پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » یدالله جوانی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه: رفع حصر منوط به اثبات تقلب در انتخابات ۸۸ است

یدالله جوانی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه: رفع حصر منوط به اثبات تقلب در انتخابات ۸۸ است

مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران می‌گوید اگر دادگاه محصورین برگزار شود آنان برای تبرئه شدن، باید ادعای خود مبنی بر انجام تقلب در انتخابات سال ۸۸ را اثبات کنند.

یدالله جوانی روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد در یادداشتی که درروزنامه «جوان» نزدیک به سپاه پاسداران نوشته است، حصر رهبران جنبش سبز، که آقای جوانی از آنان به نام «سران فتنه» یاد می‌کند، را «قانونی» دانسته است.

یادداشت نماینده ولی فقیه در سپاه در حالی منتشر می‌شود که مهدی کروبی، یکی از نامزدهای مقام ریاست‌جمهوری در خرداد ۸۸، که از سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برد، هفته پیش با دست زدن به اعتصاب غذا خواهان محاکمه علنی خود شد.

آقای جوانی با طرح این پرسش که «آیا كسانی كه خواهان تشكيل دادگاه هستند به عواقب کار خود اندیشیده‌اند»، می‌گوید، اگر دادگاه تشکیل شود، این متهمین هستند که باید بی‌گناهی خودرا ثابت کنند».

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که هم برابر قوانین جمهوری اسلامی ایران و هم قوانین بقیه کشورها، هنگامی که کسی متهم به عمل خلافی می‌شود، شاکی خصوصی یا مدعی‌العموم (دادستان) باید اتهام وارده به متهم ر اثبات کند و نه متهم بی‌گناهی خودش را.

به گفته مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه، «محصورین مدعی تقلب در انتخابات شده‌اند و باید این تقلب را ثابت کنند چون در غیر این صورت بایستی مسئولیت همه ناآرامی‌ها و خسارات جانی و مالی وارد شده به کشور را بپردازند».

از سوی دیگر، پروانه سلحشوری نماینده تهران در مجلس روز سه‌شنبه در نشست علنی مجلس در تذکری به وزیر اطلاعات گفت بیش از شش سال و نیم از حصر محصورین می‌گذرد و آنان در وضعیت سلامتی نگران کننده‌ای به سر می‌برند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در تذکر خود افزود: «متاسفانه کار تا آنجا پیش رفته است که شیخ مهدی کروبی برای اینکه دادگاه عادلانه‌ای برای وی برگزار شود، مجبور به اعتصاب غذا شده است».

این نماینده مجلس با اشاره به بالا بودن سن محصورین گفت هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری برای آنها پیش بیاید و «ادامه حصر هزینه سنگینی برای نظام خواهد داشت».

پیشتر، علی مطهری، نایب رییس مجلس ، در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه، خواستار ارائه دلیل مخالفت با درخواست محاکمه علنی محصورین شده بود.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از معترضین به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ نزدیک به هفت سال است که بدون حکم هیچ مرجع قضایی در حصر خانگی به سر می‌برند.

مهدی کروبی هفته گذشته با آغاز اعتصاب غذا خواستار محاکمه خود در یک دادگاه علنی و خروج نیروهای امنیتی از محل حصر شده بود.