جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » قرارداد فروش نفت به روسیه که از آن با عنوان «نفت در برابر غذا» نام میبرند، حاشیه ساز شد

قرارداد فروش نفت به روسیه که از آن با عنوان «نفت در برابر غذا» نام میبرند، حاشیه ساز شد

اظهارات وزیر انرژی روسیه در خصوص قرارداد فروش نفت ایران به این کشور که برخی رسانه ها از آن تحت عنوان «نفت در برابر غذا» نام برده اند، واکنش وزارت نفت ایران را به دنبال داشت.

در پی اظهارات وزیر انرژی روسیه در خصوص قرارداد فروش نفت ایران به این کشور که برخی رسانه ها از آن تحت عنوان «نفت در برابر غذا» نام برده اند، امیر حسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری “ایلنا” گفت: بر اساس این قرارداد ما 100 هزار بشکه نفت به روسیه به قیمت روز ارسال کرده و 50 درصد آن را کالا و تجهیزات دریافت می کنیم.

وی افزود: شرکت ملی نفت (NIOC )، نفت را می فروشد و یک شرکت دولتی روس می خرد و پول را هم به یورو دریافت می‌کنیم و در مقابل نصف صادراتی به روسیه هم خدمات و تجهیزات دریافت می کنیم.

معاون وزیر نفت ایران در خصوص آخرین وضعیت قرارداد فروش نفت به روسیه اظهار داشت که این توافق نامه روی کاغذ تمام شده ولی هنوز عملیاتی نشده که امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود و آنها بتوانند نفت را برداشت کنند.

وی زمان اجرای قرارداد را منوط به عملیاتی شدن برداشت از سوی روس ها دانست.

گفتنی است در روزهای اخیر رسانه های ایرانی از جمله وب سایت اقتصاد آزاد خبری به نقل از الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه منتشر کردند که در آن مقام روسی اعلام کرده است ایران می‌تواند تحویل نفت به روسیه را تحت برنامه «نفت در برابر غذا» طی ماه آینده آغاز کند. این خبر بازتاب هایی به دنبال داشته است. ضمن اینکه پیش از این، دلیل خرید نفت از ایران با توجه به اینکه روس ها، خود دارای ذخایر نفتی هستند، از سوی برخی رسانه های داخلی این کشور مورد سوال قرار گرفته بود.