شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین و مهم ترین تحولات خاورمیانه؛
Russian President Vladimir Putin (R) meets with Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu (2nd R) in Moscow, Russia, March 9, 2017. REUTERS/Pavel Golovkin/Pool

آخرین و مهم ترین تحولات خاورمیانه؛

تقدیر روسیه از نقش ایران در سوریه، ادامه پیشروی‌ سریع نیروهای عراقی در تلعفر، دیدار نتانیاهو با پوتین با محوریت ایران، توقف جنگ داخلی سوریه و هزینه شانزده سال جنگ افغانستان از جمله مهم ترین خبرها، رویدادها و تحلیل های خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به  جزئیات دیدار هیلی و آمانو درباره بازرسی از سایت های نظامی ایران نیز اشاره کرد.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای محورهای گفت‌وگوی «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل و «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تشریح کرد.

در این بیانیه آمده است: «هیلی برای ملاقات با مقام‌های آژانس و بحث درباره تلاش‌های آژانس جهت نظارت و راستی آزمایی از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای به نحو مشخص شده در قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت به وین سفر کرده است.»

در این بیانیه آمده است: «هیلی از تخصص فنی آژانس و اعتبار، حرفه‌ای بودن و جدیت آن در انجام وظایف خود در زمینه نظارت و راستی‌آزمایی در ایران تمجید کرد.»

اعلام توقف جنگ داخلی سوریه/ جزئیات دیدار هیلی و آمانو درباره بازرسی از سایت های نظامی ایران/ادامه پیشروی‌ سریع نیروهای عراقی در تلعفر/بازگشت سفیر قطر به ایران
بیانیه آمریکایی اضافه کرده است: «هیلی و آمانو درباره نگرانی‌های آمریکا از تضمین پایبندی دقیق ایران به تعهداتش بحث و خاطرنشان کردند که گزارش‌های آژانس تنها به اندازه دسترسی‌هایی که ایران برای تأسیسات مشکوک خود برای آژانس فراهم می‌آورد، دقیق خواهند بود.»«آنها درباره اهمیت جلوگیری از سوءاستفاده ایران از لحن مبهم توافق هسته‌ای نیز بحث کردند. هیلی بر عزم آمریکا جهت اطمینان از دسترسی آژانس به منابع مورد نیاز جهت راستی‌آزمایی دقیق از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید کرد.»تقدیر روسیه از نقش ایران در سوریه

نماینده دایم روسیه در سازمان ملل از تلاش ایران، روسیه و ترکیه برای ایجاد منطقه کاهش تنش دیگر در سوریه‌ خبر داد.

فاسلی نبنزیا از نقش مثبت ایران در پایان دادن به درگیری‌های خونین سوریه تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش شبکه المیادین، وی همچنین گفت که روسیه و ترکیه به همراه ایران تلاش‌های گسترده‌ای جهت ایجاد منطقه کاهش تنش چهارم در سوریه شروع کرده‌اند.

ادامه پیشروی‌ سریع نیروهای عراقی در تلعفر

در حالی که نیروهای عراقی همچنان به پیشروی خود در تلعفر ادامه می دهند، دبیر کل سازمان بدر تأکید کرد در صورت ادامه یافتن همین روند، پیروزی بزرگ و سریعی محقق خواهد شد.

به گزارش سومریه نیوز، هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق تأکید کرد: نیروهای امنیتی پیشروی های خوبی در محله های کفاح شمالی و جنوبی تلعفر داشته اند و اگر همین طور ادامه دهند، پیروزی بزرگ و سریعی را محقق خواهند کرد. لشکر رزمی امام علی و عباس و گردان علی اکبر نیز به پیشروی های خوبی دست یافته اند.

اعلام توقف جنگ داخلی سوریه/ جزئیات دیدار هیلی و آمانو درباره بازرسی از سایت های نظامی ایران/ادامه پیشروی‌ سریع نیروهای عراقی در تلعفر/بازگشت سفیر قطر به ایران
وی در ادامه افزود: ما تاکنون مقاومتی از سوی داعش ندیدیم. داعشی های خارجی همچنان هستند، اما صفوف داعشی های عراقی از هم پاشیده اند و برخی تروریست های خارجی در حال خروج از منطقه هستند. ما معتقدیم که جنگنده های ائتلاف بین المللی منطقه را پوشش نمی دهند بلکه جنگنده های ارتش عراق این مناطق را پوشش می دهند.از سوی دیگر، عبدالامیر رشید یارالله فرمانده عملیات «تلعفر ما می آییم» تأکید کرد، نیروهای ارتش عراق توانستند روستای العاشق را آزاد کنند و کنترل مسیر الکسک به سمت روستای المحلبیه در تلعفر را به دست بگیرند.لشکر ۱۵ پیاده ارتش نیز توانست روستاهای شیخ ابراهیم و عین الواح و حمره العرب را از دست داعش آزاد کرده و کنترل سلسله کوه های شیخ ابراهیم واقع در غرب منطقه المحلبی را به دست بگیرد.

