جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » یمن.. حوثی‌ها در بیانیه‌ای بزرگترین متحد خود را به «خیانت» متهم کردند

یمن.. حوثی‌ها در بیانیه‌ای بزرگترین متحد خود را به «خیانت» متهم کردند

شورشیان حوثی، علی عبدالله صالح رئیس جمهوری مخلوع یمن را که متحد اصلی‌شان در کودتا علیه دولت قانونی یمن بود، به «خیانت» متهم کردند.

به گزارش العربیه، در بیانیه‌ای که «کمیته‌های مردمی» وابسته به حوثی‌ها صادر کردند، از صالح به خاطر وصفشان به «شبه‌نظامیان» انتقاد کرده و تاکید کردند که «او متحمل پیامدها خواهد شد».

در حال حاضر نگرانی‌ها از در گرفتن خشونت در صنعا پایتخت یمن رو به شدت گرفته به ویژه این‌که هواداران صالح، قصد برگزاری تظاهراتی برای بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد تاسیس «حزب کنگره ملی» را دارند.

حوثی‌ها در بیانیه‌شان که چهارشنبه ۲۳ اوت صادر شد، سخنان صالح را «عبور از خطر قرمز» توصیف و تاکید کردند: «او باید هزینه سخنان خود را بپذیرد».

علی عبدالله صالح یکشنبه ۲۱ اوت، حوثی‌ها را به «شبه‌نظامیان» توصیف کرد.

از چند روز گذشته، تنش‌ها در پایتخت یمن که در تصرف حوثی‌ها و هواداران صالح قرار دارد، شدت گرفته است. شاهدان عینی می‌گویند که دو طرف، بر حضور مسلح خود در صنعا، افزوده‌اند.

«کمیته‌های مردمی» به شبه‌نظامیانی گفته می‌شود که حوثی‌ها پس از کودتا علیه دولت قانونی، پایه‌گذاری کردند. این تشکیلات شبه‌نظامی در بیانیه خود، سخنان صالح را «خنجر زدن از پشت و خیانت» توصیف کردند.

در این بیانیه برای نخستین بار حوثی‌ها، برای صالح وصف «مخلوع» استفاده کرده‌اند.

برخی ناظران بر این باورند که اختلاف‌ها میان حوثی‌ها و صالح، به «نقطه غیر قابل بازگشت» رسیده به ویژه این‌که احتمال در گرفتن خشونت میان دو طرف شدت گرفته است.