قبل دولت آمریکا دستوراخراج دو نفر از کارمندان سفارت کوبا در آمریکا را صادر کرد.

دولت کوبا بطوررسمی نسبت به این موضوع ابراز بی اطلاعی کرده و عنوان داشته که اقدامات امنیتی را دراطراف سفارتخانه آمریکا و کانادادا در هاوانا افزایش داده است! خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر گزارش داده بود که مقامات آمریکایی معتقدند اختلال شنوایی دیپلمات‌های آمریکایی با دستگاه‌های الکتروسونیکی ارتباط دارد که اصواتی که به طور عادی شنیده نمی‌شوند تولید می‌کنند.بنا بر آن گزارش، به عقیده مقامات امنیتی آمریکا دستگاه‌های الکتروسونیکی احتمالا در داخل یا نزدیک خانه دیپلمات‌ها کار گذاشته شده بوده است. این فرضیه هم مطرح شد که یک “کشور ثالث” مانند روسیه در این قضیه دست داشته باشد.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، چند هفته پیش رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که دیپلمات‌های این کشور و دیپلمات‌های کانادایی در شهر هاوانا، پایتخت کوبا قربانی نوعی سلاح صوتی شده‌اند که برای آنها مشکلاتی از جمله از دست رفتن شنوایی، سر درد شدید و حالت تهوع به وجود آورده است.
اگرچه دقیقا مشخص نشد که چه کسی یا کسانی از چنین سلاح‌هایی و با چه هدفی استفاده کردند و این سلاح‌ها چه مشخصاتی دارند، اما در ابتدا گفته شد که تعداد کمی از دیپلمات‌ها این علائم را نشان داده‌اند. سی‌ان‌ان اکنون گزارش داده بیش از 10 دیپلمات آمریکایی و اعضای خانواده آنها به دلیل چند ماه قرار گرفتن در معرض حمله صوتی، مورد معالجه پزشکی قرار گرفته‌اند.
دو منبع دولتی به این شبکه گفتند: دو دیپلمات جراحت‌های طولانی مدت پیدا کرده و نتوانستند به هاوانا بازگردند اما عده دیگر از آنها تصمیم گرفتند در همان ابتدای مشکلشان پسشتشان را ترک کنند. همزمان پنج دیپلمات کانادایی و اعضای خانواده آنها هم دچار مشکلات مشابه شده‌اند. اگرچه جزئیات این اتفاقات هنوز کاملا روشن نیستند اما ادعا شده که این دستگاه‌ها در ساختمان‌های متعلق به دولت کوبا مورد استفاده قرار گرفته‌ و حملات با آنها طولانی‌تر از چیزی بوده که گمان می‌شد.
سی‌ان‌ان همچنین گفته که برخی از این حملات با فرکانس‌های قابل شنیدن همراه بوده‌اند که یک صدای آزار دهنده مشابه با صدای وزوز حشرات یا کشیده شدن سطح فلزات به یکدیگر بوده است.
همانطور که گفته شد سرمنشا این صداها نامشخص است اما ادعا شده که این حملات شب هنگام زمانی که دیپلمات‌ها با خانواده‌هایشان خواب بوده‌اند علیه آنها انجام شده‌است.به گزارش بی بی سی فارسی در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی، تعدادی از کارکنان سفارت‌های آمریکا و کانادا در هاوانا، پایتخت کوبا، دچار سردردهای مزمن و اختلال در حس شنوایی خود شدند. گمان می‌رود که این افراد توسط یک سلاح صوتی هدف قرار گرفته باشند.

شبکه سی‌بی‌اس آمریکا اخیرا در یک گزارش اختصاصی خبر داد که عارضه تعدادی از این افراد آسیب مغزی بوده ‌است.

دولت کوبا تاکید دارد که از حمله احتمالی بی‌اطلاع است و تلاش می‌کند که همه ابعاد ماجرا را روشن کند.

با وجود این، آمریکا در اوایل ماه اوت دستور اخراج دو دیپلمات کوبایی از واشنگتن را صادر کرد.

آمریکا و کوبا بیش از نیم قرن روابط دیپلماتیک نداشتند و تنها با تلاش باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا بود که دو کشور در سال ۲۰۱۵ توافق به از سرگیری فعالیت سفارت‌های یکدیگر کردند.

به گزارش افکارنیوز، آمریکا و کوبا پس از 6 دهه قطع روابط دیپلماتیک، دو سال پیش و در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» بار دیگر روابط خود را از سر گرفتند و دفتر سفارت آمریکا در هاوانا گشوده شد. دیپلمات‌های کوبایی نیز به محل سفارت این کشور در واشنگتن اعزام شدند؛ اما اخیرا حوادثی در هاوانا رخ داده که بار دیگر روابط دو کشور را در معرض تهدید قرار داده است.
وزارت خارجه آمریکا شب گذشته اعلام کرد دو دیپلمات کوبایی را در پی بروز مشکل جسمانی برای چند دیپلمات آمریکایی مستقر در هاوانا از واشنگتن اخراج کرده است.
اواخر سال 2016 نخستین گزارش درمورد مشکلات شنوایی کارکنان سفارت آمریکا در کوبا منتشر شد و پس از آن نیز شکایت‌ها در این مورد ادامه یافت. حتی گفته می‌شود دو کارمند سفارت آمریکا کاملا شنوایی خود را از دست دادند و به ناچار ماموریت آنها نیمه کاره، لغو شد تا برای درمان به کشور بازگردند. احتمالا ناشنوایی این دو کارمند دائم بوده و امیدی به درمان آنها وجود ندارد.
تیمی از بازرسان آمریکایی در حال بررسی این احتمال هستند که افرادی ناشناس و در ارتباط با دولت کوبا، دستگاه‌هایی را خارج از ساختمان محل سکونت کارمندان سفارت آمریکا قرار داده‌اند که با انتشار امواج فراصوت، موجب آسیب زدن به شنوایی کارمندان شده‌ است.
مقامات آمریکایی مدعی شدند دولت کوبا نظارت شدیدی بر تمام تحرکات و رفت و آمدها در این کشور دارد. بنابراین، با توجه به این موضوع غیرممکن است کسی بتواند بدون اطلاع دولت کوبا اقدامی علیه کارکنان سفارت آمریکا انجام دهد.
همسران دیپلمات‌های آمریکایی نیز از این ماجرا در امان نبودند و آنها نیز شکایت‌هایی مبنی بر سرگیجه‌های دائم و ناشنوایی را مطرح کرده‌اند.
دولت کوبا هر اتهامی را در این باره رد کرده است؛ اما آمریکایی‌ها مدعی شدند آزار دیپلمات‌های این کشور در هاوانا ریشه تاریخی دارد و پیش از قطع روابط دیپلماتیک نیز مشابه این اقدامات خرابکارانه گزارش شده بود.
«هیثر نوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد اخراج دو دیپلمات کوبایی در ارتباط با همین ماجرا بوده و 23 مه (2 خرداد) انجام شده است. وی تاکید کرد واشنگتن مشکل جسمی وارد آمده به دیپلمات‌های آمریکایی را بسیار جدی می‌گیرد و تحقیقات در این مورد ادامه خواهد داشت.