دیدار نتانیاهو با پوتین با محوریت ایران

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته در شهر ساحلی «سوچی» دیدار کردند.

طبق گزارش وب‌سایت کرملین، پوتین در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ایجاد «ساز و کارهای همکاری موثر» میان روسیه و اسرائیل گفت: «ما هر زمان که شرایط، مشارکت مستقیم ما و رایزنی درباره روابط دوجانبه و اوضاع منطقه را ایجاب کند اقدام به برگزاری نشست‌های منظم و فوری با یکدیگر می‌کنیم.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم گفت: «آقای رئیس‌جمهور، ما در سال‌های گذشته نه تنها برای رایزنی درباره روابط دوجانبه‌مان بلکه برای بررسی اوضاع در خاورمیانه – که تحولات آن با سرعتی زیاد در حال وقوع هستند- دیدار کرده‌ایم.»

وی سپس با تکرار ادعاهای تأیید نشده گفت: «ایران، تلاش‌های قابل توجهی برای تقویت حضورش در سوریه دارد. این کشور تهدیدی نه تنها برای اسرائیل بلکه برای خاورمیانه، و به باور من، برای تمام جهان است.»

اعلام توقف جنگ داخلی سوریه/ جزئیات دیدار هیلی و آمانو درباره بازرسی از سایت های نظامی ایران/ادامه پیشروی‌ سریع نیروهای عراقی در تلعفر/بازگشت سفیر قطر به ایران

نتانیاهو تصریح کرد: «ایران همچنین پیشرفت‌هایی جدی در گسترش کنترل و نفوذش در عراق و یمن داشته است. از بسیاری جوانب، این ایران است که کنترل اصلی امور در لبنان را به دست دارد.»

او اضافه کرد: «آقای رئیس‌جمهور ما با تلاش‌های مشترک در حال مبارزه با داعش و شکست آن هستیم و این موضوع مهمی است. اما، موضوع نگران کننده آن است، در جاهایی که ما به داعش غلبه می‌کنیم و این گروه از بین می‌رود، ایران به جای آن گام می‌گذارد.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «لحظه‌ای فراموش نمی‌کنیم که ایران هر روزه به تهدیدهایش برای نابودی اسرائیل ادامه می‌دهد، سازمان‌های تروریستی را تسلیح کرده و از تروریسم حمایت می‌کند.»

 توقف جنگ داخلی سوریه

وزیر دفاع روسیه از توقف عملی جنگ داخلی در سوریه و موفقت آمیز بودن ایجاد مناطق کاهش تنش خبر داد.

به گزارش النشرة، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در جریان دیدار با یعقوب الصراف همتای لبنانی اش در جریان بازدید از نمایشگاه نظامی ارمیا 2017 تاکید کرد:مناطق کاهش تنش در سوریه و جدا کردن مخالفان از تروریست ها اجازه پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور و تمرکز بر مبارزه با تروریسم را داد.

اعلام توقف جنگ داخلی سوریه/ جزئیات دیدار هیلی و آمانو درباره بازرسی از سایت های نظامی ایران/ادامه پیشروی‌ سریع نیروهای عراقی در تلعفر/بازگشت سفیر قطر به ایران

وی در ادامه افزود: باید شرکای ما در کشورهای غربی مخالفان میانه رو در سوریه را از تروریست ها جدا کنند و دست از کمک کردن به همه گروه ها بردارند. ما و شما می دانیم که تروریست ها نمی توانند تا ابد از کشوری به کشور دیگر بروند.

وزیر دفاع روسیه تأکید کرد: روند ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه موفقت آمیز بوده و عملا جنگ داخلی در این کشور متوقف شده است.

