جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آسوشیتدپرس دریک تحلیل سیاسی استراتژیکِ ژئوپولیتیکی اعلام کرد که نظام حاکم بر ایران در آستانه دستیابی به کسب موقعیت بزرگی است که عبارت است از ایجاد مسیر امن از مرز خود به عراق تا سواحل مدیترانه

آسوشیتدپرس دریک تحلیل سیاسی استراتژیکِ ژئوپولیتیکی اعلام کرد که نظام حاکم بر ایران در آستانه دستیابی به کسب موقعیت بزرگی است که عبارت است از ایجاد مسیر امن از مرز خود به عراق تا سواحل مدیترانه

این مسیر زمینی از  عراق تا سواحل مدیترانه می‌تواند بزرگترین جایزه ایران برای حضور در جنگ شش ساله سوریه باشد.
این مسیر زمینی می‌تواند جریان انتقال و جابجایی نیرو‌های نظامی و سلاح را بین ایران، عراق، سوریه و حزب الله لبنان تسهیل سازد. این اتفاق همچنین رژیم ایران را در موقعیت بازیابی نقش اصلی خود در عراق و سوریه، که در جریان جنگ جاری در دو کشور از بین رفته بود، قرار می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  رژیم ایران در آستانه دستیابی به این هدف بزرگ است: ایجاد مسیر امن از مرز خود به عراق تا سواحل مدیترانه
آسوشیتدپرس مدعی شد: هزاران نیروی نظامی که با پشتیبانی رژیم ایران در صحرای مرکزی سوریه و غرب عراق می‌جنگند، با پیشروی‌های خود تهران را به هدفش برای ایجاد یک مسیر امن از مرز خود به عراق و یکسره تا سواحل مدیترانه، نزدیک می‌کنند تا برای اولین بار دسترسی بدون دردسر ایران به متحدانش در سوریه و لبنان فراهم شود.

 

احتمال بالای ایجاد این شریان ارتباطی به سود رژیم ایران، موجب اوج گیری نگرانی میان دولت‌های عرب عمدتا سنی در منطقه و اسرائیل شده که از حزب الله و ایران کینه به دل دارند. این موضوع دولت ترامپ، که وعده برخورد با ایران داده بود، را نیز در چالش قرارداده است.

مسیر یاد شده به طور گسترده‌ای از سوی متحدان ایران و حامیانشان از جمله نیروهای بشار اسد، جنگجویان حزب الله و گروههای شیعه در دو سوی مرز سوریه و عراق تحت کنترل قرار می‌گیرد.

افزایش نگرانی‌ها از ایجاد چنین مسیری برای ایران موجب شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ملاحظات خود در این مورد را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار روز چهارشنبه یکم شهریور بیان کند. گفت و گوهای این دو مقام در بندر سوچی روسیه صورت گرفت.

دیوید کیس یکی از سخنگویان نخست وزیر اسرائیل در این مورد گفت رفتارهای تهاجمی ایران رو افزایش است و ایران قصد دارد نیروهای نظامی وابسته به خود را به مرزهای اسرائیل برساند.