 هزینه شانزده سال جنگ افغانستان

سی ان ان نوشت: اعلام راهبرد جدید رئیس جمهوری آمریکا در دوشنبه گذشته (30 مردادماه) مبنی برافزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان، راهبردی است که در آن وعده ادامه طولانی ترین جنگ در تاریخ آمریکا و افزودن بر میلیاردها دلار هزینه دیگر در این جنگ را می دهد.

تارنمای این رسانه تصویری در ادامه نوشت: یکی از برآوردهایی که توسط «آنتونی کوردزمن» (Anthony Cordesman) در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی صورت گرفته حاکی است که در مجموع 841میلیارد دلار هزینه این مناقشه (جنگ افغانستان) شده است.

بنا بر این گزارش، کوردزمن که پیشتر به عنوان رایزن در وزارت دفاع و خارجه آمریکا و در جریان دو جنگ عراق و افغانستان سابقه کار داشته، این برآورد همچنین شامل بودجه درخواست سال آتی دونالد ترامپ نیز است.

سی ان ان افزود: دیگر برآوردهای صورت گرفته، هزینه شانزده ساله این جنگ را تریلیون ها دلار عنوان می کنند؛ برای نمونه، نتیجه بررسی های ‘نتا کرافورد’ (Neta Crawford) یکی ازمدیران’پروژه هزینه جنگ ها’ (CWP) از دانشگاه ‘براون’ (Brown) حاکی است، مجموع هزینه های جنگ در عراق، افغانستان و پاکستان از سال 2001 تاکنون به پنج (5) تریلیون دلار رسیده که دو (2) تریلیون دلار آن مربوط به جنگ افغانستان است.

بنا بر این گزارش، این دو تریلیون دلار شامل هزینه های آتی وزارت امور کهنه سربازان مرتبط با جنگ افغانستان نمی شود.

اعلام توقف جنگ داخلی سوریه/ جزئیات دیدار هیلی و آمانو درباره بازرسی از سایت های نظامی ایران/ادامه پیشروی‌ سریع نیروهای عراقی در تلعفر/بازگشت سفیر قطر به ایران

سی ان ان نوشت: البته هیچ گونه برآورد مالی درباره هزینه واقعی این جنگ که از دست رفتن جان انسان ها، از تمامی طرف ها و همچنین رنجی که بازماندگان و قربانیان این جنگ با آن مواجهند مانند، مشکلات روحی، قطع عضو و معلولیت حاصل از این جنگ، صورت نگرفته است.

تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی به نقل از موسسه ‘واتسون’ و دانشگاه ‘استنفورد’ نوشت: بین سال های 2001تا 2016میلادی در مجموع از نظامیان آمریکایی، گروه طالبان، غیرنظامیان افغان و نیروهای پلیس و ارتش افغانستان 111هزار و 442 تن کشته شده اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اعلام راهبرد جدید در قبال افغانستان در نظر دارد تا چهار هزار نیروی نظامی به این کشور اعزام کند.

فرید زکریا، مجری و مفسر شبکه سی ان ان در انتقاد از راهبرد جدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در قبال افغانستان دوشنبه شب گذشته به این شبکه خبری گفت: زمانی که 140 هزار نظامی آمریکایی نتوانستند کاری بکنند، از دست چهار هزار نظامی این کشور چه کاری برمی آید، بلکه تلاش های دیپلماتیک منطقه ای نیاز است.

آمریکا به همراه متحدان غربی خود در7 اکتبر 2001با دستآویز قرار دادن جنگ علیه تروریسم و براندازی گروه تروریستی طالبان به افغانستان حمله و خاک این کشور را در آن زمان اشغال کرد.

بازگشت سفیر قطر به ایران

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه ای اعلام کرد، دوحه سفیر خود را به تهران بازمی گرداند.

وزارت امور خارجه قطر شامگاه چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، دوحه سفیر خود در ایران را به منظور انجام مأموریت های دیپلماتیکش به تهران بازخواهد گرداند.

در همین راستا، وب سایت وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد، سفیر این کشور در ایران که ژانویه سال گذشته میلادی فرا خوانده شده بود به تهران بازمی گردد.

وزارت خارجه قطر در عین حال نسبت به تقویت روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف تأکید کرده است.

این در حالی است که وزارت امور خارجه قطر پیشتر از گفت وگوی تلفنی «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه این کشور با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود خبر داده بود.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه قطر در این گفتگوی تلفنی روابط دوجانبه و راهکارهای تقویت و توسعه آن و نیز شماری از موضوعات دارای اهمیت مشترک مورد بحث قرار گرفت.